Gemensam resa till Glomfjellet?

Har bott i Glomfjord men hade inte möjlighet att besöka områdets grottor. Det är mest små mysiga kryp, stora gångar och några vertikala schakt. Betrakta det som ett lekland för speleologintresserade. Ett försök att forcera Corbells Canyon tänkte också hinnas med. Ett par veckor i magnifik fjällterräng. Har kontakter för boende. Utrustning: Overall och allt som hör till Speleologi. Våtdräkt och en extra overall. SRT utrustning. Jag har 40+70 meter semistatiskt rep. Vi behöver många repskydd! Eventuellt hänger min sambo med som kan hålla koll på lägret. Vi kommer röra oss på ett område på några få mil. En bild finns här:

http://www.flickr.com/photos/morrmannen/6143583305/in/photostream

Grottan längst till höger är ca 3m från golv till tak och sannolikt fylld med sediment längre in. Aktiva system finns i närheten. Där finns grottor med sandbankar som kan följas till en annan ingång. Tanken var att leka runt lite och se vad man hittar. Området är karterat men jag hade tänkt improvisiera. Kanske kunde man hyra en bil och ta en sväng till något mer spektakulärt som Svarthammarhola eller någon annan trevlig grotta innan man återvänder hem via Bodö. Mer info:

http://www.geoportalen.no/nasjonalarv/forslagene/glomfjellet1/

För de som inte gillar grottor är naturen fin. Sen är det trevligt om någon har lagat mat tills man kommer upp blöt, kall och eländig. Eventuellt kan vi försiktigt slå läger i en av grottorna eller ha dem som väderskydd.

Resa dit: Tåg eller flyg till Bodö sen buss eller hyrbil till Fykan strax söder om Glomfjord.

När: Beror på mina studier men troligen nästa höst om hydrologin tillåter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hrafnahnef Hur vet man om speleologerna känner till en grotta? Speleologi 7
janus82 Vägbeskrivning till Örnnästet Speleologi 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...