Tips på bra naturfotokamera?

Hej,
Jag är stolt ägare av en Samsung GX - 1L just nu, och det är en kanonkamera som är värd varenda slant. Men nu har jag en resa planerad, och funderar på om jag ska byta upp mig ändå? Jag letar efter en prisvärd slr-kamera (systemkamera) som kan ta en smäll eller två, och som också klarar av att ta bra bilder på rörande föremål, osv. En kamera för både stillastående naturbilder men också djur i rörelse, alltså :)

Vad har ni själva för kameror, och vilka tillbehör har ni till det som ni tycker är värt att lägga ut pengar på?

//Niclas
 
Vikt och väderskydd

Hej,
angenämt problem! Svårt att råda direkt, men fundera på vad du är beredd att betala, vad den får väga, om du vill ha väderskydd i någon form. Gå ut och kläm på dem, hur du tycker att de ligger i handen. (Jag har en Nikon D80, men undrar om jag inte skulle ha nöjt mig med en D40 eller D40x för att de är mindre och lättare, t ex när man vandrar. Och jag är ändå bara amatörplåtare. Är det mer "hopp och lek" så blir det bara den lilla Canon Ixusen som hänger med.)

Du hittar en massa bra genomgångar av olika systemkamerors för- och nackdelar om du söker här på forumet, sök på några kameranamn/modeller ska du nog hitta en del läsvärt hoppas jag.

Bra tillbehör? Resa kombinerat med uteliv, förmodar jag? Mina första-val:
UV-filter som tar första smällen istället för det dyra objektivet.
Väska, väderskyddad om inte kameran är det.
 
Niiiiikon...

heter kärleken i livet...
men du plåtar digitalt...
jag kör gamla hederliga sorten...fe fe2 fm fm2 typ...mmmmm...*ler lyckligt*
kram o lycka till anna