Ryggsäck för växande barn/ungdomar?

Hej. Har barn i olika åldrar, plus att dom ju ständigt växer. Vill ha tips på en bra 35-45 l ryggsäck som går lätt att justera till olika rygglängder inom ca 150-180 cm och skall vara trevlig att bära relativt tungt med också. Alltså med rejäla bärremmar och avbärarbälte. Skall fungera både på längre vandringar, dagsturer, bärplockning och fisketurer. Gärna inte alltför dyr heller. Vill även ha sido- och toplocksfickor för att ha smärre saker lättåtkomliga. Någon som har tips?
 
Tack för tipsen!
Både Osprey Ace 50(kanske lite i största laget med 50l?) och Deuter 40l ser intressanta ut. Frågan är bara om dom är nog långa för 16åringen, snart 180cm och ryggtavla som en garageport....
Men ogillar det senaste ryggsäcksmodet med inga, eller obefintliga utvändiga fickor. Men man är väl förstörd efter alla år med Haglöfs Alaska på ryggen... Var sak i sin egen invanda ficka.
Någon tipsade om Klättermusen Flinta Classic 35 för bra pris på Segebadenpulkan, men den saknar ju också fickor. Finns ju att köpa till sidofickor, men då skenar priset iväg....
 
Min spink till 11-åring har Deuters 40 liter. Utmärkt säck för henne, bra bärsystem och lättpackad. Det sämsta med den är risken att ungen bär för tungt. Men den passar inte mig, hennes 167 cm långa, normalbreda mamma. Den är för smal. Jag skulle inte rekommendera den till en 180 cm lång och bred 16-åring!
 
Men ska barnen turar om att bära säcken eller är det mer att de ska kunna växa i den? Hur som verkar vettigast med en egen säck till 16-åringen som passar hans nuvarande längd och längre, för han växer nog en bit till. Tror inte en och samma säck kan passa för så olika behov.
 
Om fem år är elvaåringen också 16.... Och att att i en flerbarnsfamilj ha specialicerade säckar åt alla blir ganska kostsamt. Så jag hade en tanke att ha en säck som både kan växa med barnen och dubblera som vandringssäck åt de mindre och dagsturssäck för de större. Känns inte riktigt hållbart att köpa två 35l säckar heller....
 
Tror det är svårt att hitta en rygga som funkar bra till så olika längder. 16-åringen är ju i vuxenstorlek. Har du flera mindre barn? Fck det intrycket. Isåfall kanske en säck de kan dela på och en till 16-åringen som han kan växa i, alternativt att han kan dela säck med någon vuxen.

Finns en anledning att säckar görs i dammodell. De är antagligen större skillnad i rygglängd och axelbredd på dina barn än det är på en standardman och standardkvinna.
 
Det kanske är som jag befarade svårt att hitta en säck som passar för både en 11-åring på 150cm och ett muskelberg till 16-åring på nästan 180...?
Ändå marknadsförs tex Klättermusen Flinta som en säck man kan ha från 8-årig till vuxen. (segebadenpulkan.se)
Men det kanske man får ta med några ordentliga nypor salt...?
Vet ju att min och hustruns större säckar inte sitter bra på den andra av oss trots ställbara rygglängder även om våra längder skiljer sig mindre åt en detta.
 
Bergans Trysil 65 är en enkel och billig säck som jag tycker ändå klarar en del vikt. Har enkel ryggjustering med ganska stort spann.
Inget lull-lull på den och sådant tilltalar iaf mina barn som inte vill ”pyssla” med sin packning eller massa inställningar. Är den bara halvfull kan den komprimeras bra. Lätt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
CarMaPal Ryggsäck för resa och vandring Transportera 0
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...