Önskar mer friktion m.h.a. avbärarbältet

Hallå,

Har en Arcteryx-ryggsäck som fungerar bra förutom avbärarbältet.
Bältet glider på alla kläder jag har vilket innebär att jag måste spänna det så jäkla hårt det går.
Så whatta tooo dooo...? Tänkte att man kanske kunde lägga på något typ av friktionsmaterial på insidan. Kanske silikon. Tror ni att det skulle kunna fungera eller har ni något annat förslag? :)

/Andreas
 
Du är inte ensam. Det finns gummikuddar med tejp på baksidan, gummifärg i färghandeln och gummispray i friluftslådan. Alla ger mer friktion. Gummislang mm som limmas på innehåller kimrök för att bli svart och brukar färga av sig.
En god vän till mig klistrade jutesäcksbitar på insidan av sitt avbärarbälte, det hjälpte.

go tur
 
Sånt här gjorde jag om ett par löparhandskar som var hala som ålar till perfekta cykelhanskar med. Satt "droppar" med en halv centimeters mellanrum sådär. Det håller inte för evigt, men även när droppen nötts ner så finns en tunn rundel kvar som ger friktion nog.

Du skulle nog inte behöva sätta så tätt. Kanske glesa tvärränder med några centimeters avstånd?

https://www.skapamer.se/sock-stop
 

Bilagor

  • sockstop.jpg
    sockstop.jpg
    48.6 KB · Visningar: 725
Klä avbärarbältets insida med mocka i någon lämplig färg.
Blir strävt när det sitter på plats. Vanligt skinn blir för glatt...
 
Mocka lät ju smart. Limmar du fast det eller syr du?

Sockdropparna är bra till allt möjligt. Har haft nytta av det hemmavid också. Enda problemet är att korken inte är direkt tät. Har lindat in flaskan i en fryspåse med gummisnodd om och det har funkat.
 
Jag syr det mesta jag måste ändra/komplettera.
Skaffade en specialmaskin för uppgiften att sy genom mer än 5-6 lager packremsband.
"Får det rum under pressarfoten - så syr maskinen det. Håll undan fingrarna!"...
 
Jag syr det mesta jag måste ändra/komplettera.

Skaffade en specialmaskin för uppgiften att sy genom mer än 5-6 lager packremsband.

"Får det rum under pressarfoten - så syr maskinen det. Håll undan fingrarna!"...



Hur länge har du använt ditt “mocka-system”? Hur tung brukar packningen vara? Vilken ryggsäck har du? Några tips/pointers/att tänka på beträffande mockan beträffande inköp/kvalitet/hållbarhet/friktion mm?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har nu testat med en gördel i neopren som jag köpte på en rehab-butik. Det funkade perfekt! Skavsår fick jag dock i alla fall runt höfterna men det hade mest att göra med den höga vikten. Det bästa var att spänna på gördeln under byxorna. Det påverkade väl egentligen inte friktionen i sig men fungerade som extra vaddering och gjorde att jag inte behövde dra åt lika mycket.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...