Paradigmskifte

Ska jag tolka detta som att du då heller inte vill frånta andra glädjen med stavåkning? Bra! Då ser jag fram emot att framöver slippa höra omdömen som "styggelse" eller "oestetiskt" om stavåkningen. Berätta gärna även framöver vad du tycker om stavåkningen och varför - men bespara oss invektiven!

Utsidan har regler för inläggen på detta forum http://www.utsidan.se/cldoc/rules.htm
Om du tycker att Thures inlägg strider mot dessa regler så får du väl ta upp saken med utsidans moderator. I annat fall har Thure lika stor rätt att uttrycka sin åsikt som du, även om de innehåller invektiv som du inte uppskattar.
 
Anledningen till att klubbarna krävt pik + hjälpstav hos deltagarna var att detta för att grupperna med detta extra hjälpmedel blir mera homogena så att det inte blir lika mycket långrotning. Detta lyckades väl men det har efterhand blivit alltmer ovanligt med pik + hjälpstav utan många även ledare åker med så kallade pikstavar dvs i de flesta fall stavar av längdåkningslängd som är effektiva för stakning och som balanshjälp men mer tveksamma för isbedömning.
Thure

Har enkla lätta långa "pikskidstavar" tror dom heter Ice hunter, får bra tryck med dom när jag stakar och jag blir inte besvärad av tyngden i axlar eller nåt,, på ett slag kommer jag igenom 5-6 cm om jag koncentrerar mej eller slår 2 slag kommer jag genom ca 7-8 cm. förstår inte varför man ska ha en pik som väger 1 kilo och som man dänger genom 15 cm, detta borde ju snarare bidra till sämre känsla och svårare bedömning av tjockleken, det som är intressant att veta är om isen är för tunn att åka på och upp till 5-6 cm när det är kärnis. tror och hoppas att old scool pikar försvinner från marknaden eller att nya förmågor tänker så pass kritiskt så att dom väljer ett lättare och säkrare alternativ..
 
Paradigmskifte - GPS

Till avdelningen paradigmskiften vill jag lägga GPS:en. Sedan GPS-apparaterna slagit igenom tycks det som man ska mäta skridskoupplevelsen i kilometer. Vilket vi också gör nu när det är så enkelt. Likaså har GPS:ens spår gett oss ett bra verktyg för att visa andra våra åkta turer och kopplat till det isinformation.
Kilometermätandet har tillfört en kvantifiering som i avsaknad av andra mått på upplevelsen kan få andra värden av en skridskotur att bli eftersatta.
Spårspridandet ger oss uppslag till möjliga turer, men kan också likrikta och förta upptäckargädjen.
Alltså, GPS-apparaten har inneburit ett paradigmskifte för långfärdsskridskoåkningen.
 
Utsidan har regler för inläggen på detta forum http://www.utsidan.se/cldoc/rules.htm
Om du tycker att Thures inlägg strider mot dessa regler så får du väl ta upp saken med utsidans moderator. I annat fall har Thure lika stor rätt att uttrycka sin åsikt som du, även om de innehåller invektiv som du inte uppskattar.

...och jag har faktiskt också samma rätt att uttrycka mina åsikter om det Thure skriver. Utsidan har regler för inläggen på detta forum http://www.utsidan.se/cldoc/rules.htm. Om du tycker att mitt inlägg strider mot dessa regler så får du väl ta upp saken med utsidans moderator... ;-)

Men allvarligt talat, om man kallar in forumets moderator, då har diskussionen verkligen havererat. Och jag tycker inte vi har nått dit - förhoppningsvis når vi aldrig dit.
 
Utmärkt att du accepterar Thures rätt att uttrycka sina åsikter. Känns skönt att höra :)

Har jag försökt förhindra honom att göra detta?

Detta handlar om att uttrycka olika åsikter, inte om att förhindra att åsikterna överhuvudtaget uttalas. Jag följde t.ex. inte ditt förslag att anmäla inläggen till moderatorn, därför att jag inte tyckte det fanns någon anledning att göra detta.

Jo, visst finns det saker som är dumt att säga - men man har ju rätt att uttala dumheter också, om man vill.
 
på ett slag kommer jag igenom 5-6 cm om jag koncentrerar mej eller slår 2 slag kommer jag genom ca 7-8 cm. förstår inte varför man ska ha en pik som väger 1 kilo och som man dänger genom 15 cm, detta borde ju snarare bidra till sämre känsla och svårare bedömning av tjockleken, det som är intressant att veta är om isen är för tunn att åka på och upp till 5-6 cm när det är kärnis. tror och hoppas att old scool pikar försvinner från marknaden eller att nya förmågor tänker så pass kritiskt så att dom väljer ett lättare och säkrare alternativ..

Jag har ett par pikstavar, men även en gammal pik med ganska trubbig fyrkantspets. Stavarna är lätta och kan användas vid stakning på dålig is och det är ju bra, men jag slår liksom du lätt igenom 5 cm is.
Min gamla pik är trubbigare och går därför inte lika djupt. Dock gör tyngden, och trubbigheten, sitt till att jag kan åstakomma sprickor i isen som går mycket djupare än spetsen. Jag tycker personligen att piken är en bättre hjälp för isbedömning än vassa stavar. Jag bedömmer nog isen mer med ögat än med känsel. När jag åker på tunn kärnis är piken överlägsen, jag tycker det både är svårt att få bra känsla, och visuellt se isen, när jag nästa alltid slår igenom med staven. Med piken "duttar jag till" och kollar hur isen spricker, vid sämre sikt (snö) kan jag slå hårdare för att slå igenom.

Jag hoppas att jag får behålla min pik ;-)

/Niklas
 
Utmärkt att du accepterar Thures rätt att uttrycka sina åsikter. Känns skönt att höra :)

Har jag försökt förhindra honom att göra detta?

Eftersom du frågar så: Det du gjorde var att uttrycka din motvilja mot att läsa inlägg formulerade på ett viss sätt, och uppmana författaren att sluta skriva sådana inlägg. Vad du definierar som "förhindra" får du avgöra själv.


Jo, visst finns det saker som är dumt att säga - men man har ju rätt att uttala dumheter också, om man vill.

Bra att du är medveten om problemet. Därmed tycker jag inte det finns mer att tillägga i frågan.
 
Eftersom du frågar så: Det du gjorde var att uttrycka din motvilja mot att läsa inlägg formulerade på ett viss sätt, och uppmana författaren att sluta skriva sådana inlägg. Vad du definierar som "förhindra" får du avgöra själv.

Blir en diskussion bättre av att deltagarna undviker att använda invektiv? Jag tror det flesta skulle svara "ja" på den frågan. Men nu försöker du få det till att en uppmaning att sluta använda invektiv skulle vara en inskränkning av yttrandefriheten....

Men det går att vända även på detta: om man inte får uppmana andra att sluta använda invektiv, är inte det en minst lika allvarlig inskränkning av yttrandefriheten?
 
Löshäl för alla?

Frågan är om alla verkligen kan lära sig åka med lös häl. Själv tycker jag att det är mycket svårare att hålla balansen när man gör skären,varför jag blir tvungen att stå och stakåka istället. Åktekniken är tydligen helt annorlunda.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.