Bästa skridskoryggsäcken

Koncept som fungerar

Jag åker långa turer i tempo som kräver kläder som andas bra och samtidigt skyddar mot hårt väder och vind. I ryggan finns ombyte som fungerar på samma sätt, dessa byter jag till efter plurr.

Med ylleunderställs-tröja och Crafts skidåkarbyxa kan jag klara mig bra även efter plurr utan att frysa. Förmodligen kan jag åka en mil om det skulle behövas om det inte är för kallt. Det har jag gjort en gång men det hade varit bättre att byta på en gång. Vilket jag gjort alla andra gånger med gott resultat.

Har provat en mängd olika varianter och 30 liter är det minsta som fungerar trots att jag har ett minimalt ombyte med mig. Mat, dryck. förstärkningsplagg och en extra tröja, verktyg, pannlampa, första förband etc. ställer krav på utrymme.

Ryggsäcken ska vara tätpackad utan luftfickor och material som midjerem etc. ska inte suga upp vatten. Efter plurr vill man inte bli blöt av ryggan. Läcker det in vatten blir uppstigningen tung.

Min rygga är på 30 liter, midjerem och axelremmar är omplacerade, skomakare sydde om för ca 200 kr.

Kastlinan har jag gjort själv, den sitter placerad på axelremmen, nås lätt med båda händer. Det krävs då det inte är ovanligt med axel/handskador vid plurr.

Istället för grenrem har jag en kraftig bröstrem som kopplas ihop med karbinhake fram på bröstet, denna sitter under armhåla och är fäst i ryggsäcken. Kastlinan är fäst i karbinhaken, hög centrerad fästpunkt mitt för bröstet gör det enkelt att dra upp mig.

Flytväst är inget för långfärdsåkare, man måste komma upp även om man skadat ena armen, en flytväst har material som kan bromsa på framsidan. Framförallt är det onödigt eftersom man ändå flyter bra på ryggsäcken och den behöver man på långtur.

Att åka plogad bana nära bilen ställer inte samma krav som långfärdsskridsko, inte heller om man åker på rekad säker yta, tex. en liten sjö eller vik man kollat upp ordentligt. Flytväst ser jag som en säkerhetsrisk eftersom den är inte är gjord för uppstigning vid iskant. Att ligga och guppa med bakhuvet i kallt vatten känns också som en säkerhetsrisk.
 
Bra. 30 l är ok, 45 l blir inte njutbart. Vissa saker måste dock klargöras här. För skridsko kan man inte använda flytvästar för räddningsändamål. Det handlar om att utveckla särskilt flythjälpmedel, precis som man gjort för roddare, kajakpaddlare och skoteråkare mfl. Efter ett antal olyckor under 2010 gjorde Thore Hagman, Forsknings- och utvecklingsansvarig på Sjöräddningssällskapet. en studie i samarbete med flytvästtillverkaren Baltic. Målet var att utveckla en flythjälp som inte hindrar vare sig åkningen eller uppstigning. Det handlar inte om att kunna "ligga och guppa", utan om en lägeskompensation för tunga blöta kläder, om man inte kommer upp direkt. Att ett plagg skulle hindra uppstigning över iskant mer än bröst- och höftremmar på en ryggsäck är svårt att förstå. Hagman: - Kanske är det en jacka eller ett skalplagg med flytförmåga som visar sig mest lämpligt. Sjöräddningssällskapet var även inne på att utveckla särskild ryggsäck med flytelement på sidorna, som skulle innebär en garanterad position i vattnet, inte som idag en ren lottdragning beroende på hur man packar och vilken säck man har. Projektet mötte dock motstånd hos långfärdsåkare, med samma argumentation som alltid; för varmt, är i vägen och man flyter på säcken. Och: "Så har vi aldrig gjort förr." Men: - Nyvunna erfarenheter och material kan föra utvecklingen framåt, säger Thore Hagman.
 
Don efter ändamål

Javisst, ett särskilt framtaget flytetyg för isbruk kan det finnas både marknad för och behov av, det är må¨nga andra som inte är långfärdsåkare som är ute på isen.

Isfiskare har tex. flytoverall, däremot är det lite dåligt ställt med is-säkerheten för andra brukare.

Har sett ett midjebälte som är framtaget för generellt isbruk, det blåser upp sig och underlättar vid uppstigning. Har för mig att polis och brandkår använder eller utvärderar det en del.

Ryggsäcken brukar bli jobbig efter ca 4-5 hr för min del. I övrigt fungerar det utmärkt för LFS. Betänk att det tagit +100 år att få fram ett fungerande koncept.

Det finns tyvärr många som slarvar, felpackad eller dåligt anpassad ryggsäck kan ge problem. Man bör testa flytläge samt lära sig och träna på att hantera de situationer som kan uppstå.

Felaktiga för stora ryggsäckar som inte är inställda ordentligt kan ge problem. Inte minst för svaga personer eller vid fallskador.
 
Visst finns det utvecklingsmöjligheter

Just så. Det är ju inte vana åkare som Pekka och BoG och SSSK-ledare som detta berör, utan vi som börjar närma oss den ålder då man är lite stelare och lite tyngre och lite svagare.Personligen älskar jag rörlighet och skridsko men avskyr bära ryggsäck, detta efter GRK på kustjägarna, då vi bar eldrör om 55 kg. Lite torrt, lite matsäck, men minimalt, tack. Och gärna lite välgenomtänkt flythjälp så man börjar högt när man ska över kanten. Sjöräddningssällskapet hade även experimenterat med moderna flytmaterial i underdelen på axelremmarna, så man bokstavligt blir lyft under armarna.
 
Ett par följdfrågor ang Talon 33.

Någon som använt Lundhags Secura safety system till denna ryggsäck?

Jag har sett att Talon 33 finns i två storlekar. Efter att mätt upp min rygglängd på egen hand till ca 45-46 cm pekar det på att välja en S/M (31L).

Har ni någon erfarenhet av dom olika storlekarna? jag har förstått att man vid långfärdsskridskoåkning vill att ryggan ska sitt lågt, men det borde väl inte tala mot den mindre storleken eftersom man då lär minska på rygglängdsinställningen?

Jag har den lilla versionen. Så här ser den ut på mig som är 170cm kort och det funkar bra, har åkt snart 200 mil med den ryggsäcken. En del vill ha ryggsäcken ännu lägre, men då får en modifiera själv. Jag ser än så länge ingen orsak till det.

Jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka med Lundhags Secura förutom det jag skrivit tidigare, att jag inte litar på midjebältets spänne utan har valt att frikoppla den.
 

Bilagor

  • Skridskolängd.jpg
    Skridskolängd.jpg
    29.8 KB · Visningar: 1,444
Jag har den lilla versionen. Så här ser den ut på mig som är 170cm kort och det funkar bra, har åkt snart 200 mil med den ryggsäcken. En del vill ha ryggsäcken ännu lägre, men då får en modifiera själv. Jag ser än så länge ingen orsak till det.

Jag ser ingen anledning till att det inte skulle funka med Lundhags Secura förutom det jag skrivit tidigare, att jag inte litar på midjebältets spänne utan har valt att frikoppla den.
Tack för infon. Känns som spännet till midjebältet innebär en viss risk oavsett val av ryggsäck, när Lundhags Secura eller liknande lösning används. Åtminstone om man väger mycket.
 
Jag använder en Lundhags Gero WP 35 eller en Osprey Exos 46.

Mest blir det Geron, den känns betydligt rymligare än 35 liter, samt är vattentät och har fästpunkter för grenband och kastband samt sidofack lämpliga för räddningslina.

Har inte provat plurra med den än dock så jag kan inte uttala mig om flytkraften blir "för bra".

Det kan jag intyga att den är toppen vid plurr, Blir inte blöt i efterhand. Flytkraften är otroligt så länge man har den luftfylld. Tog mig upp på isen utan att behöva sparka.
 
Min rygga är på 30 liter, midjerem och axelremmar är omplacerade, skomakare sydde om för ca 200 kr.

Kastlinan har jag gjort själv, den sitter placerad på axelremmen, nås lätt med båda händer. Det krävs då det inte är ovanligt med axel/handskador vid plurr.

Istället för grenrem har jag en kraftig bröstrem som kopplas ihop med karbinhake fram på bröstet, denna sitter under armhåla och är fäst i ryggsäcken. Kastlinan är fäst i karbinhaken, hög centrerad fästpunkt mitt för bröstet gör det enkelt att dra upp mig.

Flytväst är inget för långfärdsåkare, man måste komma upp även om man skadat ena armen, en flytväst har material som kan bromsa på framsidan. Framförallt är det onödigt eftersom man ändå flyter bra på ryggsäcken och den behöver man på långtur.

Att åka plogad bana nära bilen ställer inte samma krav som långfärdsskridsko, inte heller om man åker på rekad säker yta, tex. en liten sjö eller vik man kollat upp ordentligt. Flytväst ser jag som en säkerhetsrisk eftersom den är inte är gjord för uppstigning vid iskant. Att ligga och guppa med bakhuvet i kallt vatten känns också som en säkerhetsrisk.

Vore förnämligt med bilder på dina modifieringar PeterKaa

Thure
 
Köpte en själv

Hittade denna på Pikmakarns hemsida
Nån som har erfarenhet av den?
Priset är ju riktigt bra

Eftersom ingen har svarat med erfarenheter så köpte jag en på chans
850spänn

Har åkt med den några gånger och hittils verkar den helt ok Den är lätt
och den är rymlig när man behöver mycket kläder då det är kallt
Sen går den att dra ihop med kompressionsremmar så den blir mindre när man inte behöver så stort utrymme när det är varmare
En kul detalj är att den går att blåsa upp som en ballong genom en ventil
Alla fickor är som nät så vatten ska kunna rinna ur snabbt om man skulle plurra

Jag ska testa den i bassäng vid tillfälle Det kommer rapport om det
 
Jag åker långa turer i tempo som kräver kläder som andas bra och samtidigt skyddar mot hårt väder och vind. I ryggan finns ombyte som fungerar på samma sätt, dessa byter jag till efter plurr.

Med ylleunderställs-tröja och Crafts skidåkarbyxa kan jag klara mig bra .

Intressant om du kunde beskriva mer om vilka kläder du finner lämpliga för åkning i högt tempo. Kör du med längdskidåkarplagg?
 
Det kan jag intyga att den är toppen vid plurr, Blir inte blöt i efterhand. Flytkraften är otroligt så länge man har den luftfylld. Tog mig upp på isen utan att behöva sparka.

Ok, låter bra, du fick inte för högt flytläge? (så att man tippar framåt)

Använder du vanlig grenrem?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.