Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt

Fick precis hem min nya sovsäck som jag beställt till sommarens och höstens äventyr.

Sovsäcken är tänkt att nyttjas i Sarek med omnejd under slutet av juli, samt en sväng igen i månadsskiftet augusti/september.

Tänkte först köpa en marmot sawtooth med t-limit på -9,1 men valet föll istället på en marmot palisade, vilken vägde 100g mindre (1050g) och hade en t-limit på -7,8.


Mitt exemplar väger 955g, alltså 100g mindre än utlovat. Jag har svårt att se att det skulle vara något annat än dun som saknas.
Palisade är samma "familj" som Sawtooth och Never winter (Tlim -1,7), vilka ska väga in på 1150g och 850g respektive.


Är detta en normal variation i fyllnadsvikt?
Kommer säcken funka under mina tänkta turer, eller blir den för kall? Jämfört mot ovanstående säckar och deras vikt borde min säck motsvara typ Tlim -4 eller -5. Klarar man sig med det under en fjälltur första veckan av september kring Sarek?

Målet var att skaffa en säck som duger under både sommar och höst. Denna kändes som en bra kompromiss viktmässigt, men nu blir jag litet osäker.



Vad säger experterna?


/Tomas
 
Hur ser den ut? Är dunkanalerna fyllda och spänstiga överallt? Om den ser fullpackad är den säkert okej, om inte skicka tillbaka den.

100 gram 850 FP dun är som en tunn dunjacka (Arcteryx Cerium LT och liknande). Det borde märkas om det saknas så mycket dun.
 
Kanske den angivna vikten är den totala vikten inklusive den stora förvaringspåsen avsedd för långtidsförvaring?

Marmot Palisade har en ”fill power” av ankdun på 650+.

/Birger
 
Misstänker man var tjänar företagen mest så är dunbrist ett exempel.
Men ett marknadsvärde är vida mer värt än några kilo dun en produktionsdag.
Väg alla bitarna ihop och delarna för sig. Fråga företaget hur det skall vara.
Det är inte dunvikten som isolerar utan den bromsade inneslutna luften som gör det.

go tur
 
Marmots enklare sovsäckar tillverkas komplett i Kina medan de mer exklusiva med 800+ fillpower dunfylls och kollas i Santa Clara. Jag är övertygad om att Marmot har väl koll på sina tillverkningsprocesser och kvalitetskontroll, samt seriöst tar emot synpunkter på ev avvikelser. Skicka ett mail med info till Marmots kundtjänst i USA med dina funderingar, men väg på en krönt våg för att undvika fel. Kolla även tillverkningsår (brukar stå i insydd lapp i fotänden) då vikt, dunvikt, typ av dun och tygspecifikation varierats under åren. Ex sawtooth hade tidigare vitt gåsdun, sedan ankdun och nu ankdun som är behandlat. Även EN test värderna brukar variera mellan olika årsmodeller.
Sovsäckstillverkarna brukar inte inkludera fodral eller förvaringssäck i sina vikangivelser allt för att få sovsäckens vikt att se så låg ut som möjligt mot konsument.
Notera även att designen ändrats på den serien, nu med dubbla dagkedjor mot tidigare endast en. Förutsätter att du jämför vikten på lika långa säckar, och inte long med regular;)
 
Senast ändrad:
Hur ser den ut? Är dunkanalerna fyllda och spänstiga överallt? Om den ser fullpackad är den säkert okej, om inte skicka tillbaka den.

100 gram 850 FP dun är som en tunn dunjacka (Arcteryx Cerium LT och liknande). Det borde märkas om det saknas så mycket dun.

Hur spänstig den egentligen sak vara är ju svårt att veta, men jag tycker inte att någon kanal ser o.fylld ut.

Det är 650-dun i denna.
Jag googlade fram att fyllnadsvikten ska vara ca kring 480g i denna, så om det saknas 100g är det ju en enorm skillnad.

Jag tror säcken är OK, men den blir ju kallar än utlovat.
 
Kanske den angivna vikten är den totala vikten inklusive den stora förvaringspåsen avsedd för långtidsförvaring?

Marmot Palisade har en ”fill power” av ankdun på 650+.

/Birger

996g med packpåsen, så med den stora påsen är vi nog uppe i 1050g.

Däremot ser jag ju inte att en tillverkare frivilligt skulle vilja räkna in mer vikt på produkten. Det säljer ju inte så bra.
Sovsäcken är också märkt med vikten 1050g på insidan.
 
Förutsätter att du jämför vikten på lika långa säckar, och inte long med regular;)

Det har jag varit noga med =)
Krönt våg har jag inte, men både köksvåg och bagagevåg visar lika, även om bagagevågen har en decimal mindre.


Tack för samtligas svar!

Jag tycker ju inte att säcken oanvändbar ut. Ingen kanal ser mindre fylld ut.

En utav mina frågor kvarstår.
Blir denna säck (givet att den saknar dun) för kall för användning i Sarek med omnejd sista veckan i augusti till första veckan i september?

Tanken är som sagt att ha en dunsäck kring kilot som ska klara barmarksperioden. På sommaren blir den såklart onödigt varm, men det kan jag leva med tills vidare. I framtiden kompletterar jag med en riktigt lätt sommarsäck.
Sen är tanken att jag ska byta ut min enormt tunga vintersäck mot en dunsäck.

Skulle den här misstänkt underfyllda säcken inte klara höstens resa så kan jag hamna i det tråkiga läget att jag måste ta min tunga vintersäck istället.
 
996g med packpåsen, så med den stora påsen är vi nog uppe i 1050g.

Däremot ser jag ju inte att en tillverkare frivilligt skulle vilja räkna in mer vikt på produkten. Det säljer ju inte så bra.
Sovsäcken är också märkt med vikten 1050g på insidan.

Det är ett rimligt antagande att de inte vill räkna in ”onödig” vikt i sina viktangivelser. Jag tänkte mest på om vissa enskilda handlare anger totalvikten med ”all-inclusive” även om jag håller med om att det inte låter så särskilt troligt.

Jag har kollat runt lite och hittat några olika viktangivelser, troligen beroende på att det rör sig om olika årsmodeller.

/Birger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
eurotrash Hemliga sovsäckar Bo och sova 4
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...