nygammalt

Jag har precis börjat åka skidor igen efter 20 år, det gick sjukt snabbt att komma tillbaka till hygglig skidåkning.. Jag kör inte snyggt men jag kör relativt hårt.. Troligtvis tack vare extremt uthålliga och starka ben..

Nu kommer utrustningsproblematiken, jag har klart för mig vilka pjäxor jag vill ha och varför.. Skidor är som en j*vla djungel och jag får inga vettiga svar, handlarna pekar på ett par och kan inte förklara varför känner jag.. Mumlar något osammanhängande.. Jag kommer köra uteslutande pistat, jag fördelar åkningen mellan baklängesåkning med barnen och hård utför i hyggligt svåra backar.. Jag vill ha en skida som ganska lätt tar snäva svängar och ger mig lite handlingsutrymme med barnen samtidigt som dom kan svara på mina starka ben och så att jag får respons när jag trycker till.. Jag körde hyrskidor senast, första standardskidan gick inte att använda, det var som att köra på spagetti, sedan körde jag en traditionell storslalomskida och en slalomskida, gillade båda men dom höll inte riktigt emot när jag tryckte på.. Föredrog slalomskidan för den var lite mer förlåtande med barnen, det fanns en rockerfram på skidan också..

Kan någon förklara hur jag ska tänka och vilka skidor som teoretiskt skulle passa mig.. Jag väger 87kg, mycket stark och uthållig..
 
Hej,

Du verkar ha väldigt kontrasterande behov:
"Jag vill ha en skida som ganska lätt tar snäva svängar och ger mig lite handlingsutrymme med barnen samtidigt som dom kan svara på mina starka ben och så att jag får respons när jag trycker till"

När man nämner toppturer (dvs mer eller mindre brant uppförs) så brukar de flesta försäljare fouksera på väldigt lätta skidor, men det verkar inte så relevant för dig. Har man starka ben och vet med sig att man vill åka hårt, då är lätta ben uppförs troligen mindre viktigt än åkglädje, och en lite större och styvare skida borde passa bra. So far so good.

Men "tar snäva svängar" är en helt annan skida. Då vill du ha något kortare, lite mjukare och en smalare midja. Jag är ingen expert men jag tror att det kan bli svårt att kombinera dessa två krav...?

När jag själv skulle köpa turskidor för några år sedan tillbringades 2-3 långa timmar med den stackars försäljaren för att klura ut vad som kunde passa. Det är inte alltid enkelt... (Kontentan för just mig var åkglädje men mer vikt, det har jag inte ångrat!)
 
Jag åker själv på Head i.Supershape Speed i pisten.

http://shop.head.com/en/ski/skis/i-supershape-speed-5.html

Renodlad pistracer med smal midja (66 mm). Jag väger in på 89 kg och 185 cm, kör på en 177 cm skida. Jag är rätt stark i benen och upplever bra respons i skidan och den håller emot bra när man står på i hård och brant pist. Skärningen ligger ju mellan traditionell slalom- och storslalomskärning, 15,5 meter på mina skidor, jag upplever den som lämplig för svenska pister. Har kört på dessa i två år och är mycket nöjd. Hur den funkar för att åka med barnen kan jag inte uttala mig om då jag inte har några själv än :) Det går ju att "fisåka" på dem utan att de blir alltför oroliga, så den bör väl kunna funka. Jag har också varit ute och kört puder i skogen i brist på annan skida, och det funkade över förväntan. Rocker fram hjälper ju till med både piståkning och lite flyt utanför. Sammantaget en skida jag rekommenderar varmt för piståkare.
 
Tack för era svar, jag har tillslut förstått att völkl rtm 84 skulle kunna vara en skida som levererar i de flesta situationer även om jag skulle lämna den isiga pisten. att åka med barnen löser sig, det är mest en bekvämlighetsfråga..
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...