Rapport från en is

Så var det äntligen premiär i Skellefteå-området. Vaknade upp efter nattskiftet och summerade olika ingångsvärden: tunna isar sedan tidigare, natt-temp -10, klar natt, fortfarande minusgrader = Premiärförsök...
Kom upp på Storlidtjärnen och fann en inbjudande isyta som visade sig vara 51mm - Yes !
Bedrev sedan en timmas själavårdande skridskoåkning medan solen gick ned och mörkret började lägga sig över tjärnen.

071107.JPG

Storlidtjärnen 071107

Mer info om premiärförsöken i Skellefteå-området finner du under "islogg" på www.frilufts.se/frostkage
 
Härligt, får hoppas att forumet snart vaknar ur sommardvalan så att den här typen av vintertecken får sitt rättmätiga erkännande.

-Palle
 
Jepp grattis till premiäråkningen! Ser kanon ut.

Var själv och pikade på ett litet tjärn på lunchen, 1,5 cm is. Slängde ut en isbit på isen, och ljudet... :) Ja ni vet vad jag menar.

Min inbitne skridskovän i grannbyn tror på åkning på lördag. Lite tidigt tror jag, men på söndag går det nog.
 
Så skall det låta

Har väntat på Anders postning hela dagen men han fick tydligen vänta till klockan 12 för att isen skulle bli bärig.
Vart tar den tredje skridskoåkaren vägen? Eller ser jag i syne?
Tror och hoppas på premiär även i Göteborgstrakten i denna vecka. Enligt uppgift har det redan "skrinnats" på mindre damm.

-Palle
 
Härligt ljud onekligen men åkarna skulle kanske ha regiserats lite bättre. Eller om fotografen skulle ha panorerat alternativt åkt med på sidan. Räköken?

Här i trakten är inte isarna bäriga idag.

Thure

Jo den kan säkert ha gjorts bättre. Isen var inte kameratjock (står på land) och som jag sa till gubbarna innan "Åk ett varv så ska jag filma ljudet"

Plats: Hartjärn Rackstad
 
Tycker att namnet

är så speciellt att jag utnyttjar alla chanser att få skriva det. Man undrar ju lite över bakgrunden till namnet också. En tvångsutlokaliserad göteborgare? Hur som helst så är det härligt att få åka skridskor under de himmelska bergen som ligger nordost om Räköken.

Det är bra att du har invändningar Palle annars skulle det inte bli någon diskussion.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.