Kraftigaste klass 2 kalibern

Några funderingar.
1.
Letar efter den kraftigaste klass 2 kalibern enligt svenska lag. Dessutom var går gränsen mellan klass 2 och klass 1?

2.
Någon som har tips på ett riktigt bra klass 2 vapen som är tåligt att vandra med och inte bara sitta på pass?


Ska släppa min 30-06 då jag inte jagar högvilt överhuvudtaget och köpa ett bra klass 2 istället som jag verkligen använder. Har sedan tidigare en bock, hagelautomat samt 22 LR.

Har försökt reda ut detta länge nu men fått väldigt många varierade svar så jag är väldigt tacksam för all input och tips jag kan få.
 
hej johan
eftersom du redan har en 30-06 antar jag att du har högvilt(klass 1).
varför krångla då ? varför begränsa sig i onödan ?
enda anledningen jag ser med klass 2 är att man inte skjutit upp för högvilt utan nöjt sig med grund kula..
den klass 1 som ligger "lägst" av de vanliga klass 1 är 6,5x55 svensk mauser.
funkar till allt,; räv, tjäder och älg samt har en bra kulbana och är billig att skjuta med.
(vill du jaga ripa med kula måste du gå ner till klass 3 eller 4.)

http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf
här finns kaliberklassningen längst bak.

om du trivs med din 30-06 så kanske du ska börja ladda själv istället och på så sätt anpassa dina laddningar istället ?

vad tänkte du jaga och vilken jaktform ?

vänligen nils
 
hej johan
som svar på din fråga.
de vanligare kalibrarna i klass 2 som skulle funka:

korta håll : 7x33 och7,62x39

annars funkar dessa med mycket bra precision: .223 , 6BR och 6XC

till långa håll för räv: .22-250 , ,243 och.25-06

den kraftigaste kan nog vara 30-30


vänligen nils
 
Jag säger som hallonraden och efterfrågar mera information vad du har tänk att jaga.
Får jag dessa uppgifter så ska jag gladeligen ge dig min input baserat på mina erfarenheter.
Jag behöver dock dessa uppgifter från dig för att att kunna ge dig ett adakvat svar.
 
För ett antal år (7-8?) sedan var det kal .50 BMG, och då det fanns bara helmantlat att köpa så klassades den son 2:a, fanns ett reportage i en svensk vapentidning om en som köpte en för att ha till toppfågel.
 
30-30...tror nån av randpatronerna som ofta finns i brytvapen är klass två 9.3x74 tex.... men det beror givetvis på vad du ska jaga jag skulle sätta slantarna på en 6.5 om jag skulle ha en flackskjutare.....samtidigt kunna skjuta nån gris.
 

Listan du hänvisar till är bara exempel på kalibrar som tillhör olika klasser vilket egentligen är felaktigt. Det är inte kalibern eller vapen som klassas utan varje individuell patron. Följande är ett utdrag från § 14 i föreskriften ovan som anger gränserna för respektive klass:

"Klass 1
Kulvikt minst 9 g (139 gr) eller minst 10 g (154 gr)
E100 minst 2 700 J minst 2 000 J
Kulan skall vara konstruerad för att expandera,
t.ex. blyspets och hålspets.

Klass 2.
Kulvikt minst 3,2 g (50 gr)
E100 minst 800 J
Kulan skall vara konstruerad för att expandera,
t.ex. blyspets och hålspets.

Klass 3.
Kulvikt minst 2,5 g (39 gr)
E100 minst 200 J
Kulan får vara av valfri konstruktion.

Klass 4.
Kulvikt ingen begränsning
E0 minst 150 J
Kulan får vara av valfri konstruktion."

I §15 står följande:

"För att kulpatroner (fabriks- eller hemladdade) skall tillhöra viss klass,
skall värden för såväl kulvikt som anslagsenergi (E) vara lika med eller högre
än de minimivärden som angivits för respektive klass. Därjämte skall kulan
vara av ovan angiven konstruktion.
För redovisning av klasstillhörighet svarar tillverkaren eller hemladdaren.
Exempel på klassificering av kulpatroner finns i bilaga till denna författning."

Gränsen mellan klass 1 och 2 går vid en kulvikt på 9 eller 10g och E100 på 2700 eller 2000 J
Alla patroner med helmantlade kulor tillhör klass 3 så länge kulvikten överskrider 2,5 g.
 
hejsan
ett litet förtydligande..

kalibern anger vilken klass geväret har.
grundkula på jägarexamen = gevär avsett för klass 2-4
högvilt på jägarexamen =gevär avsett för klass 1.
ljuddämpare brukar kunna ges till gevär avsett för klass 1 och 2.
ripa på fjället = gevär avsett för klass 3 och 4

sedan måste du se till att ammon uppfyller den klass viltet "kräver"
mao. du kan själv "ladda" ammon till annan klass, ibland upp men alltid ner..
tex helmantlat är inte klass 1, men kan laddas i klass 1 gevär.
eller en lätt kula för hög fart för rak kulbana eller varmintkula..

vänligen nils
 
hejsan
ett litet förtydligande..

kalibern anger vilken klass geväret har.
grundkula på jägarexamen = gevär avsett för klass 2-4
högvilt på jägarexamen =gevär avsett för klass 1.
ljuddämpare brukar kunna ges till gevär avsett för klass 1 och 2.
ripa på fjället = gevär avsett för klass 3 och 4

sedan måste du se till att ammon uppfyller den klass viltet "kräver"
mao. du kan själv "ladda" ammon till annan klass, ibland upp men alltid ner..
tex helmantlat är inte klass 1, men kan laddas i klass 1 gevär.
eller en lätt kula för hög fart för rak kulbana eller varmintkula..

vänligen nils

Där håller jag inte med. Ett gevär kan inte tillhöra någon klass.
Du skriver själv gevär avsett för klass X, vilket bör tolkas som "gevär avsett för kulpatroner klass X".
Men sen brister det i regelverket i och med att det inte finns någon tydlig definition av vad ett gevär är avsett för.
Jag tror man får tolka det som den högsta klass patroner finns kommersiellt tillgängliga i. Se t.ex. exemplet som nämndes med kaliber .50 BMG.
 
hejsan morgan
det är inte upp till oss vanliga dödliga att tolka någonting ...;)
det är myndigheterna som tolkar och bestämmer dvs polisen och naturvårdsverket samt länsstyrelsen..

när du söker licens på ett vapen hos polisen så söker du på vapnet/kalibern - inte på ammon,

dvs ett gevär med kaliber 308 innebär att geväret är klass 1 och det krävs högvilt på jägarexamen, du kan ansöka om licens för ljuddämpare, du får använda geväret till älgjakt förutsatt att du använder klass1 ammo, men du får INTE jaga ripa på fjället med den.

vänligen nils
 
hejsan morgan
det är inte upp till oss vanliga dödliga att tolka någonting ...;)
det är myndigheterna som tolkar och bestämmer dvs polisen och naturvårdsverket samt länsstyrelsen..

när du söker licens på ett vapen hos polisen så söker du på vapnet/kalibern - inte på ammon,

dvs ett gevär med kaliber 308 innebär att geväret är klass 1 och det krävs högvilt på jägarexamen, du kan ansöka om licens för ljuddämpare, du får använda geväret till älgjakt förutsatt att du använder klass1 ammo, men du får INTE jaga ripa på fjället med den.

vänligen nils

Det är ju faktiskt så att det är upp till oss dödliga att tolka lagar och föreskrifter. Skiljer sig sen vår tolkning från myndigheternas så kan frågan prövas i domstol. :)


NFS 2002:18 som jag hänvisar till är det regelverk som finns i den här frågan och där framgår tydligt att det är ammunitionen som delas in i olika klasser och inte vapen eller kalibrar.

Att sen olika myndigheter inte känner till regelverket och utformar sina begränsningar felaktigt, t.ex. fallet med ripjakt på fjället, det är en helt annan sak.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...