Roddbåtsbygge

Snyggt Stefan

Kul att läsa om bygget och det blev väldigt snyggt tycker jag. Hur väl tränad är du nu, Söndagen 20 september går roddtävlingen Djurgården runt start kl 14 vid Sjöhistoriska museets brygga.
Min sensaste Liz nr 4 blir klar till helgen de mässingenskall på plats sen syns den i galleriet.
Jag har kanske en Adirondack med rullsäte till Djurgården runt det är osäkert idag, den kan vara snabb.
Ro lungt BNT
 
Tack Björn,
Låter roligt med Djurgården Runt, om du ställer upp måste jag ju anta utmaningen. Måste nog lägga in lite extra träningspass framöver. Får väl försöka hänga på Lassi Karonen när han tränar i Fyrisån...
 
Ja, betyder förmodligen att det är någon fördel att använda den, men gissar att det bara har betydelse för elitroddare som vill tjäna några sekunder. I en kort båt borde det iof kunna vara till glädje för en motionär oxå. I min båt (vattenlinje ca 4.8m) och på min nivå, roddmässigt, tvivlar jag på att jag hade vunnit något på att använda en sådan.
 
Uppdatering

Har till denna säsong kompletterat med fällbart passagerarsäte. Har fått till en riktigt bekväm sittplats. Är man ensam på turen är det hur skönt som helst att ta en vilopaus och sätta sig här med en kopp kaffe o en macka i handen. Får skicka ett tack till IKEA, stommen är tagen från en av deras fåtöljer.

Båten fungerar riktigt bra med passagerare också, går lite tyngre naturligtvis, men å andra sidan får man hjälp med utkiken och sällskap. Lite känslig för passagerarens stjärt-placering i sidled är den förstås, på roddarplatsen har man har ju inte så stora möjligheter att korrigera i sidled...

Roddriggen är omgjord med skena/säte från en utread Claes-Ohlson-rodd-maskin. Flyttbar i längsled för användning med/utan passagerare. Resten är "inspirerad" av en rigg ritad av Glen-L. Deras ritning är OK, men kanske inte helt anpassad till (långbenta) svenskar.

Mellan roddturerna håller jag nu på att samla lite utrustning för en tur i skärgården. Har inte testat båten ännu i havsvatten, men går det att ro Sverige runt två personer i en explorer (Grattis förresten till Christian o Andreas, bra jobbat!) , borde man ju kunna våga sig på lite "stillsam" skärgårdsrodd.
 

Bilagor

  • DSC00597.jpg
    DSC00597.jpg
    75.3 KB · Visningar: 1,079
Skärgårdstur

Så blev det dags för en tur i "En värld av öar" också.

Gav mig av från Österskär 8/7 (åter 14/7) med båten fullpackad av vatten, mat, stormkök, tält, sovsäck, liggunderlag, verktyg, kartor, regnkläder och solskyddsolja faktor 20 (gissa vad jag inte fick användning för av de två sista).

Skall säga på en gång att under veckan jag var ute råkade jag inte ut för värre sjö än jag varit ute i som värst på Ekoln i Uppsala, så något större test av båtens (och min) förmåga att klara grov sjö blev det inte. Vindstyrkan var väl uppe i max 7-8 m/s och då såg jag till att antingen ta lä av en ö eller gå mot (jobbigt) eller med (roligt) vinden. Fick väl in kanske 2-3 liter vatten i båten sammanlagt på hela turen.

Det var en riktig upplevelse att se skärgården på detta sätt. Helt fantastiskt egentligen att man så lätt kan hitta sin egen berghäll att övernatta på eller, om man så känner för det, att tälta på en tältplats och träffa trevliga människor.

Hade egentligen som mål att nå Björkskär, men sydlig vind (ökande enl SMHI) på en östlig kurs gjorde att jag avbröt försöket. Nästa gång skall jag invänta bra väder på Långkobb, nedersta bilden.

Några funderingar:

- Såg väldigt få kajaker ute, trodde det skulle var många fler.
- Är ingen seglare, men fick uppfattningen att många av dessa väljer att gå för motor även när man skulle kunna segla, bråttom?
- Var annars i hela världen kan man, gratis, få tillgång till en egen berghäll med bad och solnedgång. Tack allemansrätten och Skärgårdsstiftelsen.
- SSSK:s Tyvekkartor är perfekta för rodd, tack för tipset, KAW. (Vek ihop kartan runt en magnettavla sim jag sköt in i en träram. Två små magneter placerades på senast kända passerade plats resp nästa delmål. Hittade alltså direkt igen mig när jag lyfte upp ramen)
- En smäcker träbåt är nog lika effektiv som en gitarr om man skulle vilja ha lite sällskap på hällen.
- Tre kg viktnedgång på en vecka, skulle nog inte funkat med husvagn.
- Lindahlssundet i rusningstid för motorbåtar är j-t tålamodsprövande.
- Att hamna på grunt vatten intill en Waxholmsbåt kan vara lite läskigt, men akterdäcket och dess sarg tog emot o styrde bort den brytande vågen fint.
 
Bilder till föregående inlägg

Bilderna kom inte med, hoppas det fungerar nu.
 

Bilagor

  • Utsidan0.jpg
    Utsidan0.jpg
    38.6 KB · Visningar: 972
  • Utsidan1.jpg
    Utsidan1.jpg
    58.2 KB · Visningar: 965
  • Utsidan2.jpg
    Utsidan2.jpg
    63.5 KB · Visningar: 1,027
Kul att läsa om din färd! Jag tror att det var regnkläderna du inte fick användning av :) Är ju så skönt att vara ute när det är torrt. Tittar på kartan och gissar att du sov mer än en natt på några av platserna. Fick båten ligga och vila då? (annars får jag inte ihop det att du var ute en vecka med fyra tältplatser) Ser spår av den sydliga vinden i din rutt. Jag brukar också ro en eller flera "vinklar" hellre än att få sidvind.

- Såg väldigt få kajaker ute, trodde det skulle var många fler.
Jo, det stämmer att det jämfört med motorbåtar och segelbåtar inte syns många kanotister.

- Är ingen seglare, men fick uppfattningen att många av dessa väljer att gå för motor även när man skulle kunna segla, bråttom?
Många vet jag inte, men det är helt klart ingen ovanlig syn. Speciellt med de moderna båtarna som kan skjuta iväg i en rätt hög fart så tycker jag det ser knasigt ut.

- (Vek ihop kartan runt en magnettavla sim jag sköt in i en träram. Två små magneter placerades på senast kända passerade plats resp nästa delmål. Hittade alltså direkt igen mig när jag lyfte upp ramen)
Tjusig lösning!

- En smäcker träbåt är nog lika effektiv som en gitarr om man skulle vilja ha lite sällskap på hällen.
Så vacker som den ligger där på din bild så är det enkelt att förstå. Hade du förresten användning av paddeln?

- Lindahlssundet i rusningstid för motorbåtar är j-t tålamodsprövande.
Ser på din karta att du inte rodde norr om Storön och Stora Betsön, det får du göra nästa gång! Men så jobbiga tycker jag inte motorbåtsvågorna brukar vara. Ofta tar jag "fina vägen" mellan öarna ut och genom Lindalssundet tillbaka, längs norra sidan.

- Att hamna på grunt vatten intill en Waxholmsbåt kan vara lite läskigt, men akterdäcket och dess sarg tog emot o styrde bort den brytande vågen fint.
Oj, jo, det har jag aldrig varit, har nog hunnit se till att vara en bit ut. Men när man väl dragit upp båten på en strand där waxholmsbåtar passerar nära är det smått fascinerande hur långt upp båten behöver ligga för att inte tas tag av svallet.
 
Jo, det blev 3 övernattningar på Granholmen, ber om ursäkt för det, Stiftelsen. Det berodde på att min Elisabet kom o hälsade på en natt. (För den som inte vet, är det alltså inte tillåtet att tälta på samma plats mer än två nätter i rad i ett naturreservat. Å andra sidan så dög inte min placering, så vi fick flytta tältet när gumman dök upp. Vi tältade alltså inte på samma "plats" mer än två nätter i rad...) Vi rodde runt lite då i omgivningarna, men ingen längre tur. Har inte tagit med det på kartan.

Paddeln har jag liggande i båten för att den behövs då jag sjösätter här hemma i Uppsala där det är ganska trångt att komma ut mellan bryggorna. Ute i skärgården hade jag mest användning för den för att ta emot och finjustera när jag gled in mot strandkanten och som käpp när jag klev ur båten och gick på hala stenar. Någon gång fick den ockå fungera som underlag vid uppdragning av båten bland stenar.

Har lite problem med svall fån sidan, skär gärna ner med åran o fastnar vilket leder till att jag slutar ro och tappar all fart. Har efter turen bytt till bussning med större vinkel i årtullen, så det kanske fungerar bättre nu.
 
Förstår inte riktigt skillnaden på när det kommer vågor och inte. Om årbladsvinkeln inte är rätt borde det vara svårt att ro i alla förhållanden. Om det är vinklat så att åran skär ner blir det problem på återgången då åran riskerar att fastna i vattnet istället för att studsa. Och om bladet är för mycket vinklat åt andra hållet riskerar ju åran att "slira" lite istället. Några graders vinkel åt "slirningshållet" är det som eftersträvas vad jag förstått.
 
Grymt fin roddbåt och trevlig tur-rapport! Nästan så att en inbiten kajak-paddlare som undertecknad blir lite sugen på att testa rodd.. Vad har du för marsch-fart på den där?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...