1 års fritt medlemskap i Sjöräddningssällskapet

Är det någon fler VHF ägare än jag som fått 1 års fritt medlemskap i Sjöräddningssällskapet.?
Det framgår inte av brevet varifrån man fått/ köpt adressuppgifterna. Kanske Post & telestyrelsen.

Per
 
Fler ambassadörer för sjösäkerhet!

Alla som har ett VHF certifikat, och ett aktivt abonnemang finns registrerade hos Post och Telestyrelsen. Och därigenom har Sjöräddningssällskapet fått adresserna.

Vi behöver ha fler sjövana medlemmar som är aktiva till havs och vi gissar att de som har en VHF ombord är det. Med hjälp av en VHF kan man både anropa hjälp åt andra och åt sig själv. Ju fler vi är, desto säkrare blir livet till sjöss för alla. Det är värt massor för det kan hjälpa oss att rädda fler liv.
 
Ais

När nu sjösäkerheten kommit på tal vill jag slå ett slag för AIS i smartfånen, det är nåt av det bästa jag hittat och som i realtid visar var yrkessjöfarten håller till när jag ska korsa farleder som delvis är skymda. Stora handelsfartyg går tyst, är stora och går snabbare än man kan förvänta sig och jag förväntar mig inte att dom ska se mig. På aidan man får upp har man en massa information när man klickar på fartyget, bla. fart och kurs, väldigt användbart när jag bedömer om jag ska korsa farleden före eller efter fartyget.

Det finns även en app man kan ladda ner gratis och gratisregistrera sig hos Marinetraffic där man får ett eget unikt nummer som alla som har en internetuppkoppling kan följa var man är och hur fort man färdas, även få ett färdspår. En bra sak med detta är att jag inte behöver kontakta nån i tid och otid, när jag paddlat klart sätter jag bara statusen till "Moored" (ankrad).

Handelsflottan ser dock inte den informationen i sin AIS-mottagare men är man bara medveten om den begränsningen så är detta ett utmärkt komplement.
 
En tanke vore kanske att skriva ut vad appen heter med?

Och för alla som regelbundet vistas på sjön så borde det vara självklart att stödja SSRS!
 
På aidan man får upp har man en massa information när man klickar på fartyget, bla. fart och kurs, väldigt användbart när jag bedömer om jag ska korsa farleden före eller efter fartyget.

Enligt Marinetraffic's hemsida, FAQ kan det vara viss eftersläpning på uppdateringen.

"How often is the data updated?
Data received are uploaded in the database in real time and therefore they are immediately available on the map and on other pages. However, several positions shown on map may be not continuously refreshed (e.g. when a ship goes out of range). Vessel positions shown on map may be up to 1 hour old. Please note also that map web page is only periodically refreshed or whenever the ‘Refresh now’ link is pressed manually. "

Kan vara värt att nämna. Men det är en bra app.

thomas
 
Man kan ju se att om ett fartygs position ändras så borde det innebära att positionen är någorlunda aktuell. Om ett fartyg ligger stilla är det svårare att se.

En markör flyttar sig ju liksom inte om det inte kommit uppdaterad position.
 
@nermander

En båt som rör sig med 10 knop kommer ca 300m per minut. Det räcker med en paus 3 på minuter så flyttar positionen med ett skutt ca 1 km. Jag kollade nyss på Vindöga (Waxholmbolaget) och uppdateringarna varierade mellan 1 - 3 minuter. Dels ska positionsuppgifterna samlas in dels ska dom ut till Marinetraffics hemsida. Även om du trycker på refresh hela tiden så "skuttar" båtarna. Markörerna "rör" aldrig på sig. Dessutom var uppdateringarna alltid en halv till en minut efter på androiden (jämfört med datorn).

thomas
 
Använder man den med förstånd så är det ingen katastrof att uppdateringsfrekvensen haltar lite, man ser ju om det kommer nånting bakom en ö eller udde och hur långt bort sista uppdateringen var. När jag ska korsa lederna i bla. Bråviken och gå mot Arkösund eller Koviken skyms leden från Norrköpingshållet och är fartyget vid Näveqvarn hinner jag lätt över, är det närmare, dvs. visuell kontakt hinner jag inte över utan att köra på som en idiot.
 
När nu sjösäkerheten kommit på tal vill jag slå ett slag för AIS i smartfånen, det är nåt av det bästa jag hittat och som i realtid visar var yrkessjöfarten håller till när jag ska korsa farleder som delvis är skymda. Stora handelsfartyg går tyst, är stora och går snabbare än man kan förvänta sig och jag förväntar mig inte att dom ska se mig. På aidan man får upp har man en massa information när man klickar på fartyget, bla. fart och kurs, väldigt användbart när jag bedömer om jag ska korsa farleden före eller efter fartyget.

Hej på er alla, jag är ny på detta forum och ny på detta med kajakpaddling, men har åtskilliga nautiska mil i benen på annan köl. Vill bara flika in att AIS är ett fantastiskt hjälpmedel. Problemet, för ingenting är ju såklart så bra som det verkar, är att all handelssjöfart inte är utrustade med en AIS-transponder. Risken är då att invaggas i falsk säkerhet.
Regelverket håller dock på att stramas åt och kravet på AIS börjar gälla även för mindre tonnage. Men man ska där också tänka på att t.ex. stora kryssningsfartyg ibland väljer att slå av sin AIS på grund av upplevda "hotbilder" (rederipolicy eller befälhavarbeslut). Även militären kör ibland utan. Kort sagt det finns fartyg som ej använder AIS-transponder. Ibland kan man även se båtar vars AIS-information ser lite underlig ut. Detta kan bero på felaktiga inställningar och/eller felaktig headingkälla m.m. Men, bara man är medveten om teknikens tillkortakommanden så är den fantastisk (då menar jag både AIS generellt och att använda sin mobil med marinetraffic).

/Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.