Ram-storlek

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig vilken ram storlek jag skall välja. Jag har fått olika svar när jag har e-postat till olika firmor vilken storlek jag skall ha, vissa skriver att jag skall ha medium och vissa small. Jag blir tokig att titta alla mått,
Jag kan inte jämföra mina andra cyklar för det är en racer och en cykelcross.

Jag är 174 cm lång och grenmått 80 cm.
Modellen jag har tittat på är en Salsa Marrakesh flat bar

http://salsacycles.com/bikes/marrakesh/marrakesh_flatbar_deore
 

Bilagor

  • gea.jpg
    gea.jpg
    34.5 KB · Visningar: 2,192
Enl. Salsas sida skall du ha medium ram ,
samt om du mäter ditt grenmått x0.66 så får du 80x0.66=52.8 vilket ger medium ram på Salsas sida (52.7).

Du kan även maila Salsa och fråga, de kan nog ge dig ett bra svar.

Se även min länk för tips .
https://www.hellorider.se/kundtjanst/ramstorlek

Du kan även fråga i detta forum .
https://happyride.se/

Det är ju lite av en chansning att köpa cykel på nätet , är cykeln dyr så vill man ju inte få hem en med fel storlek.
Lycka till.
 
Enl. Salsas sida skall du ha medium ram ,
samt om du mäter ditt grenmått x0.66 så får du 80x0.66=52.8 vilket ger medium ram på Salsas sida (52.7).

Du kan även maila Salsa och fråga, de kan nog ge dig ett bra svar.

Se även min länk för tips .
https://www.hellorider.se/kundtjanst/ramstorlek

Du kan även fråga i detta forum .
https://happyride.se/

Det är ju lite av en chansning att köpa cykel på nätet , är cykeln dyr så vill man ju inte få hem en med fel storlek.
Lycka till.

Jag har skickat ett mail till Salsa ( svaret längre ner ) varför jag blev osäker jag hade tänkt att köpa ramen på Bike 24 och dom rek en small till mig. uträkningen 0,66 gäller det även touring cyklar ?

Thanks for the email and for your interest in the Marrakesh. It’s difficult to say what size is going to be best for you without seeing you on a bike in person and fitting you to it.
That said, based on your height and inseam, as well as the information provided about your saddle height, I would think that you may be happiest with a medium flat-bar Marrakesh.
All said, the best way to know what size is best for you is to find one to test ride.
 
Att mäta gren måttet och multiplicera med en faktor är ett grovt sätt att speca. en ramstorlek, idag pratar man även om "stack" och " reach" som du kan se på Salsas sida.

Jag kan inte hjälpa dig mer än så, men enl. Salsa ligger du närmast Medium ram.

Lite kan du justera med sadelhöjd o styrstamslängd.
Trevlig cykel förövrigt.
Lycka till.
 
Jag tittar själv efter cykel och är iofs lite nybörjare på området, men tycker jag gjort endel hemläxa.

Att utgå från att mäta grenmåttet och välja ram därefter utgår från att alla människokroppar har samma proportioner vilket helt enkelt inte är sant.

Som nämnts är stack och reach de relevanta faktorerna. Håller med till viss mån, men stack behöver ta bb-drop och hjulradie i beaktande. En viktig faktor är att avståndet från marken till toppröret bör vara lägre än avståndet från marken till dina privata delar. Om man antar att standover (P) är detta mått så skall du ju inte ha större än medium iaf.

Reach översätts till hur långt det blir fram till styret, men det hänger ju lite på sadelrörets vinkel och så eftersom man mäter rakt ovanför vevaxeln fram till styret. Även hur högt man ställer sadeln och styret spelar in eftersom vinkeln inte är samma på framröret.

Stack relaterar alltså till benlängden medan reach relaterar till överkroppsdimensioner och dessa behöver inte stå i samma relation till varandra hos alla cyklister.
 
Tycker nog ändå att du kan snegla på dina andra cyklar, trivs du med dem och hur ligger du till mot rekommenderad storlek där? Om de är för små/stora i jämförelse med rekommenderad för denna är det nog en bra ledtråd. Då får du reda på om du ligger över/under måtten för den där genomsnittsmänniskan som inte finns men ligger till grunden för storleksrekommendationer.

Det finns även viss del av smak och tycke samt beroende på hur cykeln ska användas. En "för" liten känns smidigare i skogen/stan där en för stor blir lite buffligare. Å andra sidan är en större oftast enklare att räta ut sig på och blir då snabbare på plätten. Dock vill jag varna för en alldeles för stor som lätt överbelastar underarmar och händer på långa sträckor när man hänger för mycket på styret, något som man inte tänker så mycket på vid provcykling men tar ut sin rätt dag 5 på långfärdsturen.

Väljer jag mellan en för stor och liten för långfärd skulle jag ta en för liten, så om jag ligger i överlappat mellan två storlekar skulle jag ta den mindre. Det är dock mitt högst personliga val. Jag skulle även hellre behöva förlänga styrstamen än korta den, då en kort gör den rappare/svajigare vilket jag inte önskar mig på en långfärdshoj.

Förövrigt en stilig hoj du spanat in, lycka till!
/Gustav
 
Tycker nog ändå att du kan snegla på dina andra cyklar, trivs du med dem och hur ligger du till mot rekommenderad storlek där? Om de är för små/stora i jämförelse med rekommenderad för denna är det nog en bra ledtråd. Då får du reda på om du ligger över/under måtten för den där genomsnittsmänniskan som inte finns men ligger till grunden för storleksrekommendationer.

Det finns även viss del av smak och tycke samt beroende på hur cykeln ska användas. En "för" liten känns smidigare i skogen/stan där en för stor blir lite buffligare. Å andra sidan är en större oftast enklare att räta ut sig på och blir då snabbare på plätten. Dock vill jag varna för en alldeles för stor som lätt överbelastar underarmar och händer på långa sträckor när man hänger för mycket på styret, något som man inte tänker så mycket på vid provcykling men tar ut sin rätt dag 5 på långfärdsturen.

Väljer jag mellan en för stor och liten för långfärd skulle jag ta en för liten, så om jag ligger i överlappat mellan två storlekar skulle jag ta den mindre. Det är dock mitt högst personliga val. Jag skulle även hellre behöva förlänga styrstamen än korta den, då en kort gör den rappare/svajigare vilket jag inte önskar mig på en långfärdshoj.

Förövrigt en stilig hoj du spanat in, lycka till!
/Gustav

När jag tittar på stack, reach eller standover så är det reach som jag verkar tok för lång ( tror jag ). och jag är lite rädd att jag kommer att få hänga med armarna för att nå fram riktigt men på andra sidan vill jag inte ha för liten ram, för jag vill sitta någorlunda upprätt. tyvärr kan jag inte mäta mina andra cyklar den ena är ren racer och den andra är en cykelcross som jag sitter dåligt på. När läser om ram storlekar på ramar så skriver dom hela tiden om stack och reach, det är viktiga mått men förhållande till dom andra mått hur ställer det sig om man ligger mellan två storlekar.
 
Idag kom den

Idag kom den på posten:) Det blev storlek small efter jag har provat den med ett par gamla hjul jag hade liggande och sadel, så verkar storleken stämma bra på mig.:)
 

Bilagor

  • IMG_20170824_163811_resized_20170824_052259696.jpg
    IMG_20170824_163811_resized_20170824_052259696.jpg
    66.7 KB · Visningar: 655

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...