Skyddsjakt på svanar och tranor

Jag lovar att klaga i så fall men jag har klarat mig hela dagen idag, håller tummarna.

Ja men då ska du heller inte klaga på om folk tycker att du är dum som vill skjuta svanar och tranor.

Jag är nämligen övertygad om att 90% av de som läser Aftonbladets artikel tror att Jägarnas Riksförbund organiserar alla jägare.
 
Nu ska vi inte ironisera och förfasa oss ...

Nu ska vi inte ironisera och förfasa oss, jägarna har ju ändock gått den ultimata för att inte säga den optimala kursen i högre vetande nämligen jägarexamen. Den gör ju som bekant att de kan uttala sig med större säkerhet och ackuratess i vilken zoologisk och ekologisk fråga som helst än de akademiskt skolade biologerna kan.

Vi måste ju beakta tranornas menliga inverkan på de oskyldiga potatisarna vilka ju är ett måste som tillbehör till vilken vilträtt som helst.

Och sångsvanen är ju som bekant felaktigt känd som skygg fågel i norröna skogsmarker. Varje skogsman vet ju hur de har fått kämpa sig fram mellan horder av anfallande sångsvanar när de fredligt promenerat i markerna med bössan på axeln och vem vet de kanske muterar och blir köttätande med rakbladsvassa näbbar inte jägarna utan sångsvanarna.
 
Det sägs att svan (inte trana) smakar tran. Anledningen till att svan prydde finare middagsbord förr var just som prydnad.

Raskesven
 
Haha, mycket tok finns det på internet. Obs för alla okritiska där ute, det verkar vara skrivet som skämt:

"Mycket riktigt, svarar jag - du har surfat in på en svanjaktsblogg. Den senaste av sitt slag på internet. Här kommer under vintern publiceras såväl historia som noggranna redogörelser för hur du bäst går tillväga när du själv ger dig ut i svanjaktsspåren. I vår drar ännu en jaktsäsong igång och av vad jag hört och läst den senaste tiden pekar allt på att vi svanjägare som sluter upp till premiären blir en större skock än någonsin tidigare. Svanjakten är på väg att bli Sveriges nya folkrörelse; den är som samtalsämne mer utbredd än väder och dess ljus lyser upp tillvaron för fattig som rik."

http://svanjakt.blogg.se/
 
Det är det som är sâ svârt med jägarkollektivet, man vet aldrig om dom skämtar eller menar allvar.
En del tankar är ju sâ tokiga sâ man skrattar gott, till man inser att dom menade allvar.
Svanjakten är lite svârbedömd tycker jag.
Men just den bloggen är nog ett skämt, hoppas jag.

Nu ser jag mest fram mot att alla rovdjur och övrigt jaktbart ska vara avskjutet. Vilka ska dom dâ jaga? Konkurrensen om jaktbart vilt lär väl ge intressanta drabbningar i skogen kan jag tro.
Jägaren Allden var kanske bara lite frustrerad över att det inte fanns varg eller nâgot annat kul att skjuta i hans omrâde.
 
Nu åkte nivån ner som ett bojsänke från en redan hyfsat låg nivå. Undrar vad lättpackaren Thomas Quick skulle ha tyckt om detta? Det här börjar likna vinterfrustrationen på sporthoj.com då alla är på dåligt humör under off-season.
 
Har ätit legal svan någonstans....
Mycket fett, bör flås och styckas för att gå in i ugnen......
Smak beror nog lika mycket på kocken som vad svanen levt av.......
Den vi serverades var ingen delikatess.
 
Och så undrar jägare varför folk tror att de är skjutgalna?

Nu kommer såklart nån jägare att komma och säga att Jägarnas riksförbund inte representerar alla jägare utan bara en väldigt liten del. Men då undrar man ju varför alla de jägare som INTE håller med Jägarnas riksförbund tiger still?

Hur menar du nu då?
Det var ju det jag skrev i inlägget före ditt, kritiskt mot JR dessutom, är det att tiga still?
Måste varje jägare som är kritisk till JR och deras stolligheter kalla till presskonferens och ta avstånd?
Om man som jägare väljer att INTE vara medlem in Jägarnas riksförbund så är man alltså ändå anhängare?
Prata om förvirrad argumentationsteknik!
 
Jägaren Allden var kanske bara lite frustrerad över att det inte fanns varg eller nâgot annat kul att skjuta i hans omrâde.

Nu passerade debattnivån till och med flashback. Sorgligt att uttrycka sig på detta sätt om en tragisk händelse där en sjuk människa misshandlar och skjuter en 29 årig kvinna. Sedan bränner han kroppen.
Att använda denna händelse som något argument i jaktdebatter är inte bara smaklöst utan oerhört omoget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...