Docksta Sko Höga Kusten-kängan

Hej!

Jag är i köptankar kring skalkängor och har prövat Lundags Vandra II och Forest II, båda kändes bra _men_ vid djupa utfall där tåboxen viks, skaver den kant som skapas aningen mot ovansidan av mina tår. Det är inget som sker vid normala kliv, på platt mark, men terrängen i skog, mark och fjäll är ju sällan sådan att helt perfekta normala kliv alltid är möjliga.

Jag har, från tidigare trådar läst att vissa rapporterar samma skav, men att om det upplevs som ett problem skiljer sig. Dessutom var jag i kontakt med Lundhags som föreslog att jag skulle pröva storlek 45 istället för 44, baserat på min fotlängd, för att se om problemet kvarstod. Så egentligen har jag ingen fråga rörande Lundhags, men nämner den för att ge lite insikt i vad jag är ute efter.

Min egentliga fråga rör Docksta Skos Höga Kusten-kängan, som jag har sett på deras hemsida, men hittat extremt knapphändig information om på internet. Enda resultatet var en tråd här på forumet, från 2000, som inte hade några svar.


Så, är det någon som har erfarenhet av Docksta Skos Höga Kusten-kängan? https://www.dockstasko.se/produkt/hoga-kusten-kangan?a=301

P.S. Jag är medveten om att det ofta förekommer frågor kring skalkängor och att det inte alltid är nödvändigt att skapa en ny tråd, men jag gör det för att det ska bli lättare för andra som kanske är intresserade av Dockstas känga att hitta information om den.
 
Fick detta som svar i kontakt med deras kundtjänst angående hur länge den har tillverkats, men jag kanske ringer dem inom kort för att höra lite mer ingående.

"Vi har tillverkat den här kängan sedan 60-70 talet. Det är en modell som vi bland annat tillverkade till försvaret under många år. Nu har vi tagit upp produktionen igen i mindre skala, förbättrat den på ett antal punkter och säljer den nu under vårt eget varumärke. Jag har ingen exakt siffra hur många vi tillverkat men ett hundratal sedan hösten åtminstone och vi har sålt de flesta med väldigt få returer och inga reklamationer ännu. Kängan är rymlig då det är tänkt att rymmas en rejäl socka inuti. Jag fick gå ner en storlek mot vad jag brukar ha."
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...