Utlånas på prylmarknaden?

"Things you own, end up owning you", Jag brukar oftast låna ut mina lite beggade prylar, typ extratält, sovsäckar (2 och 3 säsongerssäckar) stegjärn, trancievers, spadar osv osv.

Jag vill ju inte sälja eller göra mig av med prylarna, det är rätt bra när man ska ut på tur med folk som inte har prylar att kunna dra fram ett par extra skidor, ett extra regnställ eller tält.

Men funktionen kanske skulle vara så att man kan lägga in vad man har "dolt" och få ett e-post eller så när någon efterlyser en pryl? Det finns på en del kompetenssajter som jag är medlem på, folk vill ha hjälp med något speciellt och skickar ut en efterlysning på nån som kan X och då det matchar min profil så får jag ett mail att nu är det någon som vill ha hjälp med X. Jag väljer då själv att svara eller inte. Grymt bra eftersom man behöver inte framstå som ego i forim mm för att man inte svarar på mail (ingen ser ju vad jag har för pyrlar) men jag kan också välja när det passar mig att faktiskt hjälpa till...

Jag har inte heller nån lust med att folk ska kunna browsa bland mina prylar, men är det nån som behöver låna nåt? jag har just nu följande utlånat:

2 par skidor
2 ryggsäckar
1 sovsäck (eller om det är två)
1 4 säsongstält
1 sommartält
1 kilset
1 isyxa
1 kabeln till en telemarksbindning
en massa DVD filmer...

Jag har också vid flera tillfällen lånat ut några set med trancievers och spadar till klätterbekanta... Men jag är osäker på att jag lånar ut vad som helst till vem som helst, dom ska nog ha hållt i snöret eller nån kurs med mig innan jag lånar ut dyrare prylar...

"You break you pay"
 
Men funktionen kanske skulle vara så att man kan lägga in vad man har "dolt" och få ett e-post eller så när någon efterlyser en pryl? Det finns på en del kompetenssajter som jag är medlem på, folk vill ha hjälp med något speciellt och skickar ut en efterlysning på nån som kan X och då det matchar min profil så får jag ett mail att nu är det någon som vill ha hjälp med X. Jag väljer då själv att svara eller inte. Grymt bra eftersom man behöver inte framstå som ego i forim mm för att man inte svarar på mail (ingen ser ju vad jag har för pyrlar) men jag kan också välja när det passar mig att faktiskt hjälpa till...

Låter som en lysande idé! Inte för att jag själv har mycket att låna ut, men nåt finns det väl alltid.
 
Det hela är ju ett solidariskt och bra förslag.

Jag har själv en hel del utrustning som jag inte använder p g a att jag har köpt nytt. Denna utrustning lånar jag gladeligen till avlägsna och nära vänner samt div klienter som saknar vissa delar.

Själv brukar jag också låna utrustning som jag sällan använder, t ex stegjärn och klättersele som jag endast använder ett par ggr per år.

Pajoons förslag verkar mycket bra.
 
Jag tycker väl grundtanken är god; det är säkert många mer än jag som har grejer som bara ligger. Jag menar, jag skulle kanske inte låna ut mitt Thomas & Thomas flugspö eller mina Legend Pro-skidor, men billigare, fungerande prylar brukar jag låna ut. Jag brukar rätt ofta få vara den som roddar ihop prylar om det är någon i umgängeskretsen som saknar nåt när man ska ut men problemet är ju om man ska börja annonsera ut grejer för utlåning. De flesta är säkert ärliga men det finns ju rötägg överallt och vad ska man göra om man inte får tillbaka sin ´vad-det-nu-är-man-lånat-ut´? Eller om den kommer tillbaka i trasor?
 
Nu börjar svaren arta sig, nu handlar det om hur det ska genomföras i praktiken:)

Kanske det på något sätt ska gå att se vad för saker det är men inte vems? Eller kanske det ska vara helt dolt? Eller kanske valbart? Pajoons förslag är som sagt sannolikt bra. Admin åsikter?

dave1 skrev: "De flesta är säkert ärliga men det finns ju rötägg överallt och vad ska man göra om man inte får tillbaka sin ´vad-det-nu-är-man-lånat-ut´? Eller om den kommer tillbaka i trasor?"

pajoon skrev: ' "you break you pay" '

-Patric-, detta kan nog vara något för dig, tror det kan hjälpa dig att få en sundare relation till dina prylar:)
 
Länkar?

Det finns på en del kompetenssajter som jag är medlem på, folk vill ha hjälp med något speciellt och skickar ut en efterlysning på nån som kan X och då det matchar min profil så får jag ett mail att nu är det någon som vill ha hjälp med X. Jag väljer då själv att svara eller inte. Grymt bra eftersom man behöver inte framstå som ego i forim mm för att man inte svarar på mail (ingen ser ju vad jag har för pyrlar) men jag kan också välja när det passar mig att faktiskt hjälpa till...

Hejsan! jag skulle tycka det var bra om Pajoon kunde länka till de kompetensajter han syftar på, personligen skulle jag vara intresserad av att gå med.

Tack på förhand!

/Linus
 
Själv lånar jag ut till de som jag känner, och självklart lånar jag också om det är någon som har något jag bara behöver en gång eller funderar på att köpa. För att kunna komma och be om att låna en andra gång så innebär det att man lämnar tillbaka i överenskommen tid och i samma skick som man fick låna utrustningen i!

Har råkat ut för att ha fått tillbaka ett tält med en 50 cm reva i tältgolvet och flera kortare, det upptäckte jag först när jag var ute över en helg efter att tältet återlämnats (tacka vet jag gaffa tejp!).

När jag frågade tjejen som lånat tältet vad som hänt så var svaret att hunden försökt gräva sig ut...
Följdfrågan blev ju varför sa du inget och vem ska betala ett nytt golv?
Hon blånekade till att hon skulle betala för ett nytt golv, dels var det inte hennes tält och hon hade inte förstört det, idioten är 32 år och jobbar som chef med 3 gånger min lön!

Jag rundade problemet genom att snacka med hennes päron som jag också känner, fick ett helt nytt tält och dessutom ett nytt flugspö med Loop-rulle, min tanke var bara att de skulle snacka lite förstånd i tjejen. Hon hade tydligen blivit rejält utskälld och fattat att hon "skitit i det blå skåpet" som det kallas och krupit till korset och betalat för allt.

Vi umgås fortfarande men hon får inte låna något längre!
 
Hejsan! jag skulle tycka det var bra om Pajoon kunde länka till de kompetensajter han syftar på, personligen skulle jag vara intresserad av att gå med.

Tack på förhand!

/Linus

Experts Exchange är ett exempel, sen finns det flera konsulttjänster som till exempel eWork som använder funktionaliteten, det är väl dom två som jag kan komma på direkt. Jag kanske kan skrapa fram fler exempel, men det beror ju på vad du är ute efter?
 
Friluftsliv

Söm jag förstod det hade du kontakt med sidor där man lånade och lånade ut friluftsprylar, men jag kan ha haft fel.
Men om du nu har länkar till sådana så skriv de gärna. I dagsläget skulle jag nog vilja få tag på ett tält för vinterbruk. Har tänkt att införskaffa ett och har idéer på vilket också, men då vore det kul att kunna "testa" det först.
 
Jag har lånat ut...

...saker via utsidan forum flera gånger till folk jag inte kännt alls, bla ett HB-tält(!).

Iden är mycket god och är ingenting man ska dra sig för att införa (som en extra kategori) i prylmarknaden.

Lämpligen bör det isf göras så att man kan lägga in "eviga" annonser om vad man har som man kan låna ut, det kommer nog inte fungera om man aktivt behöver förnya sina annonser om vad man har hemma som man kan låna ut hela tiden.
 
Söm jag förstod det hade du kontakt med sidor där man lånade och lånade ut friluftsprylar, men jag kan ha haft fel.
Men om du nu har länkar till sådana så skriv de gärna. I dagsläget skulle jag nog vilja få tag på ett tält för vinterbruk. Har tänkt att införskaffa ett och har idéer på vilket också, men då vore det kul att kunna "testa" det först.


Jag skrev "Det finns på en del kompetenssajter som jag är medlem på." Alltså sajter som lånar ut kompetens av olika slag, till exempel Java, Ajax eller annat trist... Inga tält eller vintergrejor tyvärr...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...