Terrängkartor online och gratis

Skriv inte ut kartor - köp en riktig istället. Och vad gäller skalan skulle jag rekommendera 1:50 000.

Varför skulle en utskriven karta inte kunna klassas som en "riktig"? Med en bra färgskrivare får du ett mycket bra resultat. Är man rädd för hållbarheten mot yttre påverkan så finns det speciella papper att köpa som går att använda i skrivare.
 
Ett utmärkt komplement till KSO2 är http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html som har zoomning i fasta steg till t ex 1/50 000 och 1/100 000 och en tydlig skalstock men inte det efterfrågade rutmönstret. Zoomar man in ser man ägogränser och fornlämningar. Man kan också välja ortofoton eller sjökortsbakgrund.

Länskartorna har snarlika möjligheter beträffande zoomning fast inte möjlighet att välja ortofoton eller sjökort men man kan där välja att färgskugga t ex naturreservat. http://ext-webbgis.lansstyrelsen.se/sverigeslanskarta

Thure
 
Varför skulle en utskriven karta inte kunna klassas som en "riktig"? Med en bra färgskrivare får du ett mycket bra resultat. Är man rädd för hållbarheten mot yttre påverkan så finns det speciella papper att köpa som går att använda i skrivare.

Översikten på en större tryckt karta är bättre liksom oftast upplösningen. Dessutom kan man ofta köpa kartor tryckta på tyvek. Men skall man röra sig i ett mindre område kan en A4 ellerr A3-kopia vara praktisk. Jag kopierar ibland ett litet utsnitt från någon av mina tryckta tyvekkartor på en laserskrivare vilket ger bättre detaljkvalitet / upplösning än vad man får vid utskrift från webben.

Thure
 
Varför skulle en utskriven karta inte kunna klassas som en "riktig"? Med en bra färgskrivare får du ett mycket bra resultat. Är man rädd för hållbarheten mot yttre påverkan så finns det speciella papper att köpa som går att använda i skrivare.

Den främsta anledningen är att det är förbannat svårt att få till skalan. Testa att skriva ut på skrivaren hemma och mät sedan "linjalen" så inser du varför det är en dålig idé...
 
Den främsta anledningen är att det är förbannat svårt att få till skalan. Testa att skriva ut på skrivaren hemma och mät sedan "linjalen" så inser du varför det är en dålig idé...

Du får nog förklara lite närmare för jag ser inte det problemet. Visst har inte "linjalen" samma storlek på det utskrivna papperet som den har på min datorskärm, men det gäller även för själva kartan så avstånden stämmer fortfarande.
Grundmaterialet på karttjänsten och papperskartan är ju exakt samma så länge vi pratar om Lantmäteriet. Calazos kartor i 1:50 000 har jag ingen erfarenhet av så ska inte uttala mig där.
 
Den främsta anledningen är att det är förbannat svårt att få till skalan. Testa att skriva ut på skrivaren hemma och mät sedan "linjalen" så inser du varför det är en dålig idé...

Det där tycker jag var en riktigt dåligt skäl att inte skriva ut kartan.

Varför skulle det vara så svårt ? Det är ju bara att se till att man faktiskt skriver ut i 100% utan att låta skrivaren/datorn skala om utskriften för att passa papper/marginaler eller något annat dumt. Att upplysa om att det kan bli fel med skalan är väl en sak men att förutsätta att alla andra är så dator-otekniska att det inte ska gå att skriva ut i rätt skala känns bara fel.

Jag brukar själv skriva ut en del när jag ska iväg. Vanligen skriver jag ut på vattenfast papper och då endast utsnittet jag är intresserad av. Tex så rymms jämtlandstriangeln ganska bra på fram och baksida i 1:50 000 om jag inte kommer ihåg helt fel.

Helt plötsligt så vägde kartan 6g istället för 120g.
 
Den främsta anledningen är att det är förbannat svårt att få till skalan. Testa att skriva ut på skrivaren hemma och mät sedan "linjalen" så inser du varför det är en dålig idé...

Handlar det om att 1cm på kartan ska motsvara 1km i verkligheten så är det såklart bekvämt med en köpt papperskarta. De kan också vara bra om man behöver bra överblick för att planera en längre vandring. När det väl är dags att packa för vandringen skulle jag ändå skriva ut det jag faktiskt behöver för att få ett smidigare och lättare format.

Kan tipsa om att använda Indexknappen för att söka upp exempelvis BD6. Zooma sedan in en gång för att få måttenhet 1000m nere i vänstra hörnet. Då blir skalan 1:100 967 vilket gör att 10 cm motsvarar 10,1 km om vi avrundar uppåt. Helt acceptabelt enligt min mening.
 
Uppenbarligen vandrar ni med GPS, så varför över huvud taget skriva ut en karta??... Orkar inte inte argumentera om ni inte förstår vikten av precision i kartunderlag. Jag skriver gladeligen ut en karta från nätet om jag ska knalla runt i Stockholm, men för fjällbruk skulle jag inte komma på tanken...
 
Uppenbarligen vandrar ni med GPS, så varför över huvud taget skriva ut en karta??... Orkar inte inte argumentera om ni inte förstår vikten av precision i kartunderlag. Jag skriver gladeligen ut en karta från nätet om jag ska knalla runt i Stockholm, men för fjällbruk skulle jag inte komma på tanken...

Från nätet blir ju skalan därefter. Har man inte ett GIS-/kartprogram och tillgång till en kartdata bas gör man nog säkrast i att köpa en karta, om inte annat för att hållbarheten på kartan är bättre. Men rent krasst är ju inte precisionen i en 1:100 000 eller 1:50 000 karta så stor så att det spelar någon större roll om det blir 1:100 100 eller 1:99 500. Skulle inte känna mig orolig att fjällvandra med en egenutskriven karta från ex. Lantmäteriet. Men det är roligare att han större karta och vika ut och planera nästa dags etapp i tältet innan man somnar in.
 
Från nätet blir ju skalan därefter. Har man inte ett GIS-/kartprogram och tillgång till en kartdata bas gör man nog säkrast i att köpa en karta, om inte annat för att hållbarheten på kartan är bättre. Men rent krasst är ju inte precisionen i en 1:100 000 eller 1:50 000 karta så stor så att det spelar någon större roll om det blir 1:100 100 eller 1:99 500. Skulle inte känna mig orolig att fjällvandra med en egenutskriven karta från ex. Lantmäteriet. Men det är roligare att han större karta och vika ut och planera nästa dags etapp i tältet innan man somnar in.

Samtidigt blir ju inte kartan fel helt plötsligt bara för att skalan förändras. Det går fortfarande att räknat ut korrekt avstånd även om det kan bli svårare beroende på vilken skala du har.
Hållbarheten är inte heller något problem. Köp bara ett papper som exempelvis Nevertear att skriva ut på så är det löst.
Gregorius sista punkt är ett mycket gott skäl till att köpa en karta om man gillar det.
 
utskrivna kartor

Jag gillar att skriva ut kartor, sen brukar jag laminera dem. då kan jag skriva ut dem i stor skala precis där jag tänkte gå och ha flera bitar i benfickan. Jag tycker det är smidigare att jobba med en liten vattentålig styv kartbit istället för en stor otymplig sak. Finkartan kan man ha i ryggsäcken och ta fram om man behöver lite översikt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...