Försvarets gamla grejer och annat överskott? Duger det?

6,5*55 var/är en utmärkt kaliber som utnyttjade den tidens snabba utveckling av röksvaga krut och mantlade kulor.30-06 började som 30-03 med en 14,5g kula vilken var utdaterad redan när den kom. Rekylen av 200 slarvigt avfyrade 3006 patroner har visat sig kunna försätta en soldat ur stridbart skick, den högre patronvikten är inte heller försvarbar mot 6,5an. Beviset är bl.a. den nu antagna nya amerikanska patronen 6,8mm som i prestanda liknar en 6,5a fast med väsentligt högre tryck.
 
6,5*55 var/är en utmärkt kaliber som utnyttjade den tidens snabba utveckling av röksvaga krut och mantlade kulor.30-06 började som 30-03 med en 14,5g kula vilken var utdaterad redan när den kom. Rekylen av 200 slarvigt avfyrade 3006 patroner har visat sig kunna försätta en soldat ur stridbart skick, den högre patronvikten är inte heller försvarbar mot 6,5an. Beviset är bl.a. den nu antagna nya amerikanska patronen 6,8mm som i prestanda liknar en 6,5a fast med väsentligt högre tryck.

Du verkar ha koll på läget så tänker inte argumentera. Men vafalls, 200 patroner och ur stridbart skick??? Vilka sillmjölkar!
 
Som med många andra konstiga militära beslut på den tiden berodde det nog på nationell stolthet. Vi ska minsann inte använda någon annans väl beprövade kalibrar, vi hittar på vår egen!

Lite som x2000... nej, vi tänker inte ta lärdom från tgv eller andra etablerade lösningar, kan bäst själv! Jomentjena....
 
Inget fel på riktmedlena enligt min åsikt.
Jag tror inte att du använt kavallerimausern i så fall? En kortare variant av mauser96 med riktmedel för avstånd stenkast-3km. 3km-skottet var högst ungefärligt, det är ett näst intill omöjligt skott att göra med precision även med dagens teknik. Då byggde det på indirekt eld med kvantitet före kvalitet, dvs ställ upp en hel skvadron bakom en skogsdunge och säg åt dom att skjuta snett upp i luften i typ-östlig riktning. Förhoppningsvis träffar någon av kulorna fienden.
 
Jag tror inte att du använt kavallerimausern i så fall? En kortare variant av mauser96 med riktmedel för avstånd stenkast-3km. 3km-skottet var högst ungefärligt, det är ett näst intill omöjligt skott att göra med precision även med dagens teknik. Då byggde det på indirekt eld med kvantitet före kvalitet, dvs ställ upp en hel skvadron bakom en skogsdunge och säg åt dom att skjuta snett upp i luften i typ-östlig riktning. Förhoppningsvis träffar någon av kulorna fienden.

Finns inget som heter kavallerimauser. Den heter karbin m/94 inom fm. Jo jag har skjutit med både försvarets samt en som jag ägde privat. Tycker inte det var särskilt svårt att få samlad träffbild på 100-200 meter med öppna riktmedel.
 
Är det någon karbin ni ska jämföra med - så är det väl 6,5mm Mauser m/38 (från Huskvarna Vapenfabrik i början av VK2, helst en från delserie II). Den skjuter täta träffbilder på 300m med öppna riktmedlen - om skytten är kapabel till det, den medelvärnpliktige var nog inte det. Den är kort nog att vara smidig att medföra, många har nedvikt slutstyckshandtag, alla de normala tillbehören till m/96 passar (bajonett, mörkerriktmedel, lösskjutningstillsats etc.), Inte som med m/94 att ingent normalt tillbehör passar...
 
Finns inget som heter kavallerimauser. Den heter karbin m/94 inom fm. Jo jag har skjutit med både försvarets samt en som jag ägde privat. Tycker inte det var särskilt svårt att få samlad träffbild på 100-200 meter med öppna riktmedel.

Jag vet att det inte heter kavallerimauser, men eftersom det var en mauser ämnad för kavalleriet så kändes det som en lämplig benämning... Jag håller med om att träffbilden var god på normalavstånd men det var ju inte det frågan gällde, utan att det var marigt att ställa in riktmedlen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.