Rädda sabbad insex?

Jag har utrustat mina Salomon 5hjul med original bromspaket vilket bla innehåller en speciell axel som håller såväl hjul som broms.
Tyvärr har denna axel en ganska grund invändig insex som jag genom ivrigt hjulskiftande och rengöring lyckats dra rund.
Axeln är en vanlig aluminiumaxel men med skillnaden att den förutom hål för insexen har ett gängat hål från varje håll (insexhålet övergår efter ca 5mm i gänga)
Jag har som tur är lyckats få tag på en reserv, men Salomon har förvarnat om att axeln inte kommer att tillverkas mer. Jag skulle därför vilja ha ert råd/tips:
1. Hur får jag bort den befintliga axeln utan att skrota den (borra ur, vågar inte häller värma för mycket eftersom jag inte vet hur kullager o hjul pallar för detta)
2. Kan man på något sätt "renovera" en insex i aluminium (eller annan lösning för att kunna skruva i/ur axeln) så att jag kan använda den gamla som reserv.

/Erik
 
Det beror ju på

... hur det ser ut runtomkring. Går det inte att såga ett spår med bågfil o använda en flat mejsel? I annat fall:

Du skrev att axeln var ihålig? Isåfall kan du använda en "svinpitt" för att få ut den. Heter egentligen något fint, men det har jag glömt. Skruvutdragare eller nåt. Finns på Biltema eller Clas Ohlson. kanhändablirdet billigareatt lämna bort skridskon till någon som har en svinpitt.

Renovera skruven? Gå till en duktig mekaniker och be honom svetsa på en ny skalle. Han ska självklart ha en aluminiumsvets.
 
Kanske...

...någon form av epoxi kan hjälpa. Välj den starkaste du kan hitta och se till att den har fått härda ordentligt på en insexnyckel du kan avvara. Eller, vad vet jag...
 
Om det åtmindstone finns lite kvar av insex fattningen kan kanske detta hjälpa. Locktite har någon form av friktionshöjande pasta som är tänkt för att få bett med skruvmejslar på utslitna skruvskallar. Finns med i mekonomens katalog.
 
Loctite Grip Tite

Jag skulle prova med Loctite Grip Tite. Har inte provat det, men jag har en tub hemma i "bra ha lådan". Märkligt att ett sådant välrenommerat märke som Salomon inte tillhandahåller reservdelar mer än några år. Jag hade förväntat mig att Salomon tillhandahåller reserevdelar i minst 10 år. Om jag fattat det hela rätt så tillverkar Husqvarna reserevdelar till sina symaskiner i 25 år, men så länge hör nog till undantagen.

Skulle jag råka ut för samma problem med skruvarna skulle jag leta upp någon händig egenföretagare med mekanisk verkstad och be honom göra nya skruvar i något starkare material. Kostar givetvis en hel del, men Salomon 5-hjulingar är inte direkt billiga.

Återigen tycker jag det är märkligt att Salomon inte har reserevdelar, i synnerhet om konstruktionen är så dålig att det krävs reserevdelar.Jag drar mig nog i fortsättningen att köpa något det står Salomon på.

Per Brune
 
Svinpitt

Hittade svinpitt i Biltemas katalog sid. 169. I sats om 5 st kostar dom 19.90. Billigare blir det inte. Atikelnummret är 19-2248 och det heter "skruvutdragarsats".

För dom som inte sett en skruvutdragare så ser det ut som en konisk vänstergängad skruv. Om man gängar i den i ett hål i en bult så drar den ur bulten. (man har väl haft Yamaha-moppe = dåliga bultar)
 
skruvutdragare...

ja, svinpittar (skruvutdragare) skulle jag också rekommendera. kanske skulle även en slagskruvmejsel fungera, lite beroende på hur tjockt godset runt insexhålet är (risken är att skruvskallen förstörs ännu mer när du börjar banka, men annars så kommer du snabbt få upp skallen tillräckligt långt för att för hand börja skruva ut den.). alternativet med att såga upp ett spår för en vanlig spårmejsel låter klokt, men det kan ju vara svårt att komma åt då skruvskallarna ofta är försänkta i skenan.

den nya skruven skulle jag låta svarva till av något lite hållbarare material än aluminium. jag skulle inte svetsa/löda fast en ny skalle på en gammal skruv. svetsfogen blir en onödig svag länk, på en redan vek aluminiumskruv.

vänligen,
johan.
 
Elektrisk fickkniv

När det inte går att komma åt att såga ut ett spår i en skruv, brukar jag använda min Dremel. En liten tunn kapskiva på, så kan man skära upp ett spår även där det är ganska lite plats runt omkring.

Kolla annars bekantskapskretsen efter någon som jobbar på en bra mekanisk verkstad. I verkstaden där jag jobbar brukar de sätta besvärliga bitar i fräsen, och fräsa ett spår med en minimal pinnfräs.

Anders
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...