Israpporter?

Du jämför bland annat med dykning (vilket jag tolkar som apparatdykning och inte fridykning) men är det inte så att det krävs dykarcert för att få fylla luft och köpa apparat-delarna?
Har för mig att det var så på den tiden jag var aktiv (i alla fall formellt så) men det är ju omkring 20 år sedan.

Kan minnas fel och kan ha ändrats...

/Patrik

Jo, förvisso... Stryk scubadykning då. Då återstår bara offpiståkning (laviner), klättring, surf, vindsurf - alla aktiviteter med föränderlig miljö och stora risker.
 
@jonhnljungman
Jag håller med dig om allt på det principiella planet, men tycker helt enkelt att hela den här motsättningen är konstruerad.

Man kan ju, som "friåkare", ta vara på valfria fördelar med skridskonätet och spola alla andra. Man kan t ex läsa färska israpporter men för den skull fortsätta ta eget ansvar, åka själv och/eller i privat sällskap och helt strunta i "25 pers i en grupp som stormar fram på isen". Saknar man en åkkamrat för stunden, kan man använda sig av utlysningstjänsten för en privat tur - utan några andra lagar och regler än vad man bestämt själv. Senast igår ropade jag ihop ett litet gäng som kunde ta en eftermiddag ledigt från jobbet, och det gick på timmar.
Man väljer helt enkelt det man vill ha ut av detta (åtminstone härnere i Skåne) fantastiskt välfungerande nätverk, och struntar i resten.

Det kostar dock att upprätthålla - mest i ideella insatser men en del även i pengar. Så även jag tycker att någon form av "betaltjänst" är rimlig, och det enklaste sättet att administrera en sådan är väl just medlemskapet. Det kostar 100 kr/år i Skåne, vilket jag tycker är otroligt litet med tanke på vad man får för summan, även om man aldrig följer med på klubbturer.
Är man någotsånär erfaren åkare behöver man som sagt inte ens gå på något möte, utan bara fylla i ett formulär på nätet för att komma med. Antagligen mindre jobb sammanlagt, än att fylla i betalningsformulär vid varje enskilt tillfälle.

Återstår argumentet om ansvaret för färska israpporter. Visst, även här håller jag med dig i princip, men precis som du också är inne på skulle det "kosta" lite fler förklaringar och lite större omsorg för att hålla dem så "pedagogiska" som du beskriver. Åtminstone skulle jag själv, från början p g a att jag inte kände mig nog erfaren och numera kanske mer av lättja, nog skriva färre rapporter, om det ställdes högre kvalitetskrav på dem.

Så jag viss förståelse för bägge sidors perspektiv här. Inget självklart val, men - i och med att det är så enkelt att se till att få tillgång till informationen - IMHO inte heller något att upphöja till en så himlastormande indignationsgrej som vissa ville få det till i denna tråd.
 
Johan, jag tycker att det viktigaste är att den som lämnar uppgifter förstår i vilket sammanhang uppgifterna sprids.

För att ta exemplet klättring så skulle jag formulera mig helt annorlunda i en beskrivning på 27crags eller en tryckt förare jämfört med i en intern maildiskussion inför en klätterresa.

Kort sagt: Jag ser inget fel i vare sig öppna eller slutna israpporter, men den som skriver måste veta vilket det är.
 
@jonhnljungman
Återstår argumentet om ansvaret för färska israpporter. Visst, även här håller jag med dig i princip, men precis som du också är inne på skulle det "kosta" lite fler förklaringar och lite större omsorg för att hålla dem så "pedagogiska" som du beskriver. Åtminstone skulle jag själv, från början p g a att jag inte kände mig nog erfaren och numera kanske mer av lättja, nog skriva färre rapporter, om det ställdes högre kvalitetskrav på dem.

Så jag viss förståelse för bägge sidors perspektiv här. Inget självklart val, men - i och med att det är så enkelt att se till att få tillgång till informationen - IMHO inte heller något att upphöja till en så himlastormande indignationsgrej som vissa ville få det till i denna tråd.

Nej, nån stor grej är det inte. Det är väl mer en allmänfilosofisk fråga om folk "can handle the truth" eller om information är farligt. Jag tror att intresset för issäkerhet hade ökat om folk kom åt gratis information. Man ska inte underskatta vad 100 kr betyder i fråga om ingångströskel, i en värld där så mycket är "gratis" på nätet.

Vad gäller kvalitetskravet på dig som skribent så tycker jag inte heller att det behöver vara så svårt att lösa. Dels kan mycket av den allmänna infon ligga utanför själva rapporten (alltså förbehåll, osv), dels skulle man kunna "poängsätta" olika rapportörer efter egen påstådd erfarenhet, eller antal år man rapporterat, eller nåt annat. Som på många forum!

Johan, jag tycker att det viktigaste är att den som lämnar uppgifter förstår i vilket sammanhang uppgifterna sprids.

För att ta exemplet klättring så skulle jag formulera mig helt annorlunda i en beskrivning på 27crags eller en tryckt förare jämfört med i en intern maildiskussion inför en klätterresa.

Kort sagt: Jag ser inget fel i vare sig öppna eller slutna israpporter, men den som skriver måste veta vilket det är.

Självklart! Men normen på nätet är väl generellt att saker och ting sprids, och det räknar man med. Så man borde ju inte bli överaskad om skrev på ett forum och det lästes av allmänheten. Sedan tror jag inte heller att man ska överskatta hur mycket bättre omdöme man får av en välkomstkväll. Det handlar väl till slut om många, många turer på is för att få vettig kunskapsnivå. Israpporterna (jag fick själv tillgång för 5 minuter sedan för första gången) är ju faktiskt dessutom väldigt enkla!

Till syvende och sist tror jag det handlar om en kulturfråga. Skridskoåkning och dykning har en längre historia än andra äventyrssporter/friluftsgrenar. Det är nog mer av en kultur av fostran genom att lyssna till de erfarna än "åk ut och testa och försök att inte slå dig" som det är i en del andra nyare sporter. Bara som en gissning...

Allt väl! :) / John
 
Vad jag förstår har media vid några tillfällen menat att felaktiga israpporter varit orsak till olyckor. Sådana anklagelser kan vara tillräcklig grund för att begränsa åtkomsten.
 
(...) Det är väl mer en allmänfilosofisk fråga om folk "can handle the truth" eller om information är farligt. Jag tror att intresset för issäkerhet hade ökat om folk kom åt gratis information. (...)
På det allmänfilosofiska planet håller jag med dig. I den skitiga praktiken får man ta ställning till var på den kontinuerliga skalan mellan total ansvarslöshet för det skrivna ordet och total censur man ska lägga sig som ansvarig för och/eller aktiv inom ett medlemsdrivet, webbaserat info-nät. De lösningar du skisserar (allmän info som alltid hänger med, info om rapportörens erfarenhet etc) tycker jag vore ett steg i rätt riktning mot öppenhet, men kräver ju att någon lägger ner även detta utvecklingsarbete - även det ideellt?
Man ska inte underskatta vad 100 kr betyder i fråga om ingångströskel, i en värld där så mycket är "gratis" på nätet.
Nej, och det är kanske det som är problemet. Det ligger många timmar av ideell isspaning, turledning, bilkörning, administration, ledarutbildning, plurrövningar med mycket mera, bakom det faktum att skridskonätet fungerar så fint (IMHO). Jag tycker rent ut sagt att det skulle kännas väldigt osolidariskt att kräva full tillgång till allt detta utan att vilja vara med och stödja det bakomliggande arbetet med (minst) den närmast symboliska summa som nu bestämts till medlemsavgift.
Israpporterna (jag fick själv tillgång för 5 minuter sedan för första gången) är ju faktiskt dessutom väldigt enkla!
Just det ;) Och det skulle de nog inte lämpligen kunna vara i ett öppet nätverk.
 
På det allmänfilosofiska planet håller jag med dig. I den skitiga praktiken får man ta ställning till var på den kontinuerliga skalan mellan total ansvarslöshet för det skrivna ordet och total censur man ska lägga sig som ansvarig för och/eller aktiv inom ett medlemsdrivet, webbaserat info-nät. De lösningar du skisserar (allmän info som alltid hänger med, info om rapportörens erfarenhet etc) tycker jag vore ett steg i rätt riktning mot öppenhet, men kräver ju att någon lägger ner även detta utvecklingsarbete - även det ideellt?

Nej, och det är kanske det som är problemet. Det ligger många timmar av ideell isspaning, turledning, bilkörning, administration, ledarutbildning, plurrövningar med mycket mera, bakom det faktum att skridskonätet fungerar så fint (IMHO). Jag tycker rent ut sagt att det skulle kännas väldigt osolidariskt att kräva full tillgång till allt detta utan att vilja vara med och stödja det bakomliggande arbetet med (minst) den närmast symboliska summa som nu bestämts till medlemsavgift.

Just det ;) Och det skulle de nog inte lämpligen kunna vara i ett öppet nätverk.

Nu har jag ju påpekat att det inte är kostnaden jag ifrågasätter, utan kravet på utbildning!

Alla de utmaningar du beskriver - ideell insamling av data, bygge av infrastruktur, ansvar för hur datan används, osv - gäller ju i hög grad de andra aktiviteter jag nämnt tidigare, som alla har olika lösningar för att ta del av information utan krav på utbildning. Vad är det som är unikt med skridskoåkning? Snarare är skridsko speciellt i att man faktiskt sällan är farlig för andra (jämför segling och offpist).

Nåja, i slutänden gör ju de ansvariga för skridskonätet precis som de vill, och det är ju kanon att det finns något alls. Jag är bara inte övertygad om att valet att kräva utbildning för att läsa informationen gynnar säkerheten i stort.
 
(U...) Nåja,
  1. i slutänden gör ju de ansvariga för skridskonätet precis som de vill,
  2. ...och det är ju kanon att det finns något alls.
...och dessa två saker verkar vi helt eniga om. Det var bara gnället över nr 1 och oförmågan att se det positiva i nr 2 som fick igång mig :)
Jag är bara inte övertygad om att valet att kräva utbildning för att läsa informationen gynnar säkerheten i stort.
Inte jag heller, men det krävs som sagt inte om man redan anser sig tillräckligt kunnig. Någon form av registrering skulle ju krävas även om man bytte "medlemskap" mot "betaltjänst".
 
Föreningar har väl för all del flera redovisningslättnader men det kan finnas en sådana skäl för att hellre ha medlemskap än betaltjänst.

Apropå det har jag inte betalat medlemsavgiften för Sörmlandsleden än för i år, dags för det nu och det gör jag gärna. Då får jag ju också ta del av deras kartor. Kan det kanske ses som en parallell?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...