Anklagelser om fusk mot Johan Ernst Nilson

Sa har sag Johans plan ut fran borjan...
(fran http://pole2pole.postkodlotteriet.se/)

Pole2Pole startar i april 2011. Resan börjar med skidor på Nordpolen mot Grönland, där han sedan fortsätter med hundspann till Svalbard. Från Svalbard kommer Johan att segla över norra ishavet till Kanada. Med cykel genom Nord- och Sydamerika når Johan Patagonien i Argentina – den sydligaste spetsen i Sydamerika. Därifrån seglar expeditionen till Antarktis för att sedan fortsätta på skidor och med kite i ungefär två månader, tills Johan i februari 2012 når sitt mål på Sydpolen.


Man kan lattare folja vad som hant i dagboken pa den engelska sajten...
http://www.pole2pole.net/

Detta kommer jag fram till med lite hjalp fran Outsides artikel...
1. Skidor Nordpolen - Kanada med guide.
2. Tva flyg fran norra Kanada till nordligaste vag pa kanadensiska fastlandet.
3. Cykel Kanada - Panama med foljebil.
4. Bat Panama - Colombia.
5. Cykel Colombia - Ecuador med foljebil.
6. Flyg till Antarktis.
7. Skidor till Sydpolen. Vet ej startpunkt.
8. Flyg till Ecuador.
9. Cykel Ecuador - Peru med foljebil.
10. Flyg igen?

Idag la Johan precis ut en uppdatering pa sin blogg att han nu paborjar batresan ner till Antarktis. Jag vet inte var seglingen borjar men de senaste rapporterna var ju fran cyklingen i Peru.

Skidresan till Antarktis skedde i december 2011 och januari 2012.
De morkade flygresorna skedde i forsta halvan av juni 2011. Da, precis som Outside kommit fram till, bloggen handlade om andra saker.

Jag kan bara tolka Johans brist pa information om dessa flygresor att han sjalv inte tycker att det ar helt gront att gora sa.

Och sa har det dykt upp ett nytt fragetecken hur han har tagit sig fran Peru till baten.
 
Jag tror ju inte att Johan själv sitter med en dator och uppdaterar blogg/hemsida under sin resa utan risken är väl att det är nån annan som gör det och "filtrerar" informationen.

Det var väl samma fenomen med Pompe?

Det är ju en konsekvens av dagens "behov" av snabb information, ingen skulle nöja sig med att han var ute på expedition ett år och sen kom hem och skrev en bok om det, utan nån som helst live-rapportering.
 

clindh

Forumvärd
Man kan verkligen undra varför han inte har en SPOT med sig, som loggar position till en onlinekarta? Superenkelt, bra för dokumentationen och kul att följa för sajtbesökarna.
 
Fast jag ser inte varför han inte skulle kunna uppdatera själv, om han nu ville. Det finns gott om mobila datorlösningar, och har han nu en följebil ser jag inga problem alls.

Naturligtvis undantaget arktis och antarktis, där han väl faktiskt fick bära/släpa saker själv samt täckningen torde vara noll med GSM/CDMA.
 
Visst, han kanske skulle kunna, men skulle han orka? Vad skulle det bli för kvalitet? Vore jag honom skulle jag fokusera på själva förflyttningen, äta och vila.
 
Det är inte omöjligt, men frågan om varför han skiter i att ha en SPOT eller annan automatisk positionsangivelse är ju fortfarande obesvarad.
 
Johan ar valdigt duktig med teknik sa tillgang till internet har han nog dagligen. Han uppdaterar ju sin facebooksida nastan varje dag under vissa perioder. Sen har han sakert folk som hjalper till och visst kan det bli fel. Men att inte skriva om tva flygningar under en period av 3 veckor (24 maj till 14 juni) och samtidigt producera ett tiotal andra blogginlagg pa hemsidan dar han bland annat skriver: "Instead of moving in the wrong direction it is be better to really sit down and think." och "Now starts Part 2 finally after a couple of days of waiting and resting. I needed some rest but it feels good to start over again now and to get up on the bike.", bevisar att han gjort sitt basta for att hemlighalla flygresorna.

Nar det galler aventyr pa den nivan att man ska gora nagot svart som sedan ofta granskas och ifragasatts. Som att bestiga ett 8000+berg, Seven Summits, eller skida till nagon pol. Sa brukar de flesta vara extremt noga med att kunna bevisa sin prestation med t.ex. toppbilder. Sa visst ar det lite konstigt att Johan inte anvander en SPOT. Speciellt nar aventyret ser ut som det gor att ta sig fram over halva jordklotet. Det hade skapat betydligt mindre fragetecken.

Nej det var inte samma fenomen med Pompe. Hon skyllde ju pa att andra fipplat till hennes korrekta information. Men faktum ar att informationen fran Pompe blev samre nar hon skotte den sjalv. Som den dar toppfilmen till exempel. Enligt henne skulle den bevisa att hon natt Central Summit. Men det den bevisade var att hon visste att hon inte var dar samt att hon avsag att forsoka lura oss andra att hon varit dar. Det blev ju glasklart nar man sag hur hon filmat. Men blanda inte in den historien har och nu, please.

Och nu verkar det som om Johan Ernst Nilsson kommer att starta sin batresa fran Ushuaia vilket betyder att han avverkat ca 500 mil fagelvagen pa nagra dagar. Hur det gick till framgar inte annu.
 
Hinner inte laesa hela traden nu, men en fraga till er insatta:

Vilka cykelvaeskor hade Johan pa sin cykeltur fran Kanada till Sydamerika?

Vilket taelt sover han i?

Jag har for mig att nagon kallade hans resa for "det storsta aventyret nagonsin" (eller dylikt). Ar inte det en aning overdrivet? Fran Marco Polo och Ibn Batuta till Neil Armstrong och Mike Horn (Via Shackelton, Stanley, Burton etc. Och ja, Livingstone. Sju ar till fots i Afrika, utan kartor och Facebook.) Men anda var det nagn som pastod att JEN har gjort det storsta? Ar inte det en aning... pinsamt?

Jag har ingen koll, som ni andra, men JENs aventyr kanske kan placera sig pa en top-1000 lista eller nagot, om han nu inte har "fuskat" vill saga.
 
Nu har jag läst igenom alla blogginlägg som rör den aktuella expeditionen på Pole2Poles hemsida.

Jag uppfattar det som att det är han själv som uppdaterar, även under arktis-delen. Han skriver om problem med att ladda satelitutrustningen och att det tar lång tid att ladda upp bilder. Så jag ser inga hinder till varför han inte kan vara tydlig med sin färdväg.

Det är som Magnus skriver i inlägg #49 (och även Outside i sin artikel) minst sagt luddigt hur han förflyttar sig en del större sträckor.

Vilka cykelvaeskor hade Johan pa sin cykeltur fran Kanada till Sydamerika?

Vilket taelt sover han i?.

Under den första månaden så ser han inte ut att ha några väskor alls.
Om jag tolkar det hela rätt så startar han cyklingen den 11/6 i Tuktoyaktuk.
Han skriver i ett inlägg att "Well, I have a support car up here now since I don´t have my full set of equipment yet". På samtliga bilder han lägger upp under den första månaden så saknar cykeln helt packning (se bilden i den här länken: http://www.pole2pole.net/2011/06/15/inuvik-what-a-place/).

Den 13/7 verkar han befinna sig i närheten av Vancouver och då kommer nya cyklar. (http://www.pole2pole.net/2011/07/13/finally-got-the-new-bikes/). Sedan ser man bilder av honom med följande väskor (http://www.pole2pole.net/2011/07/23/portland/). Ni som är rutinerade långcyklare kan avgöra rimligheten av packningen bättre än jag, men jag tycker det ser ganska lite ut. Och något tält skymtar jag inte. Det är visserligen möjligt att den medcyklande kompanjonen har det, men det verkar onekligen som att de fortsätter köra med följebil.
Den 27/10 är han intervjuad av en tidning i Costa Rica. På bilden står han lutad mot en följebil med cyklar på taket. Det skulle kunna vara en officiell PR-bild, men det verkar väl mer troligt att tidningen passar på att plåtar honom när han finns på plats (http://www.pole2pole.net/2011/10/27/20-days-of-rain/).

Den 13/11 skriver han om att de precis fått tillbaka sina nyservade cyklar (som han lämnade in tidigare under resan) samt att det är strul med tillstånden för följebilen (http://www.pole2pole.net/2011/11/13/reperation-day/).

Jag måste säga att jag tycker att hela miljögrejen är rätt patetisk. Karln flyger fram och tillbaka - nu ska han dessutom befinna sig i en båt på väg tillbaka till Antarktis - för att enbart kunna säga att han tagit sig hela sträckan för egen maskin. Han verkar ju dessutom ha nyttjat följebil ganska stora sträckor och inte kört med packningen själv. Oavsett om man klimatkompenserar eller inte så är ju skadan redan gjord. Det man släppt ut är ju utsläppt. Det är ju ofrånkomligen bättre att inte bidra till att några utsläpp sker över huvudtaget (om man har en stark miljöprofil på sin expedition). Att då lägga ut inlägg på bloggen med rubriker som "Man responsable for climate change" (http://www.pole2pole.net/2012/03/16/a-better-place/) och låtsas att man bidrar till att sätta fokus på klimatfrågor, när man själv i allra högsta grad är med och bidrar till onödiga utsläpp, gör det hela rätt löjeväckande.

Och jag tycker att det blir ganska fånigt att försöka hitta något slags högre syfte med en expedition som mest handlar om ego-boost: "The way I see it, I have an important message to communicate. My mission is to raise awareness and empower all of us to choose sustainable solutions. I know from previous expeditions that people listen and both individuals and corporations are inspired to act more sustainably themselves in the future. The most important thing for me now is to make sure that the expedition is executed in the best possible way for nature, people and wildlife."
 
Nu har jag dessutom kollat igenom en del av videosnuttarna på Johans Youtube-kanal, och där framgår det väldigt tydligt att de cyklar med följebil. Varken han eller cykelkompisarna har några cykelväskor förutom en liten på styret (åtminstone i klippet från Centralamerika). (http://www.youtube.com/user/Johanernstnilson?feature=watch)

Jag har for mig att nagon kallade hans resa for "det storsta aventyret nagonsin" (eller dylikt).

Det var jag som citerade från hans hemsida, men jag ser nu när jag dubbelkollar att jag slarvade lite. Han skriver "After over 30 expeditions in 100 countries explorer Johan Ernst Nilson started to plan his biggest adventure ever; a unique journey still undone and one of the most difficult adventure projects ever attempted; Pole2Pole!"

Alltså, ett av de svåraste äventyrsprojekten som någon gett sig på. Jag ber om ursäkt för slarvig citering. Rätt ska vara rätt.

Sen skriver han visserligen också "The Pole2Pole Expedition is the one journey left undone… Follow the adventure!", så det är väl ungefär samma sak.

Han skriver också på sin hemsida att "Johan is today one of the worlds most experienced explorers."

Lägger man ribban där själv får man också tåla att granskas.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Mot Alla Odds vs Ingen Grenser Expeditioner 27
segler bästa bilväg mot grekland, följa med? Expeditioner 1
dhillon Mot Asien Expeditioner 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...