P&H Eskimo exp.

Snubblade över en gammal P&H Eskimo EXP på FBs Marketplace. Skitig som sjutton på däcket, packluckorna (små 8") var helt slut och alla linor ser trötta ut. Men den ser fin ut i skrov och i sittbrunnen. Skeddan fungerar, men behöver smörjas lite.
Sitter nu och letar information om modellen på nätet, men jag hittat inget. Vad kan jag förvänta mig för prestanda på den? Hur stadig är den?
Har tyvärr ingen bild på översidan, den var så skitig så jag tänkte inte ens på det.

Vad vet ni om modellen?
 

Bilagor

  • DSC_2061_640.jpg
    DSC_2061_640.jpg
    114.5 KB · Visningar: 358
  • DSC_2062_640.jpg
    DSC_2062_640.jpg
    124 KB · Visningar: 352
  • DSC_2068_640.jpg
    DSC_2068_640.jpg
    177.9 KB · Visningar: 349
  • DSC_2071_640.jpg
    DSC_2071_640.jpg
    179.2 KB · Visningar: 353
Har tvättat av Eskimon nu och hittade en fin kajak under smutsen. Gummiluckorna upphörde att existera för måånga år sedan, så det skulle behövas nya sådana. Linorna är lite bleka och gummicorden är inte elastisk. Skäddan fungerade men slangen lossnade där vajern kommer ut på utsidan av kajaken. Måste sätta fast slangen på något vis, sedan fungerar det igen. I övrigt är allt i fint skick.

Den passar inte mig idag. Sitsen som är gjuten i samma stycke som sittbrunns-sargen är för hög och framförallt för långt bak. Blir till att såga loss den och skruva fast en bit Alu-plåt mellan delarna. Då kan man göra fler hål i den som man sedan använder för att sätta fast sitsen där det passar.

Tänker också göra ett ryggstöd. Får bli ett som sitter med gångjärn i bakkant av sitsen. Såg den lösningen på en Boreal jag tittade på för nån vecka sedan. Ingen backstrap, det får bli ett ryggstöd dom lutar mot sargen. Kanske en bit kardborre för att hålla den på plats och ändå kunna fälla det framåt, det är långt till akterskottet och packluckorna är ju skitsmå, så det är bra om man kan packa lite bakom sätet.

Fotstödet är ett aluminiumrör. Ska jag klara av att använda det måste jag ha skor med hård sula. Neoprenisar med mjuk sula fungerar inte. Får ont i fötterna.

Så, med sittbrunnsargen i ryggen och ett fotstöd som också gjorde ont så tog jag ändå en lite tur igår. Konstaterade att med vinge går den fint runt 4,5 knop. Med en aning skedda så blir den lagom kursstabil, men vill man svänga ordentligt får man dra in skeddan, Finns inte ens en antydan till slag. En skrovform för roder, men det passar lite sämre till köllinjen. Det blåste bara litegrann och jag vet inte hur känslig den är för upplovning eller hur den tar vågor från olika håll. Känns initialstabil men inget tydligt slutstopp. precis som de andra rundbottnade jag haft. Tror inte jag kan göra som med sufskin, Stellar S18S på 53,5 cm bredd, sitta med benen utanför kajaken på SAMMA sida... :)
 

Bilagor

  • DSC_2087_1024.jpg
    DSC_2087_1024.jpg
    55 KB · Visningar: 259
  • DSC_2086_1024.jpg
    DSC_2086_1024.jpg
    48.7 KB · Visningar: 276
  • DSC_2084_1024.jpg
    DSC_2084_1024.jpg
    56.7 KB · Visningar: 273
  • DSC_2083_1024.jpg
    DSC_2083_1024.jpg
    51.6 KB · Visningar: 277

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...