Diskussion IPT-2006

Eftersom jag nu sett lite ljusgrönt några dagar i södra Sverige på http://wxmaps.org/pix/temp4.html så tänkte jag att det var dags att sparka igång IPT-2006.

Diskussioner kring och inför ispremiären görs lämpligen i denna diskussion så att den andra diskussionen hålls ren med bara rena gissningar.

Frågan är hur den varma hösten påverkar var i södra Sverige premiären sker. Jag tror att det kan göra loppet jämnare, d.v.s. det kan lika gärna bli Skåne som norra Värmland.
 
kr-val; sa:
Frågan är hur den varma hösten påverkar var i södra Sverige premiären sker. Jag tror att det kan göra loppet jämnare, d.v.s. det kan lika gärna bli Skåne som norra Värmland.

Så var det förra hösten men då var även oktober och november varma månader innan det smällde till i mitten på november. Bara de allra grundaste sjöarna lade sig då.
SMHIs månadsprognos för oktober lovade temperaturer på eller över det normala i södra Sverige så det finns fortfarande chans för nedkylning och vändning av sjöarna innan första riktiga kylan.

-Palle
 
nysningar

Palle_Z; sa:
SMHIs månadsprognos för oktober lovade temperaturer på eller över det normala i södra Sverige ...
Jaha, jag visste inte att de hade någon månadsprognos, var det på TV du såg den? Det brukade ju finnas en professor i Berlin som gjorde uttalanden om långa prognoser. Vet inte om han fortfarande är i ropet och om han har sagt något om vintern som komma skall.
Det sägs ju att vädret är kaotiskt, att om man nyser i Tokyo så kan det leda till storm över Biscaya. Jag brukar fundera på om det är smart att nysa åt något speciellt håll (t.ex. söderut) om man vill att det skall bli nordliga vindar...
 
Re: nysningar

kr-val; sa:
Jaha, jag visste inte att de hade någon månadsprognos, var det på TV du såg den?

Nej, läste den i Göteborgsposten. Vet inte om någon annan svensk dagstidning publicerar den.

Det brukade ju finnas en professor i Berlin som gjorde uttalanden om långa prognoser. Vet inte om han fortfarande är i ropet och om han har sagt något om vintern som komma skall.

Wolfgang Röder menar du, han är mer populär inför sommaren, se även:

http://fof.se/?id=05515b

-Palle
 
Linköpings traditionella premiärsjö, Fyrsjön, hade idag en temperatur på 13 grader.

Det är en bit kvar, men det kan gå fort om vädret bara ville slå om någon gång...själv sticker jag till Brasilien. Åter 20 oktober. Jag tror inte att jag missar premiären varken i Götaland eller Svealand.

/Peter
 
Det drar ihop sig.

Min tanke är att det kan löna sig att gå på jakt på högt belägna tjärnar. I Norra Värmland väster om Höljes finns sjöar tjärnar på en höjd upp mot 600 möh t ex Godåstjärnen 597 möh.

Någon som har koll på isläggningstiderna där uppe?

Andra högt belägna tjärnar inom Kristers region?

Tyvärr medger inte min löplina från familj och jobb någon utflykt till norra Värmland i oktober.

Thure
 
Minus 7 grader

Enligt den lokala fallskärmskubben var det igår – 7 grader, men det var på 3000 meters höjd.

Per Brune
 
Re: Det drar ihop sig.

thureb; sa:
Andra högt belägna tjärnar inom Kristers region?
Godåstjären ser intressant ut (man kan söka fram till den på:
http://www2.lantmateriet.se/ksos/index.html
). Ligger högt men ändå i en gryta vilket kanske är en fördel. I Södra Dalarna ligger en liten sjö NV om Malung med det härliga namnet Äppelrostjärnen på 620 möh.

Nä, i Östergötland har vi inte så högt belägna platser, högsta berget är bara 327 meter. Här är förresten högsta bergen i alla landskap i Södra sverige:
Öland: Högsrum 55 möh
Gotland: Lojsthajd 81 möh
Sörmland: Skogsbyås söder om Stavsjö, 123 möh
Uppland: Upplandsberget vid Siggeforasjön, 117 möh
Skåne: Söderåsen 212 möh
Bohuslän: Björnerödpiggen 221 möh
Halland: Högalteknall 226 möh
Närke: Tomasboda 298 möh
Dalsland: Baljåsen 302 möh
Östergötland: Stenabohöjden 327 möh
Västergötland: Galtåsen 362 möh
Småland: Tomtabacken 377 möh
Gästrikland: Lustigknopp 402 möh
Västmanland: Svinhöjden 436 möh
Värmland: Granberget vid Höljes 701 möh
Södra Dalarna: Tandövarden 775 möh?
 
Re: Re: Det drar ihop sig.

kr-val; sa:
I Södra Dalarna ligger en liten sjö NV om Malung med det härliga namnet Äppelrostjärnen på 620 möh.

Strax nordost därom ligger Bockskärstjärnen på knappt 650 möh och ytterligare i nordost en namnlös tjärn söder om Trångvarden, denna senare tjärn förfaller ligga på 670 möh.

Men det är säkert inte alltid som högt belägna tjärnar är överlägsna i istillväxt.

När nyis lägger sig är det ofta utstrålningen som ger läggningen. Utstrålningen är nästan lika bra på lägre nivåer och ofta så är lufttemperaturen på hösten/vintern lägre i svackor. Men ibland är det stöpis som man åker på vid premiären och då kan det snabbare bli bärighet på en is där snölagret snabbt blivit genomstöpt och återfrusit. Då kan betingelserna vara mycket lokala om snön fallit som snöbyar. Ytterligare komplicerat kan det vara om det varit en frostnatt sedan mildväder med eller utan nederbörd t ex snö högre upp och regn på lägre nivåer och så kallt igen.

Ett knep för att hitta nätt och jämnt bärig nyis är att leta efter ställen med bäckutlopp i sjöar tjärnar. Där kan vattnet i bäcken kylas ned mer än vattnet i tjärnen och när det kalla vattnet rinner ut och stillnar kan istilväxten lokalt stimuleras.

Det som talar för nordvästra hörnet av Kristers region är också klimatkartor där det är mera inlandsklimat upp mot norska gränsen. Här kan man hitta många intressanta klimatkartor på SMHIs hemsida. Jag tittade på en karta som anger dygnets minimitemperatur som medelvärde under oktober månad. Där ligger norra Värmland/västra Dalarna på ca -1 grad medan Östergötland och Mälardalen ligger på mellan +3 och +4 grader under åren 1961-1990.

Thure
 
Tidiga sjöar

Att sitta och titta på kartor efter möjligt tidiga sjöar är en trevlig syssla, att sen komma iväg på en riktig isletarexpedition när läget verkar infinna sig är det lite svårare att få tid till. Tidigt på säsongen finns det hur mycket "nybruten" is som helst att utforska i norra Värmland och Dalarna.

Jag brukar leta efter sjöar som ser grunda ut med mycket myr runtomkrig, gärna ett skyddat väderläge från framförallt SV. På vilken höjd sjön ligger tycker jag har en mindre betyelse, de tidigaste sjöarna finner man oftast nere i köldhålen där kalluften ligger kvar några timmar längre varje dag jämfört med uppe på höjderna.

Så jag tror inte att Godåstjärn är den tidigaste sjön i det området, sjön ligger för högt och är för utsatt av vind. 12 km NV därom tror jag två tidiga sjöar som också är lite större ligger: Västersjön och Östersjön. Kan tänka mig att kalluften rullar ner från bergen i norr och söder och att det är en riktig kallhåla.

Om man även tittar var de fåtal byar som finns utefter gränsen mot Norge ligger så ser man att de ofta ligger på höjderna. Detta är finnmarker och skogsfinnarna bröt sin mark på höjderna just pga att det var ett varmare klimat där än i dalarna.

Så sök grunt, skyddat, litet, i växtzon VI så blir du tidig på is.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...