Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår

Tack Jonas P för dessa kloka kommentarer. På kustjägarna fick vi både övningsplurra och simma i isvatten och avsiktligt ledas ut på tunn is med full packning (35 kg). Sedan gå i blöta kläder en timme. Inget var dramatiskt tyckte man då. Men med åldern är det ännu viktigare att öva, just för att avdramatisera så man vet innan vad kroppen klarar av och hur man ska agera. Jag ska göra det på Källtorpssjön. Visste ni förresten på SSSK att en del gymnasier har isplurr på programmet? Men långt ifrån alla.
 
Har aldrig haft några problem med skosnören vid plurr. Frusna stela händer är däremot ett h....ete då man skall försöka byta. förvarar numera ett par hemstickade yllevantar högt i ryggan. De värmer finfint då man simmat.
 
Brukar använda tunna Dyneemasnören 1,5 eller 2 mm. Töjer sig inte och har inte upplevt att det blir problem med att de fryser.

Thure

Det här var en nyttig tråd!

@Thure - var hittar man Dyneemasnören? Köper man färdiga skosnören eller på lösmeter? I en snart 10 år gammal tråd skrev du Bauhaus.. men det kanske har ändrats? Alewalds, Addnature, NK?

Nu har jag tröttnat på att behöva byta skosnören stup i kvarten.

/Mikael
 
Det här var en nyttig tråd!

@Thure - var hittar man Dyneemasnören? Köper man färdiga skosnören eller på lösmeter? I en snart 10 år gammal tråd skrev du Bauhaus.. men det kanske har ändrats? Alewalds, Addnature, NK?

Nu har jag tröttnat på att behöva byta skosnören stup i kvarten.

/Mikael

Min lokala båtaffär har det på rulle, i många varierande tjocklekar med försträckning.

/Patrik
 
Hög friktion önskvärt

Dyneema är av polythylene, extremt låg friktion alltså=knyter upp sig. På hastighetssidan är detta ödesdiget, vi använder dessa, vaxat vattenavvisande bomull, sträv, nästan sandig yta Denna kanadensiska fabrik har gjort hockeysnören i hundra år! Fråga mig inte var man köper dem. De lite äldre svarta är bäst. Så - nu har jag (s)nördat klart!
 
Dyneema är av polythylene, extremt låg friktion alltså=knyter upp sig. På hastighetssidan är detta ödesdiget, vi använder dessa, vaxat vattenavvisande bomull, sträv, nästan sandig yta Denna kanadensiska fabrik har gjort hockeysnören i hundra år! Fråga mig inte var man köper dem. De lite äldre svarta är bäst. Så - nu har jag (s)nördat klart!

Rätt att dyneema är halt och svårt att få knopar/knutar att sitta. Men nästan alla dyneema-linor har hölje i annat material, så det brukar gå bra ändå.

På vår kappseglingsbåt är till exempel mantåget fastknopat med 4mm-dyneema lina. I det mantåget hänger nästan hela besättningen, och de har inte trillat i än, så nog går det att knyta så det inte knyter upp sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.