Vägar i Göteborg

Nu är ju sommaren nästan här och jag vill åka lite nya vägar här i Göteborg. Eftersom jag bor i Högsbo så har jag åkt neråt Särö rätt många gånger och vill ha lite mer variation. Vet någon t ex om man kan åka till Gråbo och ta bussen hem? Runt Gråbo finns det massa nya cykelvägar som är lockande svarta.

Kanske finns det någon OK cykelkarta man kan använda, men det är ju ibland grusvägar med på dom...

För den som bor i Göteborg och inte vet det så är det en höjdare att åka från Linné-platsen ner till Särö, massor av åkning på nästan helt backfria cykelvägar.

/Andreas
 
Tänkte just tipsa om Gråbo då det även där finns en fin gammal banvall som man kan åka på. Tyvärr blir den belagd med grus efter ett tag men då kan du ju åka tillbaka eller ta bussen hem, det går ju bussar där. Har för mig att banvallen börjar i Angered någonstans och sedan går den upp till Gråbo och fortsätter till Skara fast där är den nedplöjd alt. övervuxen...
/M
 
Annars kan du ju ta bussen till Särö och köra Ginstleden söderut ett tag och sedan åka hem med Swebus, från t.ex. Varberg. För det mesta är det asfalt. Den har jag cyklat rejält många gånger och jag tror att den borde vara bra för inlines också. Dock finns det smärre gruspartier.
 
jag vill åxå..

...ut och rulla, sopmaskinerna verkar jobba på högtryck för att fixa asfalten :eek:)
En fråga: hur fortsätter man söderut efter billdal om man kört utmed vattnet från askimsbadet? jag har vänt där innan då jag inte hittat nån cykelbana med sjysst asfalt..

en ok väg är om man kommer från friggagatan mot olskroken (det går en cykelbana bredvid spårvagnsspåren som leder över bron.) fortsätt följa cykelbanan (över vägen efter bron) och håll mot utby/partille. hela vägen till utby är helt ok, inga dramatiska backar och mycket att titta på. där har jag vänt, men jag tror det är ok att köra vidare en bra bit till. Någon annan kanske vet hur fortsättning följer? eller om det finns bra "rundor", så man slipper köra samma väg igen?

Hoppas du får kul! /kimman
 
Efter Billdal

När cykelbanan tar slut så ta höger. Snart är du på cykelbana igen. Bitvis är det ganska smala utför/uppförs löpor så ha koll på bromsen.
Turistinformationen i Nordstan säljer cykelkartor. Fast jag tycker inte de ger tillräcklig info i sig själva utan i kombination med kartorna i Gula Sidorna.
En fin tur kan utgå från Operan-Klippan-Nya varvet-Långedrag-Hinsholmen-Fiskebäck-Önnered-Näset-Säröbanan-Linneplatsen osv. En hel del upp och ner och genom villakvarter, men lite trafik. Asfalten är inte perfekt men njutbar.

/Benny
 
Re: jag vill åxå..

kimman; sa:
En fråga: hur fortsätter man söderut efter billdal om man kört utmed vattnet från askimsbadet? jag har vänt där innan då jag inte hittat nån cykelbana med sjysst asfalt..

Efter Billdal kommer du ut vid ett konditori och sedan har du en brant backe uppför? Kör sedan fram till Snipen och håll dig på cykelbana ömsom vänster omsöm höger om vägen. Kör sedan ned mot Kullaviks Hamn. I en brant sväng nere i Kullavik fortsätter Säröbanan igen med OK asfalt hela vägen ned mot Särö. Finaste biten är nog nere på själva Säröhalvön en ljummen vardagskväll efter vattnet. Unvik dock Stallbackens kullerstensbeläggning på hemvägen; inget för inlines :)
 
mothesta; sa:
Har för mig att banvallen börjar i Angered någonstans och sedan går den upp till Gråbo och fortsätter till Skara fast där är den nedplöjd alt. övervuxen...
/M

Hej!

Rent "formellt" börjar den vid GP-huset i Göteborg och fortsätter sedan via Skara upp till Gårdsjö. Avstickare till Lidköping, Skövde och Stenstorp finns.

Vissa delar är cykelbara, några är numera privat tomt, mycket är överkört med väg eller åker eller bara övervuxet.

Anten-Gräfsnäs och Skara-Lundsbrunn kan du åka på inlines om du kan hålla dig på en skena, eller hålla fötterna 891 mm isär... Mellan Forshem och Gårdsjö gäller 1435 mm och dessutom är tågtrafiken tätare där än på Västgötabanans smalspåriga rester.

Den gick inte hela vägen upp till Angered utan svängde upp "i bergen" lite tidigare.

De sträckor jag känner till är inte inlinesvänliga. De som finns kvar som "väg" är antingen cykelväg eller gångväg (ibland även någonting ihästväg...)

Synd på så rara ärtor, det hade varit trevligt att kunna cykla (eller "lina"), nu när tågen inte går där längre.

/Borka
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...