Redigering av inlägg?

Varför begränsa tiden för redigering av inlägg till 30 min och varför måste en varje ändring bokföras med tid och datum nedanför inlägget???

Anser att så länge ingen svarat på mitt inlägg borde jag få chans att ändra stavning och meningsbyggnad, alt. lägga till bilder eller länkar, utan att kontakta moderator.

Tror man undvika mycket felstvningar och dåligt formulerade inlägg då och pressen blir inte lika stor att "få till det första gången". Skulle även främja den spontanitet som idag till stora delar saknas! Gott Nytt!
 
Senast ändrad:

talthoff

Forumvärd
Man får redigera ett inlägg max 30 minuter efter det att det skrivits, nog räcker det för att fixa stavfel etc?

Om man redigerar det efter 2 minuter läggs texten "Redigerat av .. <datum/tid>" till, för att andra skall se att man ändrat sig lite senare.

Dom här begränsningarna är till för "heta debatter", där man annars kan få konstiga effekter når deltagare ändrar sina inlägg/ståndpunkter i efterhand och andras svar på dessa inlägg då blir märkligt.

-Thomas
 
Har ni inte annat att gör?

Vore trevligt om du kunde svara på mitt förslag istället för att rabbla hur är! Annars behövs liksom inte ett debattforum...
Heta debatter kan ni se i kikaren efter delvis just pgr av alla de begränsningar ni infört!

Får passa på be er att rätta till bildlänken i följande inlägg. Fungerar av okänd anledning inte efter att jag rättat ett meningsbyggnadsfel, som jag otroligt nog inte upptäckt innom gällande tidsram: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47228
Det finns mao andra anledningar en de av dig nämnda att få tillgång till sina egna inlägg! ;)
 
Vore trevligt om du kunde svara på mitt förslag istället för att rabbla hur är! Annars behövs liksom inte ett debattforum...
Heta debatter kan ni se i kikaren efter delvis just pgr av alla de begränsningar ni infört!

huh, infört..? det har väl varit så här läääänge.. jag ser inte någon anledning att ändra, det funkar skitbra som det är..
 
Man får redigera ett inlägg max 30 minuter efter det att det skrivits, nog räcker det för att fixa stavfel etc?

Om man redigerar det efter 2 minuter läggs texten "Redigerat av .. <datum/tid>" till, för att andra skall se att man ändrat sig lite senare.

Dom här begränsningarna är till för "heta debatter", där man annars kan få konstiga effekter når deltagare ändrar sina inlägg/ståndpunkter i efterhand och andras svar på dessa inlägg då blir märkligt.

-Thomas
De som tillhandahåller forumet bestämmer naturligtvis hur det ska vara, men problemet med folk som ändrar inlägg i debatter går ju att lösa. Jag deltar i några forum där man har möjlighet att redigera hur länge som helst och där lär man sig ju fort vilka som brukar ändra sina inlägg (det brukar inte vara så många) och så citerar man när man svarar dem. Då kan de ändra hur mycket de vill. Det de skrev först står kvar i alla fall.

Det är lite svårt att förstå varför 30 minuter skulle räcka för att hitta fel. Man sitter ju inte och tittar på sitt inlägg i 30 minuter efter att man har skickat det, och även om man gjorde det skulle man troligen inte se felen. Vanligen upptäcker man felen nästa gång man läser det, och det kan ju vara mycket mer än 30 minuter senare. Det är nog så att chansen att hitta egna fel är betydligt större om det har gått en längre tid sedan man skrev, så att man läser texten som "ny". Jag använder alltid granskningsfunktionen innan jag postar, men ändå hittar jag fel när jag återser mina gamla inlägg efter en tid.
 
Hàller med Harald: saknar ibland möjligheten att kunna redigera felaktigheter man upptäcker efter en tid. Oseden att ändra sina inlägg i heta debatter stämjas som sagt genom att citera de som brukar strula med detta.
 
Tack!

Skönt att det finns folk med erfarenhet av andra forum och som orkar gnugga sina geniknölar!
Som sagt så sitter man naturligtvis inte och stirrar på mitt nyss införda inlägg.
Upptäckte dock ett stavfel i ett nyligen postat inlägg när jag skulle klicka mig tillbaks till forumets startsida. Efter att jag rättat detta hände något med min bildlänk. Då hade tydligen tiden gått ut så jag inte kunde rätta till felet. Detta forumet är klart kinkigare på att acceptera bildlänkar än andra jag besöker. Om det nu är 30minuter som måste gälla bör tiden räknas from den senaste ändringen!
 
Så här kan man åxå göra...

Ska man skriva ett inlägg som man anta kommer att bli debaterat eller om man vill ställa en fråga som kräver en lång förklaring till problemet. Då kan det vara en god tanke att skriva i ett ordbehandlingsprogram och ta tid på ormuleringar och ståndpunkter, en sådan fråga skulle kunna vara "Vargens vara eller inte i Sverige". Haken med den här metoden är att det blir svårare att komma med ett snabbt svar/genmäle i en het debatt, fördelen är att man slipper/minskar risken för påhugg rörande stavning, gramatik och lågiska tankevurpor.

Är det en fråga av typ "Vilken modell av X eller Y ska jag välja?" då kan man ju skriva direkt.
 
Skönt att det finns folk med erfarenhet av andra forum och som orkar gnugga sina geniknölar!

vaddå, bara för att man inte håller med dig så orkar man inte gnugga sina geniknölar.. vi andra kanske är så rappa i skallen att vi inte behöver skriva om inläggen i evigheter efter att dom skrevs?
 
Tycker reglerna är bra.

Thomas Althoff ger ett bra svar tycker jag.

Jag tror ett av problemen med forum på nätet är just att vi ofta skriver lite för fort, innan vi tänkt efter. Kanske kan denna regel med att man inte kan ändra på inlägg hur som helst göra att vi tänker efter lite extra innan vi skriver något. Jag är för sådant, även om jag ibland ofta själv skriver snabbt och spontant.

Jag tror ett annat problem är anonymiteten på många forum, såsom detta. (Inte min mening att peka ut någon anonym på denna tråd) På andra forum som kräver att man talar om vem man är, är diskussionerna mer sansade och fokuserade på sakfrågor. Jag tror att detta även gör att ett misstag i ett inlägg, lättare förlåts.

/Niklas
 
Jag deltar även i ett forum där man inte kan ändra alls och det finns inget som tyder på att de som skriver där tänker efter mer än de som skriver på andra forum. Inte heller är förekomsten av inlägg där folk "tror" saker utan att ha några belägg mindre där än här.
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...