Nya långfärdsskridskoprylar denna säsong?

Angående pilotpjäxan

Nej inte alls. Jag har försökt att utveckla åkningen hela tiden genom att studera skridskoåkares teknik. Alla har ju sina egna förutsättningar i sitts åkande. Den stabila skatepjäxan kan rekommenderas till nybörjare eller de med lite svagare vrister. Så som jag var när jag började. Tittar man på skridskoåkarna på elitnivå och ser hur deras skridskor ser ut så inser man riktigheten i mitt resonemang. Skon på en tävlingsskridsko är extremt låg och åkarna vinklar vristerna optimalt. Där för är skatepjäxan inte den optimala för skridskoåkning.

Johan Kinneryd
 
Re: Angående pilotpjäxan

johkin; sa:
Nej inte alls. Jag har försökt att utveckla åkningen hela tiden genom att studera skridskoåkares teknik. Alla har ju sina egna förutsättningar i sitts åkande. Den stabila skatepjäxan kan rekommenderas till nybörjare eller de med lite svagare vrister. Så som jag var när jag började. Tittar man på skridskoåkarna på elitnivå och ser hur deras skridskor ser ut så inser man riktigheten i mitt resonemang. Skon på en tävlingsskridsko är extremt låg och åkarna vinklar vristerna optimalt. Där för är skatepjäxan inte den optimala för skridskoåkning.

Johan Kinneryd
Stämmer inte, jag har låga racingkolfiberskorna(Miller short track) i mina inlines och SNS-pilot(klaps) i långfärds, och jag kan åka nångting som ser ut hastighetsstil med båda.
[Ändrat av pekvirk 2006-10-31 kl 16:32]
 
Angående skatepjäxan

Det är roligt att läsa att det fungerar för dig. Men frågeställningen var vad som är optimalt för långfärdsskridskor. Vill man åka fort på is är det logiskt att man har rena racingskridskor, sådana som sitter på segrarnas fötter i tävlingar på is. Dessa är mycket låga i foten. Emellertid är de regelmässigt hopplösa att gå på land med, vare sig det går att ta av skenorna eller om man måste har skydd på. Alltså måste man kompromissa. Vill man ha det höga vriststödet kan skatepjäxan vara bra att åka i, men den är inte optimal att gå på land i. Sedan är det ju så att alla är olika, beroende på hur långt man har kommit i sin utveckling och vad man vill få ut av sitt åkande.

Johan Kinneryd
 
Grattis Johan, du har hittat det! Där är inget optimalt i långfärds, bara sämre eller bättre komromiss. Men man kan alltid lära sig bättre åkare.(eller i svenskspråk)
 
Re: Angående skatepjäxan

johkin; sa:
Men frågeställningen var vad som är optimalt för långfärdsskridskor. Vill man åka fort på is är det logiskt att man har rena racingskridskor, sådana som sitter på segrarnas fötter i tävlingar på is. Dessa är mycket låga i foten. Emellertid är de regelmässigt hopplösa att gå på land med, vare sig det går att ta av skenorna eller om man måste har skydd på. Alltså måste man kompromissa. Vill man ha det höga vriststödet kan skatepjäxan vara bra att åka i, men den är inte optimal att gå på land i. Sedan är det ju så att alla är olika, beroende på hur långt man har kommit i sin utveckling och vad man vill få ut av sitt åkande.

Johan Kinneryd

Det skulle ju i så fall gå att åka med nya klassiska Salomonpjäxan fast med skatepilotbindningen? Då får du ju regält rörlig fotled. Annars har de ju sedan länge haft en pjäxa som heter duathlon (alltså inte combipjäxan), som ser ut som skatepjäxan men är mjukare. Själv föredrar jag nog att åka i skatepjäxan ändå. (Jag äger varken den nya klassiska pjäxan eller duathlonpjäxan.)

Tycker bara det är lite lustigt ibland att det ska vara så polariserat vad gäller åsikter om utrustning. Det verkar antingen som om man ska ha klappskridskor och allra minst försöka åka som T. Gustavsson på varvbana, eller så ska man ha skyllemarks blå och tursko för långa vandringar. Vill man som jag ha skatecarbonsko och pilotbindning så är man tydligen inte tillräckligt utrustad för att åka utpräglat tävlingslikt i "dubbelpuschbanskridskostil", men framför allt inte rätt utrustad för långa "turåkningsvandringar". Det verkar inte lätt att vara rätt i alla kretsar.
 
Re: Re: Angående skatepjäxan

Gidde; sa:
Tycker bara det är lite lustigt ibland att det ska vara så polariserat vad gäller åsikter om utrustning.

Lovade förra säsongen att jag skulle skaffa två par nya skridskor, ett par skogsmulleskridskor och ett par fartdräktsskridskor. På så sätt så kan jag välja skridskor och pjäxor efter typ av tur. Skall bli intressant att se om detta försök att smälta in i två olikartade grupper kommer medföra att jag blir utstött ifrån båda.

-Palle
 
Mattermos för micron

Jag gillar att ha varm mat med mig. Oftast pasta och kasser. Brukar lägga det i en plastburk gjord för micro, värma den och lägga den i en mjuk isoleraden väska, eg gjord för att hålla mat kall på sommaren, men som funkar för det omvända. Nu ser jag att det kommit en ny (tror jag) pryl som fyller somma funktion som mitt eget påhitt, Det är en mattermos som går att värma i miocron från Aladdin och modellen heter "Heat & Go". Är det någon som testat hur länge den håller värmen? Finns fö på sidan 71 i Naturkompaniets senaste höst-/vinterkatalog.
Eller jag kanske ska lugna min prylhysteri och gå tillbaka till mattermos i stål. Synpunkter?
Christer
 
Gidde:""Det skulle ju i så fall gå att åka med nya klassiska Salomonpjäxan fast med skatepilotbindningen? Då får du ju regält rörlig fotled.""

Det är inte optimalt, classicpjäxsans sula är inte lika styv som i skate. Man ska ha nya S-lab carbon Skate, vriststödet kan tas bort mycket enkelt(om någon riktigt vill?).
 
Linkapare

Efter att ha läst rapporten från strulet med ihoptrasslade linor vid Ridöolyckan har jag satt en linkapare på ispiken. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36658 (men då var det slutåkt för den säsongen)


fallskarmskniv1.jpg


fallskarmskniv2.jpg


Jag skulle försöka komma på ett bättre ställe men har inte kommit längre, än att jag är tillbaka på armen vid handleden, men risken är nog stor att jag slarver bort kniven, om den sitter som ett armband utanpå jackan. Då jag har ”många” skridskojackor beroende på vädret så vill jag inte göra ett permanent fäste på någon av jackorna.

OT. Men jag har hittat sidavbitaren.

Per Brune
 
pekvirk; sa:
Gidde:""Det skulle ju i så fall gå att åka med nya klassiska Salomonpjäxan fast med skatepilotbindningen? Då får du ju regält rörlig fotled.""

Det är inte optimalt, classicpjäxsans sula är inte lika styv som i skate.

Jag provade Salomon S-lab Carbon Classic skon igår och den är helt tokigt mjuk under främre delen av foten, betydligt mjukare än t ex Salomon RC Carbon som är snäppet billigare. S-laben känns som en kolfiberförstärkt Sockiplast. Jag är övertygad om att man får en avveckling av skäret som påminner mer om en glappskridsko jämfört med andra SNS-pjäxor. Frågan är dock (och lär besvaras nekande av Pekka) om man klarar av att åka skridskor med den. Vriststödet är obefintligt och hälgreppet är visserligen utmärkt men frågan är hur vridstabil pjäxan är. Är det värt 2300 kronor att ta reda på detta? Finns det forskningspengar man kan söka?

-Palle
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.