Holländskt vs nordisk teknik?

Kolla på dessa två filmer:

http://www.youtube.com/watch?v=rmFJoLsgLSE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mYvadorHpIw&feature=PlayList&p=0703722E4CE344A3&playnext=1&index=4

Det är en tydlig skillnad i teknik, själv har jag alltid åkt enligt den gamla goda "nordiska" skolan (film2), effektivt och kraftbesparande, men efter en tävling på rundbana i helgen blev jag smärtsamt medveten om hur underlägsen denna teknik är när det gäller fart, speciellt i kurvor.

Jag har alltid kört med fast häl och tunga kängor men med lös häl, klappskridskor, nya lättare pjäxor och en tendens mot kortare skridskor börjar jag undra om inte den "Holländska" hastighetsåkartekniken är att föredra?

Kommentarer och tankar?

Är det någon som har erfarenhet av hastighetsskridskor och sjöis?

Hälsningar
/Örjan
 
"Hastighetsliknande" teknik kan köras även med fast häl. Har man för klumpiga pjäxor och långa skridskor så kanske det är lite klurigt, lätt att sätta spetsen i isen. Finns nog flera exempel på detta på Youtube om man letar lite.

-Palle
 
Bägge teknikerna

bör man försöka behärska. Att droppa nosen ger mer avslappnad framåtlutande åkstil. En nackdel är att det blir svårare för bakomvarande att ligga och slipstreama på rulle tätt intill. Vill man underlätta för de som ligger bakom så är det bra att vinlägga sig om korta skär och arbeta mer som i exempel 2 men lite mer framåtlutad åkposition är bra speciellt i motvind.

Thure
 
Själv har jag alltid åkt enligt den gamla goda "nordiska" skolan (film2), effektivt och kraftbesparande
Jag är ledsen Örjan, men "den gamla goda nordiska skolan " som du kallar det, eller "den svaga grosshandlarstilen" som en del andra kallar det, är varken effektiv eller kraftbesparande:
  • Tåfjuttar som ristar spår i isen bromsar farten.
  • Raka ben som minimerar möjligheten till frånskjut med långa skär.
  • Rak kropsställning med maximalt luftmotstånd.
  • Tillbakaföring av skridskon rakt i sidled istället för bakifrån medför slarvig och skev isättning och minskad framåtriktad kraft.

Klappskridskor är inte ett måste för att åka effektivt. Även före 1996 kunde man åka ganska fort på bana med fasta hälar på skrillorna. Det som löshäl medför är att det är lättare att slarva med hältrycket utan att det märks så mycket, och låter så förbaskat illa om skridskorna när spetsen skrapar i isen.

Det första viktiga punkten i att lära sig åka effektivt är att kunna åka på ytterskär. Om du inte kan det så spelar det absolut ingen roll huruvida du åker på lös eller fast häl ur effektivitetsmässig synvinkel. Ytterskäret är en grundläggande förutsättning för att kunna vila i glidfasen, och timingmässigt få till viktöverföring samtidigt som frånskjutet.

Nu kommer ett påstående som kanske kommer att få pikdebatten att verka som ett storm i ett vattenglas:
Majoriteten av alla långfärdsskridskoåkare kan inte åka skridskor på ett effektivt sätt.

Räkna antalet åkare som du ser under nästa tur som klara av att åka på ytterskär, jämfört med det totala antalet åkare du träffar på under dagen. Man kan ta sig runt på isen, därom råder inget snack, men majoriteten gör av med en herrans massa mer energi än nödvändigt.


Nu väntar jag på alla banbullor ;-)
 
Banbullor? Intressant uttryck...

Jag kan nog hålla med Erik, att det är få ute på isarna som man träffar på, som åker på något som kan liknas ytterskär. Om det är den enda framkomliga vägen, ja då har vi många som har problem ute på isarna.

Själv kan jag konstatera att efter att jag fått till inställningen av mina skridskor, så att jag får bra balans på dem under skäret så är allt mycket enklare. Jag blir inte trött i främre vaden (heter det så??) och jag får en helt annan fart i och med långa sköna ytterskär. Jag låg och åkte bakom en kille i söndags som hade bra rulle, när jag tog ett skär, tog han två... Jag gissar att jag var mindre ansträngd än honom.

Även med fasthäl han man få bra tryck i skären, men det förutsätter att man jobbar lite djupare i låren.
Jag skall testa att ta tillbaka den lyfta skridskon med böjt knä, då jag inte åker med andra som skall åka på rulle bakom ;)

/Robert
 
Nu kommer ett påstående som kanske kommer att få pikdebatten att verka som ett storm i ett vattenglas:
Majoriteten av alla långfärdsskridskoåkare kan inte åka skridskor på ett effektivt sätt.

Räkna antalet åkare som du ser under nästa tur som klara av att åka på ytterskär, jämfört med det totala antalet åkare du träffar på under dagen. Man kan ta sig runt på isen, därom råder inget snack, men majoriteten gör av med en herrans massa mer energi än nödvändigt.


Nu väntar jag på alla banbullor ;-)[/QUOTE]

Naturligtvis har du helt rätt. Majoriteten av åkare kan absolut inte åka på ett effektivt sätt. Men...

Av alla som är ute och joggar, hur många kan springa på ett effektivt sätt? För att inte tala om alla som simmar i badhuset, än färre som kan simma effektivt. Eller ännu värre, alla som spelar golf, eller tennis, fotboll etc....

Men av nån anledning gör de det ändå, fast de inte kan. Åker skridsko, joggar, simmar, golfar etc. Frågan är, spelar det nån roll?

/Rickard
 
Majoriteten av alla långfärdsskridskoåkare kan inte åka skridskor på ett effektivt sätt.

Eller som en god vän till mig sa om åkteknik; "..de flesta lär sig aldrig.."

Fasthäl är det bästa sättet att lära sig åka skridskor då det är så svårt att fuska med frånskjutet.

Att ligga på rulle med en teknik där man droppar tån och hämtar hem rejält bakåt tycker jag fungerar bra om alla är med på noterna.

18.jpg

17.jpg

3.jpg
 
Nu kommer ett påstående som kanske kommer att få pikdebatten att verka som ett storm i ett vattenglas:
Majoriteten av alla långfärdsskridskoåkare kan inte åka skridskor på ett effektivt sätt.

Räkna antalet åkare som du ser under nästa tur som klara av att åka på ytterskär, jämfört med det totala antalet åkare du träffar på under dagen. Man kan ta sig runt på isen, därom råder inget snack, men majoriteten gör av med en herrans massa mer energi än nödvändigt.

Nu väntar jag på alla banbullor ;-)

Naturligtvis har du helt rätt. Majoriteten av åkare kan absolut inte åka på ett effektivt sätt. Men...

Av alla som är ute och joggar, hur många kan springa på ett effektivt sätt? För att inte tala om alla som simmar i badhuset, än färre som kan simma effektivt. Eller ännu värre, alla som spelar golf, eller tennis, fotboll etc....

Men av nån anledning gör de det ändå, fast de inte kan. Åker skridsko, joggar, simmar, golfar etc. Frågan är, spelar det nån roll?

/Rickard

Där fick du huvudet på spiken !!!

Majoriteten av utövarna av i stort sett vilken aktivitet som helst gör det inte så effektivt som möjligt. Dom slarvar här och där, dom lyckas inte å bra dom skulle ha kunnat göra om dom lagt manken till riktigt ordentligt. Men so what? Dom tycker det är kul ändå - och det är väl det som är det viktiga? Och - vilket nog är det viktigaste - dom får tid över även till annat!!! - jo, det finns annat i livet än långfärdsskridskoåkning.

Perfektionisten uppslukas lätt av sin iver att göra det perfekt, och alltför mycket av hans tid går åt till att slipa bort eventuella imperfektioner. OK, gör man det professionellt och det verkligen gäller att bli så bra man överhuvudtaget kan bli är det givetvis i sin ordning. Men om man gör det bara för att man tycker det är kul? Man går ju miste om så mycket annat om man ständigt ska slipa bort dom där imperfektionerna som vi alla har.

Man måste inte vara så bra man överhuvudtaget kan bli - det räcker med att vara tillräckligt bra. Och var och en bestämmer sin egen ambitionsnivå. Det är OK, även om de flesta d aldrig lär sig att göra en viss sak riktigt effektivt.

Så det blir ingen banbulla från mig i alla fall för yttrandet "Majoriteten av alla långfärdsskridskoåkare kan inte åka skridskor på ett effektivt sätt" - det är ju helt rätt !! Och det kommer att förbli på det sättet... det är trots allt ett fritidsnöje det handlar om, och livet måste inte vara en tävling.

http://www.talarforum.se/article/elizabeth_gummesson/211/good_enough-elizabeth_gummesson.pdf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rab Filmer om teknik Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...