Bra dubbelpik?

Inför den nya säsongen letar jag efter en dubbelpik, har aldrig haft någon förut och behöver lite tips och råd. Anna
 
Hej! Jag kan verkligen rekommendera Pikmakarns dubbelpikar. Mycket bra avvägda och med härlig tyngd/känsla för att känna isens tjocklek. Funkar också utmärkt till stakåkning långa sträckor då de inte är tunga. MVH Johan
 
mo9jan; sa:
Hej! Jag kan verkligen rekommendera Pikmakarns dubbelpikar. Mycket bra avvägda och med härlig tyngd/känsla för att känna isens tjocklek. Funkar också utmärkt till stakåkning långa sträckor då de inte är tunga. MVH Johan
Det finns massor av trådar i detta ämne. Personligen tycker jag Pikmakarns pikar är näst intill värdelösa, men med tanke på hur många man ser på isarna så finns det uppenbarligen folk som gillar dem. Lundhags med pyramidspets tycker jag är oerhört mycket bättre.
 
Vad prioiterar du?

Läs några av alla tidigare piktrådar. Om du är intresserad av att bedöma bärigheten och speciellt i farten så är en pik med konisk spets bra.

Piken skall passa dig. Jag kan bara säga vad som passar mig och det är ingen kommersiell pik utan ett hembygge.

I trådan http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36291 har jag lagt med några bilder på ett hembygge. Nu kör jag med en liknande konstruktion men två versioner senare.

Har bland annat lagt till en integrerad kvalitetskompass
pic_23393.jpg
Bilddata http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=23393


pic_23390.jpg

Bilddata
http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=23390

Thure
[Ändrat av thureb 2006-11-13 kl 14:27]
 
Klarar kompassen de stötar som genereras vid pikning? Fick en gång lära mig att magnetiserade föremål kan avmagnetiseras vid upprepade stötar - eller är det en myt?
 
Avmagnetisering av skakning?

Jag vet inte. Jag är själv främst fundersam om upphängningen av nålen klarar påfrestningen.

Viss dämpning sker sannolikt i och med att kompasshuset sitter upphängt i flytkroppen som torde mildra pikchocken något.

Kanske kan jag svara på frågan efter någon säsongs användning.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-11-13 kl 15:16]
 
???

Hej alla kloka skridskoåkare,

Dessa trådar om pikar, det verkar som om dom alltid kommer att handla om något annat till slut... nu vad det kompasser (fast det är väl kul det med).

Åter till pikar alltså (mitt önskemål).

Jag har alltid åkt med pik (bara) och ibland haft med mig ett par skidstavar om det har varit större risk för dålig is. Men. OM jag nu skulle övergå till att åka med något modernare verktyg har jag fortfarande dålig koll.

Det finns som jag kan bedömma två typer av pikar, de som är en pik med en hjälpstav och de som mer eller mindre är två skidstavar, fast lite kraftigare med spets.

Det framkom i tidigare tråd att med en pik/hjälpstav är ett problem ibland att det inte går att pika när de sitter ihop, för att de inte håller ihop/går sönder. Är detta en reell risk? Vad tror ni?

Två lättare pikar/stavar med konisk spets (icke fyrakantsspets)är jag skeptisk inför. Kommer inte detta
att försvåra isbedömningen under åkning? Har provat olika stavar men känner inte att jag kan bedömma isen under åkning lika bra. Är det bara en vanesak? Vad tycker ni? Det är klart man bedömer isen bäst med det verktyg man är van vid, men de kan ju vara mer eller mindre lämpade, eller?

Finns det fler bra pikar än pikmakarn och lundhags som nämns mycket som jag bör leta upp och klämma på?

Tack för alla åsikter?
/Niklas
 
Jag håller allt fast i min gamla Almgrensträpik med klassisk trestegsspets!
Orginalskaftet knäcktes förra säsongen så det byttes mot 28mm tätvuxen rundstav som gav lite bättre tyngd.
Hjälpstav är en gammal Moonstålstav utan truga från Myrornas loppis.
Fäste nertill är liten genomgående öglebult från Claes O. som borras ca 5 cm ovanför där träskaftet fäster i pikspetsen . Här stoppas stavspetsen ner. Fäste upptill är ett för ändamålet konstruerat stavfäste (Skyllermark??) som jag hittade i ett hörn i en sportaffär i Katrineholm, har inte sett såna sen dess. Det går att fixa till nåt liknande själv av en 16mm VPelrörsskarvmuff med metalllåsklackar (som man nyper bort med en tång) och slitsas upp, filas till och skruvas fast på piken så det passar för ett bra "klickin" med staven.
Funkar jättebra att pika ihopsatt med för normalpikning i farten, när det blir mer svårläst eller tunnare drar jag isär och finpikar med enbart träpiken. Grejorna flyter var för sig. Kostar som 1/3 köpedubbelpik!
// Bengt
 
Respekt till alla som kör med träpik med trestegsspets. Det var även min melodi och det är med stor sorg som jag till slut blev tvungen att kasta in handduken och lämna träpiken hemma. Efter att ha knäckt X antal träpikar (X>5) kändes det för osäkert. På slutet börjar jag även att tappa min egendesignade spets ner i vattnet.

Numer är det Lison-pik som gäller för min del, vilken jag är supernöjd med. Är lite fascinerad av att den fungerar så bra att bedömma med trots att den inte har "steg" i sin spets.
 
Vad är det som är så speciellt med Lisonpiken ? Har aldrig sett någon irl. Skulle vara kul att höra lite egenskaper samt få se en bild. Förmodar att det är hemmabyggen vi pratar om ? Kör själv med gula pinnar, funkar hyfsat för mig. Har lyckats böja dem några gånger när jag slagit igenom i farten och ej hunnit rycka upp dem. Det har gått att böja tillbaka dem varje gång. Gör man detta tillräckligt många gånger kommer de väl iofs gå av. Kan var svårt att bedöma hållbarhet när det är tunn kärnis (4-6 cm) alt. lite mosigare stöp el. våris. Vet inte om precisionen / känslan blir bättre med något annat?
 
mangem; sa:
Vad är det som är så speciellt med Lisonpiken ? Har aldrig sett någon irl. Skulle vara kul att höra lite egenskaper samt få se en bild. Förmodar att det är hemmabyggen vi pratar om ? Kör själv med gula pinnar, funkar hyfsat för mig. Har lyckats böja dem några gånger när jag slagit igenom i farten och ej hunnit rycka upp dem. Det har gått att böja tillbaka dem varje gång. Gör man detta tillräckligt många gånger kommer de väl iofs gå av. Kan var svårt att bedöma hållbarhet när det är tunn kärnis (4-6 cm) alt. lite mosigare stöp el. våris. Vet inte om precisionen / känslan blir bättre med något annat?

Bild finns tex på skridskonätet:
pic_20768.jpg

http://skridsko.net/samarbete/skridskonet/bild/bild-v.asp?id=20768
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.