Bra dubbelpik?

Tack

En himla massa åsikter om pikar och pikteknik.
Tack! Fortsätt diskutera!

Min reflektion: Jag undrade vad som fanns att byta till, och så kommer Krister Valtonen och säger att han övergett sin gamla pik för en ny s.k. Lison-pik, och jag blev mycket intresserad. Men när väl bilden dyker upp, så ser spetsen på den piken i stort sett precis ut som min gamla "antika" pik. (Jag har alltså aldrig åkt med trestegsspets och det är kanske därför min inte gått av)
Jag lär nog fortsätta med min ganska breda fyrkantsspets et tag till. Och extrastaven lär få sitta kvar på ryggan tror jag...
förändring äro av ondo ;-)

/Niklas
 
Jag fattar principen att piken ska vara så tung att det räcker att släppa den mot isen för att göra en isbedömning, men jag förstår inte varför denna vikt ska sitta i spetsen istället för handtaget. Även om man aldrig använder piken till stakning borde det väl bli en onödig belastning på handleden varje gång man flyttar piken framåt.
 
mangem; sa:
Jag fattar principen att piken ska vara så tung att det räcker att släppa den mot isen för att göra en isbedömning, men jag förstår inte varför denna vikt ska sitta i spetsen istället för handtaget. Även om man aldrig använder piken till stakning borde det väl bli en onödig belastning på handleden varje gång man flyttar piken framåt.

Instämmer. Det var bland annat det jag menade ett par inlägg tidigare.

Thure
 
thureb; sa:
mangem; sa:
Jag fattar principen att piken ska vara så tung att det räcker att släppa den mot isen för att göra en isbedömning, men jag förstår inte varför denna vikt ska sitta i spetsen istället för handtaget. Även om man aldrig använder piken till stakning borde det väl bli en onödig belastning på handleden varje gång man flyttar piken framåt.

Instämmer. Det var bland annat det jag menade ett par inlägg tidigare.

Thure
Och det är så Lundhags gjort i Vector Pikstavar

http://shop.lundhags.se/1333-17-64.html

OT: vissa längder är redan slut.

Per Brune
 
mangem; sa:
Någon som har argumenten för tung spets ?

Lätt att tillverka, skulle jag gissa är huvudanledningen. Så gjorde jag i alla fall på min första hemmagjorda pik. Men så blev piken inte heller så bra. För låg tyngdpunkt frestade på handleden vid ”stakning”.

Per Brune
 
Tradition!

mangem; sa:
Någon som har argumenten för tung spets ?

Åter igen, förändring är av ondo :)

Jag tycker det känns som självklart att tyngden borde ligga nära handen för att minska momentet, men detta är
ju en fördel man har störst nytta av om man åker med piken som typ stav. Själv åker jag mest skridskor utan "armtag" med piken bakom ryggen eller vid höften och då spelar tyngdpunkten mindre roll. Typ av spets (form) är för mig viktigare..

/Niklas
 
mangem; sa:
Någon som har argumenten för tung spets ?
Utan att ha provat Lundhags Pikstavar (eller ens sett dem i verkligheten) så får jag en känsla av att de verkar för veka i spetsen. Frågan är om de likt pikmakarpikarna kan böjas en bit ovanför spetsen.

Hur som, det största argumentet för tung spets är de motverkar stakåkning! Det tvingar dig att åka skridskor i större utsträckning och din åkstryrka tränas upp.
 
Precision i pikningen

mangem; sa:
Någon som har argumenten för tung spets ?

Inom rimliga gränser är en tung spets bra för att träffa rätt. Om man tänker sig motsatsen att all vikt ligger i handtaget så förstår man. I praktiken inget tungt argument.

En entusiast i vår klubb har en kort träpik med inlagd tyngd i handtaget. Den var för lätt utan vikten. Tillverkad i forntiden, med argumentet att den ska pendla lätt.
 
kr-val; sa:
Hur som, det största argumentet för tung spets är de motverkar stakåkning! Det tvingar dig att åka skridskor i större utsträckning och din åkstryrka tränas upp.

Konstigt argument tycker jag. Själv kör jag med pikmakarns standardpik men kör aldrig stakåkning om det inte är extremt skravel eller vrakis. Vad jag är nyfiken på är argumenten för tung spets om man bara använder piken till att kontrollera iskvaliteten. Anledningen till att jag inte stakar är att jag tycker det är roligast att åka skridskor på traditionellt sätt, inte för att uppfylla några slags skridskoåkningens etikregler, och behöver absolut ingen utrustning som tvingar mig att bete mig på ett visst sätt på isen.
 
mangem; sa:
Själv kör jag med pikmakarns standardpik men kör aldrig stakåkning om det inte är extremt skravel eller vrakis. Vad jag är nyfiken på är argumenten för tung spets om man bara använder piken till att kontrollera iskvaliteten. Anledningen till att jag inte stakar är att jag tycker det är roligast att åka skridskor på traditionellt sätt, inte för att uppfylla några slags skridskoåkningens etikregler, och behöver absolut ingen utrustning som tvingar mig att bete mig på ett visst sätt på isen.

Men då har du som jag ser det ingen användning för guleböjarna om du inte stakar. Jag tycker att en tung spets (men exakt hur tung kan man alltid diskutera) förhöjer precisionen i pikningen mer än om tyngden sitter högre upp, men delvis är det en smakfråga och delvis en vanefråga.

Jag känner inte till några etikregler specifika för skridskoåkning annat än typ "pikspetsarna nedåt" för att inte skada andra. Det är väl bra med mångfald i pryldjungeln, men jag tycker att Pikmakarns stavar generellt har lett till sämre möjligheter för folk att lära sig iskunskap.
 
Träretro

Bengt F; sa:
Jag håller allt fast i min gamla Almgrensträpik med klassisk trestegsspets!
// Bengt
thureb; sa:
Är det inte en Hansapik du har?
Thure

Nej, Almgrenpiken har (hade) kortare och lättare pikhuvud och "spetsig" spets, liknar den som Excelsior säljer i lösvikt, samt vackert naturellt skaft.
Hansapikhuvudet är lite tyngre och har snedfasad spets. Min hustru har en sån och jag tycker att snedfasningen gör att piken vibrerar mer vid anslaget mot isen. Rödlackerat skaft, snyggt på foto...

Fördelen med träpiken är att den blir enklare att få in i bakluckan på bilen ju äldre den blir !
Jag lät nya skaftets ända stå en vecka i rå linolja, vilket jag även ytbehandlar med inför säsong, luktar ju gott med.
I absolut nödläge går det ju även att tända en brasa med.
// Bengt
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.