Möten med björnar vanligare?

Björnattack...

Skadeskjuter du en björn under björnjakt så får du finna dig i att björnen blir arg och försvarar sig...
 
Jag var på en tvåveckorsvandring i Hälsingland nyligen och jag såg ett stort antal spillningshögar efter björn. Vid ett tillfälle hade han tömt tarmen blott 200 m. från mitt nattläger. På en myr såg jag ett tassavtryck, men nallebjörnen själv fick jag inte den äran att se. Bättre lycka en annan gång!
 
Med tanke på att Björnpopulationen har minskat kraftigt och nu är rödlistad så lär möten med detta fantastiska djur minska.
speciellt eftersom vi fortsätter skjuta av rödlistade arter i det här landet.
Bedrövligt och skamligt.
 
Det finns i princip hur mycket björn som helst. Vad har du för underlag för att påstå att populationen "minskat kraftigt"? Det är ett erkänt svårinventerat djur pga vinterdvalan: spillnings-DNA och approximering utifrån björnobs är väl enda och mycket grova uppskattningen.

I takt med att björnen sprider sig blir mötena fler.
Jakt och viltförvaltning har ofta också andra syften än att maximera antalet av given art. När det gäller ffa stora rovdjur måste också långsiktig samlevnad med människan, risk för habituering etc tas i beaktande. Därför är heller inte jakten fri utan mycket hårt reglerad och omgärdad av rigida bestämmelser trots stor negativ inverkan på tex renskötsel, människors upplevda frihet och tamdjurshållning.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det finns i princip hur mycket björn som helst. Vad har du för underlag för att påstå att populationen "minskat kraftigt"? Det är ett erkänt svårinventerat djur pga vinterdvalan: spillnings-DNA och approximering utifrån björnobs är väl enda och mycket grova uppskattningen.

I takt med att björnen sprider sig blir mötena fler.
Jakt och viltförvaltning har ofta också andra syften än att maximera antalet av given art. När det gäller ffa stora rovdjur måste också långsiktig samlevnad med människan, risk för habituering etc tas i beaktande. Därför är heller inte jakten fri utan mycket hårt reglerad och omgärdad av rigida bestämmelser trots stor negativ inverkan på tex renskötsel, människors upplevda frihet och tamdjurshållning.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Om du hade varit det minsta intresserad så hade du vetat att Björnen har minskat ända sedan 2008.
http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Bjorn-populationsutveckling-i-Sverige/

Årets siffror ger 1700 individer och som bekant har Björnen precis blivit rödlistad.
https://www.rovdjur.se/press/aktuel...upp-arten-pa-rodlistan-over-hotade-arter_6345

Man har skjutit av 1500 djur på ganska kort tid som nu gör att Björnen åter fått hotad status i Sverige.

Minskningen är ganska kraftig på kort tid.

Du verkar inte veta vad du snackar om eftersom du inte har nån som helst fakta-koll utan baserar dina teorier på "köksbords-analysen": "Äh, det finns hur mycket björn som helst..."

Att Björnmöten inte minskat i samma utsträckning beror såklart på vårt aktiva leverne där vi är ute i skog och mark mer än någonsin förrut. Inte minst genom den stora löp-bommen som svept genom Sverige den senaste tiden.

Att vi jagar rödlistade arter är såklart skamligt och inte värdigt ett land som ska leka att de bryr sig om miljön.
Sverige ska enbart hålla käften vad gäller jakt på Elfenben, trophy hunting i Afrika osv osv då vi inte är ett dugg bättre på hemmaplan.

Se så, nu har du lärt dig något såhär på morgonkvisten.
 
Alltså,det är betydligt färre björnar i min kommun Jokkmokk än för några år sen.Spår,spillning och björnmöten har minskat i frekvens för min del.
Anledning=de har blivit skjutna.
Att renskötarna och i viss mån älgjägarna helst ser en population på helst noll bidrar.
 
Det är meningen att björnen skulle minska i Jokkmokk, inte minst pga effekterna på renkalvningen. Men Jokkmokk är inte hela Sverige.

Vad gäller rovdjursföreningens åsikter så kan de lämnas utan avseende i detta sammanhang.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Faktorer bakom björnstammens minskning
Sedan 2005 har både licensjakt och skyddsjakt på björn ökat. Björnen är en art som reproducerar sig långsamt och att jaktuttaget har ökat är en bidragande faktor till att björnstammen minskar. Licensjakten riktas på samtliga ålders- och könskategorier av björn, med undantag av honor med ungar som är fredade. Skyddsjakten som bedrivs under våren, i syfte att minska skador för rennäringen, har däremot även riktats mot honor med ungar. Det har haft större effekt på populationstillväxten än att skjuta i huvudsak yngre björnar som inte reproducerar sig.

En bidragande förklaring till minskningen av björnobservationer kan vara att det sedan 2009 skett en förändring i när under året de flesta björnar skjuts. Detta påverkar möjligheterna att observera och räkna björnarna. Antalet skyddsjakter på våren och intresset för björnjakt har ökat. Allt fler björnar fälls också tidigare på säsongen. Det innebär i praktiken att en större andel av de björnar som tidigare kunde observeras under älgjakten nu skjuts innan.

Naturvårdsverkets bedömning är att björnen, trots nedgången, fortfarande har gynnsam bevarandestatus eftersom populationen ligger långt över referensvärdet på 1400 björnar, säger Mark Marissink enhetschef på Naturvårdsverket.
 
Senast ändrad:
Men då så...

Vad "bråkar" du om??

Björnmöten och framförallt antalet Björnar har minskat kraftigt i Sverige på ganska kort tid enligt all fakta som finns.
Så jag förstår inte riktigt varför du ifrågasatte detta?

Eller var det som alltid att köksbordsanalysen: "Äh, det finns hur mycket Björn som helst" blir så inprintat att det också blir sanningen??
Precis som i så mycket annat i vårt samhälle.
 
Men då så...

Vad "bråkar" du om??

Björnmöten och framförallt antalet Björnar har minskat kraftigt i Sverige på ganska kort tid enligt all fakta som finns.
Så jag förstår inte riktigt varför du ifrågasatte detta?

Eller var det som alltid att köksbordsanalysen: "Äh, det finns hur mycket Björn som helst" blir så inprintat att det också blir sanningen??
Precis som i så mycket annat i vårt samhälle.

Tagga ner lite nu andyyy. För inte har ni väl några större problem med björnmöten i Västra Götalands län? Det brukar ju vara som så att om en björn vandrar ner i de södra regionerna och slår/tar tamboskap, så försöker man skrämma densamma norrut igen, varifrån den kom. Misslyckas detta så skjuter man nallen och det sällan till rovdjursvurmarnas protester. Det stinker lite hyckleri om såna företeelser.

För övrigt så uppskattar jag rovdjur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Björnar kan räkna Vilda djur 1
thegedd Björnar på väg....... Vilda djur 0
Mattias71 Björnar Vilda djur 11
millimeter Björnar på TV Vilda djur 5
plattfot sexhundra björnar i Dalarna? Vilda djur 2
joask202 Visslande björnar? Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.