Regntäcke över klövjeväskor?

Jag sitter och planerar en fjällvandring i augusti och funderar över hur man gör om det verkligen börjar regna ordentligt, ifall det finns nåt typ av överdrag som funkar över både hunden och väskorna... Någon som vet eller har några andra ideer? Hur gör ni när det öser ner?
 
ruffwear

Vi kör med ruffwear väskor som är skapligt regntäta för mindre skurar, sen kör vi sådant som är fuktkänsligt i vattentäta påsar...

Hundarna klarar sig (i all fall våra;-)
 
Jag packar det som absolut måste hållas torrt i vattentäta packpåsar, typ hundmaten, för det finns nog inte några väskor som är helt vattentäta. Men det är inte bara regn som är blött, när min hund vadar eller ska ta sig över nåt vattendrag så är ju botten på väskorna i kontakt med vattnet beroende på hur djupt det är förstås:)
Den klövjeväskan jag har till min lapphund är en norsk Laikaklöv med ett stort lock på toppen, men jag chansar inte för det, så det är täta packpåsar som gäller.
Hunden klarar regn utan problem (Finsk Lapphund) men jag ser till att ha en trasa med så jag kan torka honom innan han kommer in i tältet.
 
Jag har också täta påsar runt packningen (ica-kassar duger dock gott enligt min ringa mening). Om inte annat har min hund en viss tendens att lägga sig i blöthål för att kyla av sig en varm sommardag, och då är det ju inte jättekul att få allt i väskorna blött (men jag vill ju inte heller hindra hunden från att kyla av sig).

På sommaren tycker jag inte att det gör så mycket om hunden blir blöt, det klarar hon, men om din hund är känsligare kan du ju ta en stor regnrock (typ försvarets gröna) och knäppa runt halsen på hunden och sedan spänna fast ovanpå klävjeväskan (kan kräva lite modifikationer), så borde du väl hålla allt hjälpligt torrt.
 
Packa i vattentäta packpåsar i klövjan, sy sedan ett vattentätt överdrag precis som du har till din egen ryggsäck. Ett tips kan vara att även impregnera klövjan. Har gått i hällregn med hundar och klövja i flera dgr i sträck. Inte roligt när packningen blir blöt, och tyngre att bära dessutom för hundarna. Rekommenderar klövja Snowdog.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
StyrmanKarlsson Klövjeväskor, vikt, Granite Gear Hundsport 14
Johanna K Klövjeväskor Hundsport 5
moa Sälkas klövjeväskor Hundsport 0
The Crow Vikt i klövjeväskor? Hundsport 1
ema Klövjeväskor? Hundsport 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...