Knäskydd för långfärdsskridsko

Hej!
Sitter och drömmer om vintern. Ni som använder knäskydd när ni åker långfärdsskridskor, vilka knäskydd tycker ni är bäst och varför?
 
Finns olika uppfattningar om behovet och nyttan av knäskydd vid långfärdsskridskoåkning. Trivs man med dem så har de vissa fördelar som värme och att de underlättar om man vill krypa över en udde eller brygga.

Jag tycker de hindrar mina skridskoskär och jag prioriterar hjälm eftersom jag sällan slår i knäna och knäskydd inte skyddar mot vridvåld.

De här https://www.telemark-pyrenees.com/b...j14Ej5Ra1dW8vKE9ElGjacemSpNUlD5gaAtjMEALw_wcB verkar bra när jag tittar på bilden. Jag gillar att banden inte sitter i knävecken.

Thure
 

Bilagor

  • 73500001A_BLD_KneePads_black.jpg
    73500001A_BLD_KneePads_black.jpg
    27.4 KB · Visningar: 968
byggbutiken, eller inte?

Vill du ha enklare som bara är mjuka (dvs utan hårt skal) och i gengäld lätta så kan du titta på knäskydd i en byggbutik, de som används t ex av golvläggare som kryper om kring på knäna på jobbet. Se dock till att de har fästremmar, somliga från byggavdelningen är tänkta att läggas i en ficka på golvläggarbyxor och har således inga fästremmar.
Själv föredrar jag dock med hårt skal, då mjuka suger åt sig lite fukt om jag sätter ner knät på en fuktig is, t ex för att knyta kängan.
Jag kör med någon variant av inlinesskydd, dock inte för mycket stoppning som blir för blött vid plurr.

/Patrik
 
Biltema har knä och armbågskydd för mc bruk.Dom sätt fast med kardborreremmar.Man använder domn under vanliga kläder om man nu skall köra så.
 
Jag har ett par RaceFace Charge som i princip är ett par biffigare benvärmare. Inget hårt skal men en kevlar/skum-konstruktion på framsidan som så här långt gett tillräckligt skydd vid vurpor på is. De är också relativt svala men ger ändå vindskydd och sitter uppe väldigt bra jämfört med andra skydd med kardborrebandslösningar som halkar runt på benen alldeles för mycket.

https://singletrackworld.com/2017/05/review-race-face-charge-knee-pads/
 
Jag tror jag chansade på Medium när jag köpte dem. Jag är liten till växten (175cm/60 kg) men på den tiden var jag någorlunda tränad MTB-cyklist med träning 2-3 ggr/vecka (nu är jag bara någorlunda) och hade därmed en del benmuskler utan att på något sätt vara överbyggd.

Annars får man väl göra som vanligt vid näthandel, beställa minst två olika storlekar och skicka tillbaka det som inte passar. (Allt för att öka samhällets transportarbete och därmed BNP.)
 
Tack för alla tips! Det lilla jag har åkt med knäskydd har jag känt att det är bekvämt då man behöver sitta på knä på isen, vid av och påtagning tex, men egentligen inte att jag behöver det vid fall. Kan ju hända att mina inlinesskydd duger, men bara tills jag plurrar, de kan nog suga åt sig en del då! Spännande med tunna kevlar-skydd!
 
Jag har länge kört med mjuka handbolls(?)knäskydd under brallorna. Känns inte, syns inte men skyddar nog tillräckligt så man bara får lite ont men ingen skada. Har inte lust på några större hockeyvarianter.
Däremot vill jag slå ett slag för smidiga armbågsskydd också, klart ovanligare på isarna. Jag tänker att armbågarna sitter högre än knäna, med större kraft i fallet. De är känsligare för skador. Och man kan slå i dem både vid fall framåt och bakåt. Jag gjorde egna av liggunderlag, samma motivering och fördelar som mina knäskydd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Blöta knäskydd Långfärdskridsko 1
carfredrikjonson Långfärdsskridsko nära göteborg ? Långfärdskridsko 1
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
thureb Filmtips Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
76 Långfärdsskridsko med vandringskänkor utan tunga? Långfärdskridsko 11
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
hfw Långfärdsskridsko med slalompjäxa Långfärdskridsko 8
MonicaKa Långfärdsskridsko m telisbindning? Långfärdskridsko 3
Sarvi Rocky kommenterar långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Margaret09 Nybörgare söks hyra ett par långfärdssrkiskor Långfärdskridsko 6
ingeback Nätverk långfärdsskridsko Långfärdskridsko 6
Åhlen Långfärdsskridsko med barnvagn Långfärdskridsko 3
Rajjan Långfärdsskridsko i media Långfärdskridsko 3
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
ett_och_noll Östhammars Skrinnare - Långfärdsskridsko i Roslagen Långfärdskridsko 0
ala Räddningssystem -långfärdsskridsko Långfärdskridsko 12
usilfver Hastighets- långfärdsskridsko; skilda världar? Långfärdskridsko 61
MartinR Långfärdsskridsko nu i veckan Långfärdskridsko 0
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
sala Långfärdsskridsko Excelsior mfl Långfärdskridsko 4
lami Vanliga kängor och långfärdsskridsko Långfärdskridsko 8
kr-val Storsjön - eldorado för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
avslutat120731 Långfärdsskridsko - kurs?? Långfärdskridsko 3
lafi Ledrakurs för långfärdsskridsko Långfärdskridsko 1
henkolinus Långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
Långfärdsskridsko (stavar i tävlingar) Långfärdskridsko 0
Långfärdsskridsko i Danmark - findes ikke Långfärdskridsko 8
Långfärdsskridsko i Norge Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...