Telia eller Telenor?

Oerhört svårt att säga. Telia brukar ha bättre täckning men de har oerhört dålig support. Problemet är att Telenor inte heller har så bra support. Skulle nog kört på Telenor men ännu hellre någon av lågprisalternativen som kör på telias eller telenors nät. Till exempel Vimla eller Fello.
 
Kika in på täckningskollen.se 8 likadana telefoner med olika operatörer som hängt med i olika fordon.
Kan kanske ge lite kött på benen.
Gäller PRO version
Anders
 
Men, beroende på vart i Sverige man främst rör sig, så får man kolla på operatör / nät efter det.
Jag rör mig främst i norra Sverige och använder i huvudsak Telia, jämför täckningskartorna. Telia är fortfarande bäst i stort sett i norra sverige, dock har Tele2 & Telenor byggt ut ganska rejält med 2G & 4G, men än är de inte ikapp eller förbi Telia.

Dock ett råd när det gäller operatörernas täckningskartor,
De finns i 3 nivåer av hur bra täckningen är: mycket god, god & bas. Jag brukar bara kolla på de 2 första, den 3:e nivån av hur bra täckningen är på en viss plats brukar oftast vara opålitlig, då är det bättre att inte räkna med någon täckning. Tänk även på att 2,5G / edge (GSM) oftast duger till lättare surfbehov, som ladda ned kartor löpande och att låta appar rapportera position till t.ex vänner och bekanta, dessutom har 2G störst täckning iaf hos Telia (92 % yttäckning).

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Personligen håller jag inte med om Edge duglighet. Möjligen kan man skicka ett Messenger/whatsapp-meddelande men inte mycket mer. Mobilen står oftast bara och väntar, sen "ingen täckning", är min erfarenhet. Vilket är konstigt för det borde gå, bara långsammare.
 
Min erfarenhet sedan några år är att Telia är avsevärt bättre än telenor på landsbygden i både södra sverige (norra skåne) och norra sverige (ångermanland) - detta vet jag då jag ofta på resor har med mig en jobbtelefon med telenor och min vanliga telefon har telia
 
Min erfarenhet sedan några år är att Telia är avsevärt bättre än telenor på landsbygden i både södra sverige (norra skåne) och norra sverige (ångermanland) - detta vet jag då jag ofta på resor har med mig en jobbtelefon med telenor och min vanliga telefon har telia
Känner du så fortfarande nu efter Telenor & Tele2's satsning på att bygga ut 2G & 4G till 90 % yttäckning ?

Tele2 & Telenor delar ju 2G & 4G genom nätbolaget Net4mobility.

Kollar man på täckningskartorna så har Tele2 & Telenor ingen täckning i t.ex Ritsem, medans Telia har det.

Upplever att Telia har bättre kapacitet i sitt 4G nät, högre hastigheter. Men hos Telenor får jag obegränsad surf, billigare än vad 100 GB kostar hos Telia.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 
Senast ändrad:
Telenor är den första operatören som kommer släcka ned 2G nätet (GSM).
3G är i praktiken övergiven och allt skall rulla på 4G (LTE) i alla operatörers nät.

Telia kommer nog ha ha kvar tjänster en hyfsad bit i 2020 talet i 2G aka GSM

Värt och känna till för många som använder osmarta knappnallar med 2G och 3G som batterisnåla nallar/reservnallar.

Försök och hitta osmarta nallar med LTE stöd
 
Telenor är den första operatören som kommer släcka ned 2G nätet (GSM).

3G är i praktiken övergiven och allt skall rulla på 4G (LTE) i alla operatörers nät.



Telia kommer nog ha ha kvar tjänster en hyfsad bit i 2020 talet i 2G aka GSM



Värt och känna till för många som använder osmarta knappnallar med 2G och 3G som batterisnåla nallar/reservnallar.



Försök och hitta osmarta nallar med LTE stöd
Telia kommer troligen ha kvar 3G ganska länge då de satsar på att fortfarande bygga ut det egna 3G nätet på 900 MHz.
Det 3G nät som delas med Tele2 är under avveckling.
 
Ok men man måste tänka på att nät numera är frekvensneutrala.

Dom kan köra nätena med vilket gränsnitt dom vill på valfritt frekvensband.

Gamla mobiler stödjer inte allt på grund av radiomodemet.

Lågbandet 700MHz är ett sådant , det är det bandet som man kommer bygga mycket yttäckning med då det bättre räckvidd än 900MHz.

Handlar om 10 tal % iaf och det är en avsevärd ekonomisk fördel
 
Ja, numera får ju operatörerna själva välja vilken teknik de ska använda till sina frekvenser.

Telia vann ju 2 x 10 MHz på 700 MHz bandet & väljer att använda hälften av utrymmet till 4G.

Telia bygger ut täckning och kapacitet i sitt 4G nät med hjälp av 700 MHz (band 28), hastigheten man får är jämförbar med 800 MHz (band 20).
Många telefoner klarar band 28.

Vart Telia bygger med 700 MHz går att se på deras utbyggnadskarta som finns i en flik på täckningskartan, där det även går att lämna synpunkter på täckningen, gör gärna det där ni upplever brist på kapacitet & dålig täckning, eller där ni gärna vill ha täckning.

Själv kör jag Telenor & Telia paralellt för bästa täckning då de båda operatörerna och näten kompletterar varandra ganska bra, samt säkerhetsmässigt att ha tillgång till flera olika nät.

Tänk på att hos Telenor kan man vara upp till 8 pers som delar abonnemang, det kallas familjelösning men Telenor tillåter även att man går ihop ett kompisgäng eller liknande, så ett abonnemang med obegränsad surf delat på 8 blir ganska bra pris.
(569 kr + 169 kr för varje användare om man vill kunna ringa eller 69 kr / användare om man nöjer sig med enbart surf).

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Telia, Kafka och satellitabonnemang Utrustning allmänt 17
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3
gustafg 75 eller 88 liters säck? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...