Märkligt sätt att säkra på

Hej!

Egentligen borde jag gjort något annat ikväll, men gick igenom en massa random bilder på Facebook, och på precis det här ankaret såg jag flera bilder på flera olika klättrare som hade gjort samma sak som killen på bilden. Samtidigt känner jag inte till några incidenter där det har blivit en olycka, så jag undrar om jag oroar mig för fel sak. Jag hoppas inte någon tar illa vid sig att jag publicerar denna bilden (på andra bilder var det lättare att urskilja klättrare).
 
Senast redigerad av en moderator:
(Om man vill ha facit till vad som är fel så sitter alltså säkringsmannen bara fast i en 60 cm slinga som sitter fast i ett ankare som är jämviktat 15 centimeter nedanför kanten, om klättaren faller och säkringsmannen rycks med kommer alltså säkringsmannen hamna cirka 75 centimeter nedanför kanten, knappast en optimal position att säkra ifrå. Toppen av klippan är en skog!)
 
Jag är stor och tung, och har säkrat folk som väger nästan lika mycket. Jag har nog faktiskt aldrig ryckts med av en andreman, antingen sitter man så stadigt på rumpan att det räcker, eller så har man fötterna mot nåt hyfsat som gör att man tar lasten med benen.
Ett andremansfall blir ju inte så våldsamt, men jag skulle nog inte vilja sitta OVANFÖR ankaret.

Om jag nu ändå åker med så ska jag ju klara att göra detta och då aldrig släppa repet med bromshanden. Jag skulle säkert göra ett bra försök, men tror inte det går att garantera utfallet i en sån händelse.
 
Jag har, i nödfall, säkrat 2e-man med bara tyngd och mothåll mot en sten.
Och många gånger suttit på samma sätt, men med säkringspunkten bakåt, och jag har heller inte ryckts ut. Men jag skulle väldgit ogärna säkra som på bilden.
Och man kan verkligen inte garantera att man håller fast efter att ha ryckt ut och ned.

Men en gång för , kanske bortåt 20 år sen såg jag ett andremansfall i häggsta, där säkraren satt flera säkringar bakom ett block, blocket lyftes och han tog en flygtur på ett par meter nedåt innan nån säkring eller pitong han hade (eller kanske sista säkringen på leden) höll. Och han lyckades faktiskt hålla sin 2e-man som slapp kratra. Detta var före självlåsande bromsar så han måste klarat det själv, fast han var rätt förvirrad efteråt.
 
I just det här fallet finns det ju som du säger skog tillgänglig, och klippan är inte så hög att man har slut på rep (om man har ett "normalt" rep). Det hade alltså varit enkelt att göra något bättre.

Men, som flera andra redan sagt, det är rätt troligt att den som säkrar klarar av att sitta kvar om andremannen faller. Även om han inte gör det, är jag inte särskilt orolig för slingan; han kommer inte att frifalla och landa hårt på slingan.

Den största oron är att den som säkrar tappar kontrollen över repet. Men det lär ju bara hända om han börjar glida ordentligt, och det bedömmer jag som ganska osannolikt.

Min bild av situationen är att man valt att göra något halvbra, när man lätt kunde gjort något helbra.

(Jag, och gissningsvis en del andra här på utsidan, vet varifrån bilden kommer och kan lätt kolla vilka klättrarna är. Om dom finns här på utsidan vore det kul att höra deras egna kommentarer. Tror ni att det går att få en konstruktiv diskussion eller blir det bara kränkta känslor och personangrepp av det?)

känner jag inte till några incidenter där det har blivit en olycka
Problemet med det är ju att man kan säkra hur som helst så länge ingen faller. Som sagt, jag är inte särskilt orolig, men jag är nyfiken på varför man inte valde det (till synes) bättre alternativet.
 
Hej,

Jag tillhör dem som skulle oroa mig över detta. Har själv säkrat på liknande sätt och fått rejäl tillsägelse av en person som vet bättre :). Blir det ett ryck och säkringspersonen far över kanten är ju risken väldigt stor att den släpper repet. Det kan också vara nog så jobbigt att sitta kvar om andremannen blir hängande och gång på gång faller av leden. Och skulle man av någon anledning behöva rigga för kamraträddning får man nog vara bra påhittig för att få till det från det där läget....

Ha det gott!
Anna
 
[...]
(Jag, och gissningsvis en del andra här på utsidan, vet varifrån bilden kommer och kan lätt kolla vilka klättrarna är. Om dom finns här på utsidan vore det kul att höra deras egna kommentarer. Tror ni att det går att få en konstruktiv diskussion eller blir det bara kränkta känslor och personangrepp av det?)
[...]
Bilden är ifrån Facebook... men det finns fler bilder på andra replag som hade gjort exakt samma sak, men där man också såg ansikten på klättrarna, men jag valde bort det eftersom jag inte är intresserad av att anklaga någon, bara diskutera fenomenet som sådant.
 
Bilden är ifrån Facebook... men det finns fler bilder på andra replag som hade gjort exakt samma sak, men där man också såg ansikten på klättrarna, men jag valde bort det eftersom jag inte är intresserad av att anklaga någon, bara diskutera fenomenet som sådant.

Jag har bara sett ett replag som gör just så här, de andra som jag kan se verkar ha kört topprep med ankaret i bultarna. (Men du ser antagligen fler bilder).

Jag tycker det känns lite olustigt att ha den här diskussionen "bakom ryggen" på dom som gör så här, oavsett om det är ett enda replag eller halva klätter-Göteborg. Antingen har de bra skäl, och då kan vi andra lära oss nåt, eller så vet dom inte att det kanske är farligt, och då är det milt sagt taskigt att inte säga nåt.

Men jag brukar också överskatta folks förmåga att inte ta sånt här personligt....
 
Det där är väl ett utmärkt sätt att säkra på, om man sitter fast med selen i trädet bakom. Allt annat låter väl onödigt jobbigt? Varför ska man ta på sig att låta muskelkraft hålla mot ett andremansfall när man kan låta all kraft gå in i trädet?
 
Har olyckor hänt pga denna typ av stand?

Jag har haft bra mycket sämre stand än så här på mer alpina turer :)
 
Förutsättningar för en annan ankarlösning i den alpina världen har då sannolikt inte varit desamma;). Om det nu faktiskt finns den där skogen bakom säkringsmannen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dangermouse Om folk inte kan säkra - vad göra? Sportklättring 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...