"Hopfällbara" vattenbehållare nåt att ha?

Annars är ju alternativet Pet flaskor som nämnts tidigare. 5 lite extra packvolym kan ju inte vara så betungande. Du har ändå volymen när vattnet är påfyllt, att sedan ha den när vattnet är använt kan ju inte spela någon roll. Du måste ju ta höjd en packlösning för 5 liter ändå. Gör en egen funktionell lösning med Pet flaskor, kostar lite, och problemet är löst.
 
Alla mjuka behållare har ju egenskapen att vattnet kommer att samlas i den lägsta delen. Försöker man t.ex. surra fast en sån behållare vertikalt så kommer det inte att fungera, behållaren kommer att "rinna ut" nertill liksom. Fäster man behållaren upptill så sitter den visserligen kvar, men allt vattnet kommer ju att vara längst ner (om behållaren inte är sprängfylld).

Ska man få det att fungera behöver man en behållare som har typ en korsett, så det kan komprimeras så den blir stum.
 
Du har inte fundedat på ett vattenfilter eller vattenreningstabletter och dylikt, då slipper du kånka runt på en massa vatten, bara en tanke...

Länk: Litet och lätt vattenfilter

Själv använder jag diverse vattenfilter och en USMC Camelbak Storm på 3L, den har jag i ryggsäcken, men den går bra att sätta fast den på utsidan av ryggsäcken eller på cykeln (haft min på pakethållaren) om man vill det istället... Den har ett slittåligt yttre skal och själva blåsan är extrem hållbar då den är utvecklad för militära ändamål.

Länk: USMC Camelbak Storm

Länk: Camelbak Blåsan 3L
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    107.7 KB · Visningar: 707
Jag tror det smidigaste packmässigt är två blåsor på 2x3 l. Vill du surra dem så köp med fodral och fäst linan i fodralet. Ev går det att göra en smidigare fästanordning än lina t ex blixtlås eller snabbspännen/sticklås.

Iofs har jag ingen aning om hur cykel eller packning ser ut så det är mycket spekulation.
 
Har läst och funderat av och till, på din ”vattenbehållare” och hur skulle jag själv gjort, för att få det så litet som möjligt, när det inte används

Kan detta vara ett vettigt förslag?

Du kanske redan har utrustning hemma, som inte används?

Tänker på packpåsar och det finns lite kraftigare varianter ex Ortlieb https://www.ortlieb.com/us/dry-bag-pd350

Och sedan plastpåsar, Ica har ett paket med 1 och 3 liters Zip Lock plastpåsar (eller andra ziplock påsar). Dessa påsar är kraftigare och tål relativt mycket

Tanken är då att du fyller plastpåsen ”lagom” mycket och sedan lägger den vattenfyllda plastpåsen i en annan plastpåse, som extra läckageskydd
Stoppar in vattenpåsarna i packpåsen och rullar ihop, så det blir en luftkudde i packpåsen, så är minimerar man klämskador.
Sedan surrar man fast packpåsen i ändarna (vid rullstängningen och i botten av packpåsen, där det finns en skåra), då klämmer du inte på vattenpåsarna

Vill man ha lite kraftigare vattenpåsar (men dyrare) så kan man ex använda vattenfilterflaskor 1 eller 2 liters variant ex

https://generalprepper.se/vattenrengoring-lagring/vattendunkar-vattenflaskor/sawyer-2-liter-pase-2st
eller
https://generalprepper.se/vattenrengoring-lagring/vattendunkar-vattenflaskor/sawyer-1-liter-pase-3st
 
Ja, det är säkert en möjlighet. Men känns lite meckigt - speciellt när vattnet ska ut. Är lite på gärdsgårn om Dromedary. Både p.g.a. vikt och pris. Min budget är inte stor. Trodde jag tänkt på allt, men det tillkommer hela tiden smågrejer. Dessutom har jag fått mina cykelverktyg stulna, så de måste ersättas också.
 
Det blev en dromedary från Outdoorexperten. La till några karbinhakar och hittade en rabattkod så jag kom undan med 502 kr totalt. Hoppas den lever upp till sitt rykte.
 
Tack, det var vänligt. Den biten har jag faktiskt inte heller problem med, men jag uppskattar din hjälpsamhet.

Nu har den kommit ivf och jag tror jag kommer att bli väldigt nöjd med den. Så jag ville bara tacka er som tipsade om Dromedary. Den var helt okänd för mig.

Den känns verkligen hållbar och franför allt - den luktar ingenting!
 
Det var ett enda problem med Dromedary. Den stank. Vattnet fick en skarp kemisk smak, inte riktigt den vanliga plastsmaken som en vanlig dunk kan ge. Det faktiskt brände i halsen efter att jag druckit några klunkar.

Sköljning och långtidsförvaring av vatten hjälpte inte. Googlade så klart och hittade rätt många med samma problem. En del fick bort det med t.ex. bikarbonat, andra inte.

Jag fick bort det med ättika. Ett par liter vatten i påsen, en slatt 24-procentig ättika, kanske 1 dl. Sen har den hängt en vecka-tio dagar kanske och jag har vänt på den då och då. Hällde ur, sköljde och lät den torka och dofta av sig ättikan ett tag. Sen fyllde jag på lite vatten och den fick hänga nåt dygn. Smaken är borta! Vattnet smakade lite unkigt, men det berodde nog mest på att det var gammalt och avslaget och fisljummet. Ingen kemisk smak ivf.

Man kan ju ifrågasätta hur nyttigt det är att förvara vatten i påsen iom att den uppenbarligen släpper i från sig kemikalier, men nu är den ivf funkis och vattnet smakar OK.

Funktonen i övrigt får högsta betyg av mig. Väldigt bra korkar, tycker jag (är ju 3 stycken i varandra), lätt att hälla både lite och mycket ur och lätt att fylla. Den enkla upphängningsanordning, ett band som är trätt i öljetter runt påsen, gillar jag skarpt. Väldigt flexiblelt och funktionellet, både att hänga, bära och säkra utanpå packningen..

Tack igen för tipsen - även om det var lite mek med den så blev det ju bra till sist.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...