Resa med UCPA?

Är det någon här på Utsidan som har erfarenhet att åka till Frankrike med UCPA? www.ucpa.se

Jag går i tankar om att boka en resa och sticka iväg inom någon vecka och då åka med UCPA eftersom jag inte har någon att resa med. Hur är era erfarenheter av att åka med dom? Vilken nivå är det på skidåkningen? Hur är det med praktiska saker, språket , boende etc?

Tack på förhand för era svar.
 
Jag åkte med dom förra året till Val Thorens och åker gärna med dom igen.
Man åker sovbuss ner, bor och äter på UCPAs anläggning. Sovbuss är ganska trångt. Boendet är enkelt och maten ok. Att åka själv är nog inga problem, man lär snabbt känna en massa olika människor, både svenskar och fransmän. Man blir indelade i olika grupper efter ens förmåga, först får du uppskatta din förmåga på en skala på 1-5 för första åkdagen. Första dan åker man ut med sin grupp och efter dan så kommer ens instruktör flytta dig till en annan lämpligare grupp om nödvändigt (uppåt eller neråt). Fransmän tenderar att överskatta sig och svenskar underskattar sig generellt. Man åker med sin grupp hela veckan utom en dag då man har fri åkning. Instruktörerna är väldigt duktiga och man lär sig massor. Vår instruktör tokimpade på oss åtminstone en gång varje dag med nått galet.
Vår instruktör var bra på engelska och jag hörde ingen annan klaga på språket. Vi var en blandad grupp med både svenskar och fransmän så han mixade lite med språken. Hur skidåkningen är vet jag inte, jag åkte på snowboard offpist resan och är otroligt nöjd med åkningen. Franska alperna har många utmaningar och långa åk. I dessa resor ingår allt utom öl och vin. Dricker du bara kranvatten/juice kommer resan i princip inte kosta mer än det paketpriset du betalar innan. Skitbilligt! Du kan låna (ingår) bra brädor/skidor med boats/pjäxor samt spade sond transiver om du inte orkar dra på egna grejjer. Kör du sönder deras grejjer kan det bli dyrt. Jag knäckte brädar i en vurpa, men de bedömde att jag haft otur och åkte med guiden så jag slapp betala. Nästa gång tar jag nog med egen bräda för det är trots allt skönast.

Innan jag åkte var jag lite skeptisk för kommentarer jag läst av andra som åkt var så överpositiva på gränsen till religiöst, nu är jag också frälst :)
 
Tack för svaret Niklas. Åkte du iväg själv eller med kompisar? Är nog lite som dig, skeptisk för att det man hör är så bra :)

Någon annan här inne som har erfarenheter av UCPA?
 
UCPA är bra.
Grymt prisvärda skidresor till alperna. De resor jag har varit på så har skidundervisningen (som ingår) varit riktigt bra. Man kan ju välja om man vill vara med på det eller inte, så känner du dig redan fulländad kan du ju skippa det.
Skidorna som ingår är sådär, lite sämre än hyrskidor. En gång blev jag tvungen att lämna in dem på stan och slipa dem på egen bekostnad. Tomten på UCPAs center tyckte han hade slipat dem helt perfekt men de var runda.
Boendet är vandrarhemsklass på. Man får dela rum med andra , helt ok. Maten har varit riktigt bra där jag har varit (Val Thorens och Chamonix).
Bussarna har varit rätt bekväma. Jag sover iofs alltid gott...

Sammantaget kan jag rekommendera UCPA.

När barnen blir lite större kommer jag nog åka med dem igen.

/OJ
 
Rekomenderar

Jag rekomenderar absolut att åka med UCPA. Det är ett helpensionskoncept där allt ingår. Boende, mat, guide och utrustning. Du kan med andra ord åka dit mycket lättpackat och få allt "serverat" på plats. Boendet är som sagt i vandrarhemsklass, men personligen anser jag att man åker dit för skidåkningen och inte för ett lyxigt boende.:) Maten består av en ganska torftig frukost, lunchsmörgås som man tar med sig och äter i backen. Middagen består av buffé med mycket god mat (enligt mina smaklökar). Jag håller inte med föregående talare om skicket på skidorna. Självklart så kan det variera mellan de olika centrena, men min uppfattning är att UCPA alltid har utrustning i gott skick, och dessutom mycket bra utrustning. Jag har åkt med dem både sommar och vinter och har bara positiva erfarenheter! De har alltid seriösa och välutbildade guider, som dock kan ha lite svårt med engelskan ibland. Jag har däremot aldrig haft några problem då språkkunskaperna enligt mig aldrig är så dåliga att det påverkar säkerheten. Är du nybörjare så får du mycket värdefulla tips som kommer utveckla din skidåkning under veckan. Är du erfaren skidåkare så är UCPA enligt mig ett suveränt val. Du får massor med tips och synpunkter på din åkning och om du är lyhörd så kommer du garanterat utveckla din skidåkning. Dessutom är guiderna kanon på att hitta fin åkning, har det inte snöat så hittar de ändå puder (om du åker offpist vill säga). Jag tycker personligen att det är guld värt att åka tillsammans med någon som känner till området! UCPA är som sagt ett mycket prisvärt alternativ. Dessutom träffar man alltid mycket trevliga människor med samma intressen på UCPA centren.

Sen är det väl alltid så att det blir vad man gör det till...:)

/Matilda
 
Det finns bara en dålig sak med UCPA. När man väl börjat åka med dom blir det omöjligt att välja någon annan arrangör. Själv har jag åkt ett tiotalgånger varav två på egen hand, och aldrig varit annat än stormförtjust. Välkommen in bland dom rättrogna ;)
 
Usch-Cp-A

UCPA är ett alldeles utmärkt alternativ om man:
1. Är en snål akademiker som trots att man tjänar 30000kr/mån kan tänka sig att spendera 2 dygn i en sunkig sovbuss för att tjäna in ett par hundralappar.
2.Vill bo i våningsäng i ett trångt litet rum tillsammans med 5 dumsnåla AT-läkare (som alla åker telis...)
3. Vill bli vallad runt i liftsystemet av en klämkäck fransos som har komplex för att han inte lyckats bli bergsguide.
4.Vill leka charader med småfulla fransmän på UCPA-centret (efter man hjälpts åt att duka bort middagen såklart).

Gillar man inte ovanstånde aktiviteter finns det massor andra resebolag att välja på, åker man dessutom ensam kan man lätt hitta sistaminutenresor som är bra mycket billigare än UCPA.
 
Loxos, du verkar hamnat i fel grupp. UCPA passar nog inte alla det har du rätt i och att många akademiker och läkare åker med dom. Jag faller själv in i den gruppen :)
Största fördelen som jag tycker är just åkningen med instruktör/guide. Att åka på egen hand till Alperna är också kul men inte så utvcklande om man inte hyr guide vilket är dyrt att göra själv en vecka. Det kan ju funka om man hr en massa kompisar man kan dela kostnaden med. Har man inte det så får man hålla sig till UCPA eller andra alternativ. Någon som har något annat alternativ?

Vissa bolag som Langley och Pathfinder har ju guidade specialresor men de kostar ju massor.

... lite gogglande för att se om jag bara har fördommar ...
Såg just att Langley har resor med bergsguide offpist i Frankrike, svårt att se om det ingår i priset eller ej. Jag åkte med dom för några år sedan och då fick vi ingen guide i paketpriset. Hoppsan jag kollade in även Pathfinder, de har tydligen resor till Iran för under 12000, det är ju helt klart spännande alternativ. En bit dyrare än UCPA men inte 20000+ resa i alla fall.
 
Tack för era omdömen Niklas, Oscar, Matilda och Erik. Ni har fått mig att kapitulera och är nu bokad för en veckas åkning :)

Ted, det är väl som någon av de positiva sa: det blir ju vad man gör det till.
 
UCPA- västindien

Hej!
Det är kul att resa med UCPA. jag var precis i västindien i tre veckor och hade en helt fantastisk resa! Vi vindsurfade och paddlade havskajak. I mars blir det Val Thorens.

/Helena
 
UCPA är ett alldeles utmärkt alternativ om man:
1. Är en snål akademiker som trots att man tjänar 30000kr/mån kan tänka sig att spendera 2 dygn i en sunkig sovbuss för att tjäna in ett par hundralappar.
2.Vill bo i våningsäng i ett trångt litet rum tillsammans med 5 dumsnåla AT-läkare (som alla åker telis...)
3. Vill bli vallad runt i liftsystemet av en klämkäck fransos som har komplex för att han inte lyckats bli bergsguide.
4.Vill leka charader med småfulla fransmän på UCPA-centret (efter man hjälpts åt att duka bort middagen såklart).

Hihi, faktadelen är väl alldeles utmärkt, klockrent!
Sen är det tolkningarna som kan skilja. Här är min version, efter 2 Val Thorens och 2 Argentiere samt en rando-vecka i Silvretta:
1. Alternativt så ordnar man transporten själv med flyg/transfer, får tillbaka en slant på katalogpriset då.
1-2. Vuxenkollo, definitivt. Högt genomsnittligt antal högskolepoäng från det svenska utbildningssystemet, definitivt. Trånga rum? Olika på olika centra. Telisar? Inte sååå många.
3. Eller så är det just en fransk bergsguide du får som instruktör! Helt grymt bra!
4. Orkar jag inte bära bort min egen tallrik efter middagen kanske jag inte orkar en skidalpin vecka heller? Som kvällsalternativ finns det nog oftast tillräckligt många svenskar att titta på fransmännen tillsammans med, eller så får man väl välja annan lokal för sin egen kvällsunderhållning än just på centrat. Alternativet "mitt eget hotellrum" hade kanske inte varit mer uppåt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
per.j Resa med Rockadventure? Skidalpinism 0
zanna_84 Någon som vill åka med ucpa?? Skidalpinism 4
mo9jan Randonee med UCPA? Skidalpinism 4
EHJ Randonnee med UCPA Skidalpinism 6
BigStef Oberland-Bernois med UCPA... Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.