40 mil på MTB. Vilken utrustning?

Re: tält eller stuga

hobbit; sa:
Kommer ni att sova på vandrarhem eller i tält? Om ni inte tältar så behövs det ju knappt ngn packning alls och då är ju ryggan väsentligt hetare än hojväskan!


HMFL

Det finns inga vandrarhem längs sträckan men däremot vindskydd, och eftersom det är sommartid vi planerar att cykla så är det lämpligt att bygga egna tältplatser och sova i sovsäck om inget vindskydd finns i närheten. Dessutom har vi släkt i Östersund så det är inga problem att övernatta där. Jag tror att tält kan vara inte "onödigt" men kanske lite mindre viktigare med tanke på att det förmodligen är varmt om nätterna och det är en skog med stora möjligheter att bygga ett eget tak över huvudet, samt att ett tält tar upp mycket packnings-volym och vikt.

En fråga till er alla som rekommenderar packväskor! Har ni någon erfarenhet av dessa i svår terräng? Denna sträcka består av högst 10 mil väg dvs. grus- skogs- eller asfaltsväg.

Det kommer med stor säkerhet att bli en hel del bärande av cykeln också och då antar jag att det kan vara ett problem med packväskor...eller?
[Ändrat av bergholm 2003-11-06 kl 13:13]
 
Jo, bygga tak över huvudet skulle fungera det med, men inte om det regnar, eller om det av någon tillfällighet skulle vara sugna cykeltjuvar i närheten. Man vet ju aldrig. Cyklarna kan man ju ta in i vårt fjällräventält som vi har.
Sadelväska är alldeles för små. Men en ramväska "mellan benen" vore nog inte dumt, förutom att de tar upp plats för vattenhållare, fast det gör ju inget när man har "vattenryggsäck". Då får den inte vara så bred. Kanske vanliga cykelväskor är bäst ändå, och lite ryggsäck - mestadels för vattenblåsan.
 
Re: Re: tält eller stuga

bergholm; sa:
En fråga till er alla som rekommenderar packväskor! Har ni någon erfarenhet av dessa i svår terräng?

Om du med svår terräng avser "singletrack" är svaret nej för vår del, tror inte alls på att åka off-road med bagage. Däremot har vi åkt en del genuint urusla vägar, i Indien http://www.lowdin.nu/MTB/MTB-Himalaya.html och i Lao och Cambodia http://www.lowdin.nu/MTB/sea02/album1.html. Upphängningen av våra Karrimore haverade i Spiti efter att ha åkt på en väg belagd med stora stötiga stenar. Däremot har vi genomgående goda erfarenheter av Ortlieb.

Kommer, alltså, aldrig mer att köpa Karrimores cykelväskor men kan rekommendera Orlieb.

Per
 
Sadelväska

Jag tror att det är nog en bra idé att ha en sadelväska med verktyg och rep. grejor i.
2 stycken vattenflaskor på ramen. Tillsammans blir det en viktölning på ramen med ca 3 kg.

Kläder, mat, lite mer vatten, sjukvårdsartiklar...plus lite annat smått o gott...allt sammans i en ryggsäck
 
Deuter

Jag skulle ta Deuterryggan.Jag är själv väldigt sugen på en sån, den fick bra kritik i Singletrack.
Men jag skulle inte använda vattenblåsan på en så lång tur, det blir ju två extra kilo på ryggen. Kör med vattenflaskor i stället, rent vatten finns ju överallt att fylla på med. Jag skulle nog också montera en styrväska med plastficka för karta på styret, och ta den största sadelväskan jag kunde hitta. Jag tror maxvikt för att cykla med ryggsäck är 7-8 kg, sen blir det inte kul. Såga av skaftet på tandborsten. Pakethållare med packväskor är det optimala för touring, men funkar uselt för riktig MTB-åkning.En cykel med packväskor kommer lätt upp i en vikt på över 30 kg, och den blir inte kul att bära eller leda upp för branta stigar. Jag provade själv i Alperna i somras. Men jag blir lite sugen på mer info, vad är det för led ni ska åka? Finns det karta?

[Ändrat av 2190 2003-12-14 kl 23:01]
 
Jag tog en koll på kartan och en titt i STF´s katalog.Ta och fundera över vandrarhemsalternativet. I Medelpad har du vandrarhem i Säter-Haverö, Borgsjö och Liden. Borgsjö ligger bara nån mil från Ånge. En kort avstickare på landsväg är en bagatell jämfört med att släpa på tält och matlagningutrustning.
Jämtland är fullständigt nerlusat med vandrarhem och fjällstugor.På så vis kan ni göra den här trippen med minimal packning.Var beredda på att lukta lite illa bara;-)
 
Härligt, ännu fler goda idéer!

Marcus.
Mittnordenleden är en gammal vandringsled som sträcker sig från Wasa i Finland till Hegra festning i Norge. Leden går längsmed E14 genom Sverige på tvären. Vi utgår ifrån Södra Stadsberget i Sundsvall och följer leden ända upp till Hålland i Jämtland. Därifrån tar vi oss sedan ut i de Jämtländska fjällen där vi tänker fortsätta till norska gränsen via bla. Sylarna.
Mittnordenleden är en led som bestå av mycket stig, skogsvägar och div småvägar. Vi kommer att korsa E14 vid några tillfällen samt passera många samhällen bla. Stöde, Fränsta, Gällö, Bräcke, Brunflo osv...
Leden kvalitet är jag osäker på men här runt Sundsvall är den ganska kärv faktist med branta stigningar, steniga partier, myrar och lite annat mys pys...
Leden fortsätter vidare till Östersund och Frösön där vi kommer att övernatta hos en polare som kommer att hänga på resterande bit vidare till gränsen.

Utrustning.
Som ryggsäck är jag väldigt sugen på en Salomon Raid Race 300. Jag har inte testat den men däremot Raid Race 200 och den var bekväm tycker jag. RR300 är lätt, har bra med nätfickor...jag tror den blir ett bra val.
Jag har kikat runt lite och har fastnat för ett täl från Marmot. mn. vikten är 1500g och max vikten ligger på 2100g. Priset är 179USD vilket är i nuläget ca 1350:-.

När det gäller kök så är jag nyfiken på ett Primus Micron som väger 98g och kostar 495:-.

Vattenblåsa blev jag nu lite fundersam på att kanske minska volymen till 1 liter istället för 2-3 liter. Håller med dig Marcus, det blir 2 kilo "onödig" vikt när det finns hyffsad tillgång till vatten.

Sovsäcken jag funderar på är en Haglöfs LIM #PLUS 5 på 490g som endast kostar 900:-. Den bör duga för ändamålet.

Vad mer...jo, jag har köpt en expanderbar sadelväska som rymmer rejält med verktyg och reservdelar. En PRO Comfort.

Sedan blir det en del frystorkat, förstärkningsplagg, liggunderlag, sjukvårdsartiklar och självklart en liten rackare till kamera.

Jag tar gärna emot alla tips och synpunkter ni kan komma med, det är stor hjälp!

Vad ska jag välja för liggunderlag? UL?

//Andreas
 
bergholm; sa:
Jag tar gärna emot alla tips och synpunkter ni kan komma med, det är stor hjälp!

Gör du verkligen gärna det? Ditt projekt att åka med packad ryggsäck är närmast sanslöst. Du kommer att få vansinnigt ont i ryggen.

När man vandrar med ryggsäck har de flesta bättre ryggsäcker tre punkter som tar bördan, respektive axel och höfterna om man har avbärarbälte. Normalt har man kroppen helt upprätt. Säcken hänger alltså på axlarna och bärs dessutom delvis av höfterna.

Däremot när man cyklar fungerar det inte så. Eftersom man för det mesta har kroppen framåtlutad hamnar vikten helt annorlunda. Istället för på axlar och höfter hamnar den på ryggraden. Det är endast obekvämt kortare sträckor, längre sträckor blir det ett rent helvete.

Man kan ha saker på ryggen när man hojar. En camelbak med två tre liter vatten (som är mjukt) funkar. Men så mycket mer än så klarar man inte. På en långresa hade jag pass, pengar o kamera på ryggen, det var bara ett par kilo, tre fyra kilo kanske, och bitvis var det fruktansvärt jobbigt. Att ha kök, tält o alla möjliga andra saker kommer att bli rena tortyren, efter någon dag.

Kan tillägga, att det inte var första gången i mitt liv jag använde ryggsäck, tvärtom jag har burit ryggsäck ofta och många gånger ganska tungt på längre vandringar.

Om du inte tror mig, pröva, fyll en ryggsäck med 10 kg, eller så, mindre klarar du inte med eftersom du måste ha varma kläder mm, förmodlingen hamnar du snarare på 12-15 kg, när du väl ska börja hoja, ta en tur på fem tio mil och du kommer att förstå vad det handlar om. Du kommer då dessutom att upptäcka, om du åker stig, att det inte är någon höjdare att ha vikten högt om det är minsta tekniskt o balanskrävande.

Per
http://lowdin.nu
 
Per.
Självklart vill jag höra tips och synpunkter! Jag vill ha tips och råd från så många håll som möjligt så jag vet vad som funkar och vad som inte funkar.
Vad som framgår av din websida så drar jag den slutsatsen att du är en erfaren cyklist, ingen tvekan om det. Jag tvivlar inte alls på din kunskap utan tar till mig dina råd.

Jag förstår dig till fullo att ryggen kommer att ta stryk under resan men jag ser inget anna alternativ än att ha en ryggsäck.
Men jag känner själv att en ryggsäck är bästa alternativet.
Därför att...
...vi är tre personer som kommer att dela på all utrustning i varsin ryggsäck.
...vi strävar efter en så låg vikt som möjligt på vår utrustning.

Så det är absolut inga 12-15 kg vi pratar om här, snarare maximalt 6 till 7 kg.
Packväskor på en mtb på trixiga stigar tror JAG inte är någon höjdare det heller. SDet är större chans att väskorna slår in i stenar och träd som med lite otur kan förstöra väskorna.

//Andreas
 
bergholm; sa:
Packväskor på en mtb på trixiga stigar tror JAG inte är någon höjdare det heller.

Absolut, den tråkiga sanningen är nog närmast den att "singletrack" och packning är nästan oförenliga. Amerikanarna åker med BOB. Funkar på lätt stig. Men knappast på knixig, tekniskt krävande.

En variant som kan vara värd att undersöka är att ha en pakethållare som sitter på sadelstolpen. De klarar lättare vikter och då kommer packningen rakt bakom dig, istället för runt hjulen där de kan ta i stenar o träd, dessutom får du ner tyngdpunkten; och framför allt du får bort vikten fårn korsryggen. Det gör ont att ha en rygga mot ryggraden timme efter timme.

Jag är ingen gnällspik, har vandrat mycket, och burit tungt, alldeles för tungt några gånger egentligen, men jag har aldrig haft så mycket bekymmer av en ryggsäck som när jag hojade och hade pass, pengar, kamera o lite småsaker i den. Det beror på att bördan hamnar fel, på ryggraden istället för på axlarna.

Per
http://lowdin.nu
 
Pakethållare

Det låter som en skitkul resa. Men det är inte lätt att kombinera singletrack och camping.Fast ni verkar ju ha bra koll på lättviktsprylar.
Jag hade också tänkt föreslå pakethållare på sadelstolpen, och då skulle jag främst packa lätta men utrymmeskrävande saker typ sovsäck,liggunderlag och tält där. Allt för att få cykeln så lätt som möjligt vid lyft och bärande. Vad jag också skulle göra är att eventuellt montera på en högre styrstam och ett riserstyre för att sitta mer upprätt.
 
Re: Pakethållare

En pakethållare på stolpen klarar upp till 10 kilo utan större svårigheter. Har man en väska som man sätter ovanpå pakethållaren så sticker den inte ut så mycket heller. Man känner hur det svajjar ibland men det funkar.

Att skaffa en bob för att lasta 7 kilo känns lite fel =).

En stor styrväska, sadelväska, väska på pakethållren och en rejäl midjeväska var borde räcka om ni är minimalister. lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
M.G. Stockholm - Nordkap ToR 370 mil på 15 dagar Långcykling 1
FreddeSkåning 20 mil på en dag? Långcykling 16
omdetdar 93 mil på enhjuling i Norge Långcykling 0
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7
x-treme Smygehamn-Trerikesröset Häng på 410 mil på cykel. Långcykling 0
tango 723 mil lång cykelspårbild Långcykling 1
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
HenrikLaas Första cykelturen över 30 mil - packning Långcykling 12
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
CalleNilsson Sverigetrampet - 240 mil självsvält Långcykling 30
avsl0912 Tour de Suede, 500 mil kan det va nåt? Långcykling 4
hannulan Mil per dag? Långcykling 5
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
andreasj50 cykla 120 mil, tips!!! Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...