Nedsläckt land - Tio deltagare får prova att klara sig i ett samhälle helt utan el.

Är la 500 kcal kolhydrater man skall försöka få i sig i form av rötter och tuschlav som finns överallt och kan ätas som chips rakt från berget.

Vad jag vet finns det inga belägg för att det är 500kcal man minst ska äta. Rent kroppsligt så kan det vara bättre att helsvälta än att halvsvälta. Det är till och med så att man kan dö fortare om man äter fel saker än att vara på helsvält
 
Det var en liten grupp som höll samman men i Syrien...

Serien visade en liten grupp som höll samman, hade samma kultur och språk.
Kriget i Syrien föregicks av fem års torka enligt Wikipedia. https://sv.wikipedia.org/wiki/Syriska_inbördeskriget

En hypotes som fått genomslag på sistone är att klimatförändringar och torka i regionen var en av flera bidragande faktorer till arabiska våren och Syrienkriget. Den torka som drabbade Syrien 2007–2010 gjorde att skördarna slog fel, vilket drev så många som 1,5 miljoner jordbrukare in till städerna, och skapade social oro som kan ha bidragit till inbördeskriget. ...
De flesta är sunnimuslimer (70%), medan religiösa minoriteter utgörs av alawiter, kristna, druser och shiamuslimer. Alawiterna, en minoritet på 6–12 % av befolkningen har en särskild tolkning av islam som ligger nära shi’iternas (shia).[81] Alawiterna betraktas som kättare av sunniterna, och de anses inte heller som renläriga av shiamuslimer, och har därför under århundraden trakasserats och förföljts.


Vi i Sverige som är relativt homogena kan nog organisera oss och fördela resurser men om krisen får global skala vad händer då. Vi har pågående motsättningar mellan Israel och Palestina om mark och vatten, När glaciärerna i Himalaya och Anderna smälter så hotas miljontals (miljarder) människor av vattenbrist. För ett tiotal år sedan var det svält i Etiopien och resten av Etiopien delade inte med sig av tillgänglig mat, de vill ha betalt av dem som inte kunde betala.

Se Wikipedia Hungersnöden i Etiopien 1983–1985
 
Med normal användning så laddar batterierna minst vad jag förbrukar, så inga problem. Det omfattar bland annat en mulltoa 12V och framförallt belysning, pumpar till vattendunkarna och köksfläkten. Mobiltelefoner, skruvdragare, dator m.m. är underordnande och absolut inget måste.

Du menar att en batterianläggning kan laddas ett oändligt antal och aldrig slits ut, du skall ju kunna använda den permanent?
 
Nja, nu är du utanför verklighetsområdet.
Ska vatten i (som du kallar det) lägesenerginivåer kunna motsvara vad en någorlunda normal batteribank i en sommarstuga utgör - så pratar vi om en full simpöl med vatten och sådär några tiotal meter ostörd fallhöjd för att få effekten och energin. Och det måste vara 'gratis' att få simpölen fylld igen vareviga gång vi tömt den (och det går snabbt).

Kul nice-to-know: Hemma i Västerås hade vi ett vattenkraftverk i min gymnasieskola för seriöst verkliga laborationer. (Vi hade ett högspänningslabb modell Ludvika också - och en massa andra läckra grejer däremellan. ASEAs huvudkontor låg ju snett över kvarteret... Vi hade tillräckligt kraftiga saker nere i elkraftlabbet för att när vi under en vanlig TKr4-labb i elkraft råkade bomfasa en meterdiameterstor synkronmaskin sådär 120 grader ur fas (!) - så släckte vi 10kV-stationen som försörjde alla kvarteren kring skolan. Och skolan... Såna labbar var kul! :) )

Nå, åter till Putte Pumps vattenfallslabb: En 5m3(?) cistern uppe på vinden (=plan 4) var förbunden med en bassäng nedfälld i källargolvet (=strax under plan 01), ovan vilken det satt ett lagom stort (läs litet!) exemplar av alla tre kraftturbintyperna Kaplan / Francis / Pelton för laborationerna. Vi kunde läsa av vattenflöde, flödeshastighet, ingångstryck i turbinen och naturligtvis alla de elektriska parametrarna från generatorn på respektive pumpaxel. Riktigt realistiskt och verklighetsenligt fast i liten skala. Vi fick ut ca en kilowatt elkraft som topp - och var tvungna att pumpa upp vattnet tillbaks till vindscisternen efter en alldeles för kort tid tyckte vi elever...

Nåväl, för att kontinuerligt kunna ta ut bara en kilowatt krävs en hel del vatten via en hel del fallhöjd - och det kontinuerligt. Varken lantligt liggande gårdar eller villor i staden har de förutsättningarna*, och lägenhetsboende ännu mindre så.
*Det torde dessutom vara hart när omöjligt att nuförtiden få vattendom på att nybygga ett vattenkraftverk + damm i lämpligt stor bäck...

Ska man försöka vara off-grid-självförsörjande så krävs en villa byggd ungefär som den där entusiasten i Göteborg har gjort. Med elektrolys från solceller och energilagring i vätgas - som sedan leds till bränslecellpaket som gör ström, när solcellerna inte ger tillräckligt för det hyperisolerade husets behov. Och det är oftare än man väntar sig... Smakar det gott, så kostar det inte smått!
 
Jag bor i lägenhet, men kör ändå lite små-prepping, mest för att det är en kul grej, och pga att jag redan har en massa friluftsprylar. Jag räknar med att klara mig någon vecka el 2 utan att gå ut om allt stängs av. Jag har vatten-dunkar i reserv, mat, camping-grejor, varma kläder och sovsäck, batteridriven radio, bilbatterier och converters för att driva PC och phone. Vattenreningsprylar osv.
Men det kommer nog/säkert inte att hända, det verkar väldigt onödigt att planera för längre avbrott än så.
 
snabbspolade mig igenom ett par avsnitt innan jag lämnade det för gott.

varför utsätta sig för såna grejer frivilligt? jag skulle hellre köra eget race i 12 dar i ett tält i skogen än i en grupp med okända människor, med alla de konflikter och skit som kommer att uppstå och personer som tror de är bättre än andra och tar på sig nån självutnämd ledarroll. Urk!

Alla är olika, men vissa kan tycka att det är en intressant utmaning.
 
Alla kända batterier har begränsad livslängd i antalet uppladdningar, har du hittat något annat berätta genast vad, för det är en världssensation i så fall!

Batterier av Nife typ är väl och betrakta som outslitliga.
Annars är truckbatterier med 800-1000Ah att betrakta som extremt
långlivade och misshandelståliga.

Ett 48V väger över ett ton men har nästan 1000Ah och använda innan
man måste ladda upp det direkt , man kan ta ut 600-700Ah om man inte kan ladda det direkt eller bara ladda långsamt som under en vecka.
 
Batterier av Nife typ är väl och betrakta som outslitliga.
Annars är truckbatterier med 800-1000Ah att betrakta som extremt
långlivade och misshandelståliga.

Ett 48V väger över ett ton men har nästan 1000Ah och använda innan
man måste ladda upp det direkt , man kan ta ut 600-700Ah om man inte kan ladda det direkt eller bara ladda långsamt som under en vecka.

Alla som har ett sånt batteri hemma räcker upp handen!
 
Nja, nu är du utanför verklighetsområdet.
Ska vatten i (som du kallar det) lägesenerginivåer kunna motsvara vad en någorlunda normal batteribank i en sommarstuga utgör - så pratar vi om en full simpöl med vatten och sådär några tiotal meter ostörd fallhöjd för att få effekten och energin. Och det måste vara 'gratis' att få simpölen fylld igen vareviga gång vi tömt den (och det går snabbt).

Kul nice-to-know: Hemma i Västerås hade vi ett vattenkraftverk i min gymnasieskola för seriöst verkliga laborationer. (Vi hade ett högspänningslabb modell Ludvika också - och en massa andra läckra grejer däremellan. ASEAs huvudkontor låg ju snett över kvarteret... Vi hade tillräckligt kraftiga saker nere i elkraftlabbet för att när vi under en vanlig TKr4-labb i elkraft råkade bomfasa en meterdiameterstor synkronmaskin sådär 120 grader ur fas (!) - så släckte vi 10kV-stationen som försörjde alla kvarteren kring skolan. Och skolan... Såna labbar var kul! :) )

Nå, åter till Putte Pumps vattenfallslabb: En 5m3(?) cistern uppe på vinden (=plan 4) var förbunden med en bassäng nedfälld i källargolvet (=strax under plan 01), ovan vilken det satt ett lagom stort (läs litet!) exemplar av alla tre kraftturbintyperna Kaplan / Francis / Pelton för laborationerna. Vi kunde läsa av vattenflöde, flödeshastighet, ingångstryck i turbinen och naturligtvis alla de elektriska parametrarna från generatorn på respektive pumpaxel. Riktigt realistiskt och verklighetsenligt fast i liten skala. Vi fick ut ca en kilowatt elkraft som topp - och var tvungna att pumpa upp vattnet tillbaks till vindscisternen efter en alldeles för kort tid tyckte vi elever...

Nåväl, för att kontinuerligt kunna ta ut bara en kilowatt krävs en hel del vatten via en hel del fallhöjd - och det kontinuerligt. Varken lantligt liggande gårdar eller villor i staden har de förutsättningarna*, och lägenhetsboende ännu mindre så.
*Det torde dessutom vara hart när omöjligt att nuförtiden få vattendom på att nybygga ett vattenkraftverk + damm i lämpligt stor bäck...

Ska man försöka vara off-grid-självförsörjande så krävs en villa byggd ungefär som den där entusiasten i Göteborg har gjort. Med elektrolys från solceller och energilagring i vätgas - som sedan leds till bränslecellpaket som gör ström, när solcellerna inte ger tillräckligt för det hyperisolerade husets behov. Och det är oftare än man väntar sig... Smakar det gott, så kostar det inte smått!

Jag tror det är du som är lite utanför ramarna här. Jag menar inte för el, utan för att driva 1700 tals liknande vattenhjul och annat smått och gott.
Men det var en intressant tanke att kunna ladda batterier med ett sådant vattenhjul. Vem vet, det kanske går.

Givetvis bygger man sina vattenlager (lägesenerginivåer) i en å eller liknande så att man har ett någorlunda flöde av vatten.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...