Solpanel

Ni skojar! Det är ju inte klokt! Men då kanske också skogsbaronen reviderar sin åsikt? ;)

Då ska jag genast gå och hämta ut den bok jag också fick avi om samma dag. Väntade med det för jag trodde det skulle ta ett par dagar bara och det är alltid jättekö på utlämningsstället.

Tar det nu 14 dagar innan jag får min panel kommer PostMord alltså att ha försenat leveransen sammanlagt 24 dagar (det tog ju 10 dagar för kravbrevet om tull att anlända). Längre tid än frakten från USA tog. Suck.

Bara att inse. Sötebrödsdagarna när man kunde shoppa "world wide" är över.:(

Nä förresten. Jag ska börja utnyttja min kontakt i Holland som "mula". Hade jag gjort det från början hade jag haft panelen för länge sedan.
 
Din Holländske mula skulle antagligen kunna starta en firma o leva helt anständigt genom att bara hjälpa till med utsidan.se medlemars beställningar...
 
Märkligt att inget sådant redan startat. För USA finns ju iofs https://www.shopusa.com/ . Hört genom bekanta att det funkar bra, men vet inte vad hur stor avgift de tar. Man beställer ivf grejer till en adress hos dem. Frakten är ju ofta fri inom USA. Man får ange hur länge de ska vänta/antal paket (nåt sånt). Sen betalar de in tullen och skickar alltihopa som en enda försändelse.
 
Här kan du använda Colisexpat - du får en Fransk adress.
Man kan beställa massa och sen när allt kommit till Frankrike
så skickas det hit.Inom EU så avgifter kan inte påföras.

Colisexpat har USA adresser också - nu är Usa ganska dyrt med växelkurserna och frakten därifrån ännu värre.
 
https://www.colisexpat.com/ ? Jag får "Connection refused". De kanske har problem. Ska försöka i morgon. Tack för tipset!

Jo, USA har blivit dyrt. Annat var det för några år sedan. Men ibland finns det man vill ha där. Under de goda åren skaffade jag mig en del vanor som är svåra att bryta. Plus om man söker specialgrejer hittar men det ofta hos nåt litet enmansföretag i USA. Och sen behöver man kanske reservdelar...

Egentligen är det väl staten vi borde vara arga på som begärt och fått ett undantag från den där EU-regeln om att import under ett värde av runt 700 eller vad det är inte ska beläggas med moms. Men PostMord gör ju ont värre.

Varför finns här ingen spy-smilie? Jag känner att jag behöver en.
 
Nu funkar den. Super! Verkar ju mycket bättre än shopusa.

Tillbaks till tullen. PostMord säger ju att det kan ta 2 veckor med tullklarering. Hur löste de det när man betalade över disk och fick paketet direkt då?
 
Jag hade tydligen tur. Den låg i boxen idag. Är ju för mörkt nu, men i morrn hänger jag upp den i ett söderfönster så får vi se.

Den ser rätt OK ut. Väldigt lätt att vika kors och tvärs. Och den är långt ifrån så stor som den ser ut på den där bilden där en kille bär den på ryggan. Med två paneler framma kommer den att passa fint på pakethållarn.

Det enda negativa vid en ytlig besiktning är att fickan där det är tänkt att man ska ladda sin dyra elektronik är väldigt liten och stängs med en ynka bit kardborre, kanske 2 cm. Det hade jag läst om, så var beredd på det. Det är väl bara att limma på lite mer karborre. Men en stor powerbank klämmer man nog inte in. Blir att köra lång kabel och ha betteriet i väskan. Eventuellt klipper jag bört större delen av fickan. Känns som den mest är i vägen. Men det blir efter fälttest i så fall. Kan inte klippa bort hela för USB-portarna sitter därinne.

De hade skrivit ett lägre värde än det verkliga på tulldeklarationen, $20.74. Man tackar.
icon7.gif
 
Nu funkar den. Super! Verkar ju mycket bättre än shopusa.

Tillbaks till tullen. PostMord säger ju att det kan ta 2 veckor med tullklarering. Hur löste de det när man betalade över disk och fick paketet direkt då?

Tullklareringen är ju en ny rutin för att tullen ska bli betald. Tidigare rutiner innebar att tullen sällan betalades. Att postnord nu får skit för att de flesta av oss struntade i tullen tidigare finner jag faktiskt väldigt förvånande.
 
Hallå! För det första är tullen ofta låg eller obefintlig. Det är momsen det i första hand gäller.

För det andra, den egentliga frågan här, om man "åkte dit" förut så betalade man direkt på utlämningsstället när man hämtade ut sin försändelse. Nu betalar man på nätet och sedan levererar de ens paket för uthämtning. Det är alltså detta sista steg som kan ta två veckor, när avgifterna redan är betalda. Inte den tid det tar att bestämma om försändelsen ska tullas och momsas.

Menar du alltså att posten inte förmedlade moms och eventuell tull till respektive parter förut utan behöll allt själva? Inget är iofs främmande för PostMord.;)
 
Det är mulet idag. Solpanelens egen laddningsindikator lyser när jag håller upp den mot fönstret, men ingen apparat jag pluggat in indikerar laddning. Ska testa igen om ett par timmar när solen står som högtst.
 
Man skall inte ha glas eller en plastpåse över - kan dämpa väldigt mycket.
Rikta mot hålet där solen är så kanske du får lite i en powerbank.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
paros Större portabel solpanel Utrustning allmänt 9
MikeMike Solpanel Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.