2-dagars Rundtur i södermanland. Ej marvikarna

Hej,

Är det någon som kan tipsa om en fin 2-dagars rundtur med kanadensare i Södermanland?
Vi är två vuxna och fyra barn så vi kan tyvärr inte köra och ställa en bil vid målet. Därför vill vi göra en rundtur någonstans där man vågar parkera 2 bilar över natten. Lyft får gärna ingå. Har paddlat marvikarna så undviker helst dem.


Erik Sandelin
 
Om ni vill börja i Valdemaren så kan bilarna stå hos mig på kameraövervakat område. Ni får göra första lyftet vid Varbro och sen kan ni faktiskt paddla ända ut i Östersjön med några lyft. :)
 
En variant på Marvikarna: Börja i Åkers Styckebruk och ta er ner till Klämmingen. Lyft sedan upp till småsjöarna vid Dillbokvarn och vidare över till Yngaren och Nykvarn. Därifrån med tåg/buss till Åkers för att hämta bilarna.

Båven har massor av möjligheter, speciellt efter att fågelskyddet släppt. En vanlig tur är att börja i Skebokvarn, paddla ner till Sibro, lyfta till Lidsjön, paddla till Långhalsen och sedan ett långt lyft till Uren. Från Uren vi ån tillbaka till Båven och Sparreholm.

Om ni ändå har två bilar kan ni väl lämna en vid start och en vid målet. Det blir lite körning fram och tillbaka men inga långa avstånd. Då är en möjlighet att starta vid Tisnare kanal söder Katrineholm och paddla kanalen till Tisnaren, svänga över till Nästången och sedan vidare på åar och sjöar ner till Katrineholm.
 
En favorit

som jag gjort ett par gånger på skridsko är rundturen på Likstammen och angränsande sjöar Stora Tomtsjön, LIll och Stortrön samt Sticksjön på östra sidan. Mycket vacker natur och en del fina gårdar.

Thure
 
Oj. Tack för alla intressanta tips. Ska sätta mig ner med kartorna och studeraturerna idetalj.ber att få återkomma med kompletterande frågor :)
 
Paddling likstammen

Hej igen.

Det lutar åt att vi satsar på paddling i Likstammen enligt thureb:s tips. Dvs rundturen Likstammen-långsjön-stortrön-sticksjön-likstammen. Ett par frågor uppstår dock då:

1. Hur är lyften mellan sjöarna? Går det att köra kanotkärra?

2. Vågar man parkera vid badplatsen i norra änden av likstammen eller är det för nära de sommarlovslediga ungdomarna i Gnesta :)

3. Någon som har tips på 5-stjärniga lägerplatser längs denna rundtur?

Erik
 
Med en minicykel i bagaget behövs ingen extra bil

Hej Erik
Om man bara har en bil kan man komplettera med att ta med en cykel och "dumpa" den vid målet påväg till startplatsen. Då kan man paddla många fina vatten och komma nästan tillbaka till startplatsen.

Annars kan jag rekommendera några turer med Reimyre som utgångspunkt. Det är bara några km mellan start och mål.

Annars är Tisanare kanal med retur via Hunn också fin men det är längre till startplatsen och bilen...

Kika under Argaladei.nu så finns ett flertal tips under tidigare gjorda turer.
Annars kan jag rekommendera den gamla kanotguiden.se (http://www.kanotguiden.se/sorml/index.htm)
Många fina turer finns beskrivna där.

Allt gott.

Vänligen//Dag
 
Cykel var ju ett smart alternativ!

Tack för tipsen men nu blir det Liksammen nästa helg. Får väl helt enkelt pröva om det går att lyfta mellan långsjön och stortrön.

Erik
 
Hej igen.

Det lutar åt att vi satsar på paddling i Likstammen enligt thureb:s tips. Dvs rundturen Likstammen-långsjön-stortrön-sticksjön-likstammen. Ett par frågor uppstår dock då:

1. Hur är lyften mellan sjöarna? Går det att köra kanotkärra?

2. Vågar man parkera vid badplatsen i norra änden av likstammen eller är det för nära de sommarlovslediga ungdomarna i Gnesta :)

3. Någon som har tips på 5-stjärniga lägerplatser längs denna rundtur?

Erik

Eftersom jag bara gjort detta som skridskotur så kan jag inte svara på dina frågor men tror att du med kartstudier kan komma fram till vettiga vägval och lägerplatser. Kanotvagn har ni säkert nytta av men det kan vara knöligt på någon stig.

Zooma in till ekonomiska kartan på http://www.gis.lst.se/vattenkartan/htm/viewer.asp för att se stigarna bättre. Kanske finns orienteringskarta??

Thure
 
Jobbigt lyft

Så gjorde vi då ett försök på rundturen långsjön-stortrön-likstammen. Långsjön är en jättefin sjö med fina tältplatser och fantastisk natur. Går lätt att parkera vid iläggningsplatsen men att tälta där är ingen bra idé. Finns inga fina tältplatser i närheten. Lyftet långsjön-stortrön är säkert möjligt men bökigt. Först måste du bära kanoterna 300+ meter till en stig. Sedan är stigen ganska knölig i alla fall till en början. Men det stora problemet är att enda vettiga stället att gå iland på är vid en privat brygga som ägs av en väldigt arg kvinna med stor hund. Hon blev jätterg bara vi gick upp till boningshuset och fråga om vägen till stortrön och när hon sedan såg att vi tagit upp kanoterna vid hennes brygga började hon mumla om polisanmälan. Om jag förstod henne rätt är det främst skridskoåkare som hon är sur på "De kommer 50 åt gången och bajsar i skogen". Är detta något som de stora skridskoklubbarna är medvetna om? Men det jag inte förstår är att hon inte sätter upp en skylt "privat brygga" eller en skylt som visar vägen till stortrön. Hon verkar ju trots allt ha gått och retat sig ganska länge på skridskoåkare och kanotister.

Så följdaktligen höll vi oss i Långsjön och fick en lugn och sjön helg i stället för att stressa på med barnen för att hinna fram i tid.

Erik Sandelin
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...