Helsport Alta 85

Ångrar att jag frågade ang vilken säck du menade.......:)
Den där såg ju riktigt fin ut, lätt och rejält byggd med moduler man kan anpassa efter behov. Priset verkar skäligt efter vad man får tycker jag.
Det enda jag inte gillade var utvändig ram samt färgen den såldes med i sverige, jag vill ha en grön säck. Men dess rullöppning verkar super och tyget den var gjort av verkade vara just vad jag vill ha, tycker man såg och hörde på filmen hur tyget var.
 
Ångrar att jag frågade ang vilken säck du menade.......:)
Den där såg ju riktigt fin ut, lätt och rejält byggd med moduler man kan anpassa efter behov. Priset verkar skäligt efter vad man får tycker jag.
Det enda jag inte gillade var utvändig ram samt färgen den såldes med i sverige, jag vill ha en grön säck. Men dess rullöppning verkar super och tyget den var gjort av verkade vara just vad jag vill ha, tycker man såg och hörde på filmen hur tyget var.

Ja, tyget är kanon, skönt med ett tyg som inte suger upp vatten.

Det vore lite intressant att höra vilka nackdelar du ser med utvändig ram, själv ser jag mest fördelar om man ska vandra med vikter över 10 kg, förutom att ramen kan skadas eller skada annat när den transporteras, t ex i ett flygplan (eller på en packraft), så det är ju säckar för vandring i första hand. (För just Seekoutside är det inget problem om man huvudsakligen vandrar, man lätt kan plocka ur ramen, dela den och stoppa den i säcken.)

Det är för att jag blev nyfiken, inte för att jag ifrågasätter om det är riktigt, det är ju faktiskt du som ska välja utifrån dina preferenser och dom behöver ju inte vara de samma som mina.
 
Utvecklingen är märklig min första FR säck på 90 l vägde under kilot. Bra rammodeller som fortfarande funkar väger kring 2 kg och tar mellan 80 och 100l.

Men så fort det blir bjäfs och extrafunktioner sticker vikten iväg. Den tyngsta jag burit hade 5,2 kg som egenvikt. (gör inte om det, jag lovar)
Utvecklingen tycks gå baklänges ibland.

go tur
 
Absolut kan jag stilla din nyfikenhet vad gäller min åsikt om ram.
Jag åker en del turer med ATV, då spänner jag säcken på lasträcket vilket blir betydligt jobbigare med ramsäck. När jag inte åker ATV kör jag offroad bil och då ligger säcken i lastkorgen på taket, även där underlättar det med en helt mjuk säck. Självklart har jag en duffelbag om jag inte kommer vandra något under ATV turerna men annars föredrar jag ryggsäck.
 
Intressant, hade jag aldrig kunnat gissa. Men som sagt, transport är bara ramsäckars styrka när den sker på ryggen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Inga egna rambrott på 50 år ännu.

Problemen med ramsäck utanför ryggen tycks överväga. Alla lastningar i andra fordon måste ju ske med förnuft eller skall allt numera vara idiotsäkert och klara ett högt fall?

go tur
 
@qy, Fast där på ryggen gör den ju jobbet riktigt bra. Skulle man alltid gå samma led med samma packning i samma väder skulle säkert valet av utrustning bli betydligt lättare. Men när man behöver kompromissa blir det ju knivigare. Tack för din input i ämnet!

@seaobserver, har inte heller på dom 10år jag brukade ramsäck med yttre ram haft sönder någon och min säck behöver inte klara ett fall från hög höjd inte ens från lagom höjd, men om den klarar det så uppskattar jag den egenskapen. Men att fästa en säck på atv eller eller lasta 4-5 säckar i takkorgen på en bil blir bra mkt lättare om säcken saknar yttre ram.

För övrigt har jag nu en kajka 75 i min hand, åkte iväg o köpte en för jag var nyfiken på den. Fick löfte om öppet köp och att det absolut inte var några problem att testa hemma i lugn o ro.
Första intrycket är att den är tung, såklart. Men också att materialet i säcken har den känsla jag vill åt samt att bärsystemet verkar vara välbyggt. Ska packa ner en drös med prylar och testa mer nu. Fortsättnig följer.....
 
Gör lika med Helsportsäcken så kan du jämföra den sida vid sida!

Själv ska jag faktiskt vid tillfälle åka ner till Naturkompaniet och testa en Kajka och se om det blir lite mer begripligt för mig hur man med öppna ögon kan överväga välja en ryggsäck som väger ungefär lika mycket som liggunderlag, sovsäck, tält, kök och ryggsäck väger tillsammans för mig. :) Men jag har iofs fokus på vandring och kommer att transportera mig till fots till 100% i naturen. Jag använder flera säckar, Seekoutside säcken blir den tyngsta jag använder, avsedd för när jag behöver som mest utrustning och mat upp till 2-3 veckor, så det är inte en lösning bara för vissa speciella förhållanden.

Jag får erkänna att inte jag heller har något egentligt problem att gå med 18 kg eller lite mer, är relativt storväxt. Jag vill bara inte göra det om jag inte behöver, tycker att jag upplever så mycket mer under själva gången om jag bär typ 12 kg (eller ännu mindre) istället, så jag har fokus på vikten för egen del. Jag skulle ju även kunna få ner vikten mycket mer genom att bara gå på ställen där jag kan sova i stugor och kan köpa mat med någon dags mellanrum, men det vill jag inte begränsa mig till, där är jag beredd att ta vikten av mer mat och bränsle i början av vandringen. Jag är dessutom allergisk mot gluten vilket gör att det känns lite osäkrare på om man kommer att få tag på någon vettig mat under vandringen. Olika förutsättningar och preferenser ger olika val.

Men det är lite intressant och höra vad du med dina förutsättningar och preferenser till slut kommer fram till så håll oss gärna uppdaterade!
 
Utvecklingen är märklig min första FR säck på 90 l vägde under kilot. Bra rammodeller som fortfarande funkar väger kring 2 kg och tar mellan 80 och 100l.

Men så fort det blir bjäfs och extrafunktioner sticker vikten iväg. Den tyngsta jag burit hade 5,2 kg som egenvikt. (gör inte om det, jag lovar)
Utvecklingen tycks gå baklänges ibland.

go tur

Ja, även för mig är "utvecklingen" av vandringssäckar de senaste 30 åren svårbegriplig. Jag fick leta länge innan jag hittade något som kändes som ett bättre alternativ för lite tyngre laster än min gamla Alaska från mitten av 80-talet. Sedan har det tillkommit säckar för att luffa runt utan att gå så mycket som är byggda på lite annat sätt, men få verkar i mina ögon kunna kombinera det med vandring på ett lyckat sätt. Haglövs Matrix, som min dotter har, tycker jag är exempel där det fungerar hyfsat.
 
Ska åka o köpa en Helsport Alta idag också för att testa. Blir inget test förrän i morgon dock för just nu packar jag ovan nämnda atv för att jag och en av mina söner ska till skogs med kåtan och njuta ikväll.

Packade Kajkan igår med 17-18kg vilket för mig är en normal vikt oavsett hur länge jag är ute, ska jag gå kortare packar jag mer för att kunna äta bättre och sova skönare osv.
Bärsystemet känns mkt stabilt utan att för den skull briljera.
 
Då verkar det avgjort för min del, efter test av Kajka 75, Alta 75 samt även en ospray Xenith 75 så vinner Kajkan i allt utom egenvikt. Det kilot extra Kajkan har väger lätt iom vad jag tycker ett bärsystem som är vida bättre än dom andra. Altans yttre fickor är dessutom svåra att packa och när man trycker ner nått där är får säcken en rejält konstigt form. Ospray säcken bär bättre än Altan men inte lika bra som Kajkan och Osprays små fåniga plastspännen osar långt ifrån kvalité med 17-20kg i säcken.
Så, nu kan jag sova lugnt i natt utan att grubbla;-)
 
Bra att du är nöjd med ditt val och får nattsömnen åter! Det kändes som det skulle sluta där. Fjällräven lär väl göra någonting rätt även om jag inte begriper vad det är.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulgakov Helsport Langåsen 65L 500kr nåt att ha? Transportera 2
minilove Erfarenheter av Helsport ryggsäckar? Transportera 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...