Effektiv stakåkning

Bra målsättning!

En bra målsättning för en långfärdsskridskoklubb kan vara:
Åk så att Du trivs och låt andra bekymra sig om stilen.
För många är åkningen mest ett sätt att förflytta sig på frusna isar där naturupplevelsen är det väsentliga. Gärna täta uppehåll där olika medlemmar berättar vad de vet om öar, sund, kyrkor och andra byggnader som siktas i nejden.
I Falun har jag flera gånger ordnat "kulturturer" med extra mycket guidning. På telefonsvararen, där alla turer alltid annonseras, påpekas då särskilt att kulturturerna lämpar sig väl inte bara för speciellt kulturintresserade åkare utan även för dem, som vill komma igång med åkningen och har behov av täta uppehåll. Av uppslutningen att döma har dessa "kulturturer" varit populära och överhuvudtaget fyllt ett behov. Att många stakåker är helt naturligt.
Det måste finnas utrymme i klubbarna även för trivsamt åkande för folk, som inte har bråttom. Kort sagt mer friluftsliv och mindre prestationsjäkt på turerna skulle säkert uppskattas av många skridskoentusiaster.
mvh
Sigvard
 
Re: Bra målsättning!

sigvard; sa:
Det måste finnas utrymme i klubbarna även för trivsamt åkande för folk, som inte har bråttom.

Tvärtom!?

Jag har i vinter bott på en liten ort och upplever det rakt motsatta problemet. Har varit på två turer med främjandet den första gick dyngigt sakta, den andra var vi bara tre åkare på och då blev det lite bättre.

Det är svårt att hitta lagom snabba turkamrater när man bor på små orter. Det är faktiskt svårt att hitta turkamrater över huvudtaget.

/A
 
Trivsam takt

Viktigast är att klubbarna gör den härliga långfärdsskridskosporten tillgänglig för olika kategorier åkare och inte ensidigt odlar elitismen.
Jag vet att en del elitåkare retar sig på stakåkare och andra, som enligt deras uppfattning inte åker "stilrent". Det finns rentav "ortodoxa", som ogillar att somliga åkare klär sig lite omodernt med keps m/Snoddas, basker, hatt, loppisanorak m/50-tal, kronans vadmalsbyxor m/39 plus skrillor med trästock av Elges eller Gillbergs eminenta fabrikationer. Slika fasoner påstås "dra ner klubbens anseende". Paraply vid åkning i regn uppskattas heller inte alltid av omgivningen.
Undertecknad tycker tvärtom att individuella nycker gör sporten mindre elitistisk och mycket skojigare. En bra klubb har plats för individualister av varjehanda slag.
mvh
Sigvard
 
Hur lyckas ni få era stavar intakta?

När jag kör på is med vanliga skidstavar så går stålpiggen sönder, den tål inte belastningen, fick rådet att köra med sommarpiggar vilket går bra så länge det inte är snö, men såvitt jag förstår så kör många med sina vanliga stavar på is, efter att jag nu har haft sönder tre par, (som tur är utbytbara piggar så är jag inte intresserad att testa igen). Hur lyckas ni få stavarna att hålla ?, mina har gått sönder även vid lågt tryck.

Mikael


PS: körning på andra växeln med stavar är det skönaste som finns (även på is).DS
 
Ifall du menar att piggen slits ner så finns det härdade spetsar. Swix trugor brukar kallas HM om jag inte minns fel.

För övrigt tycker jag att åkning på isar med lite bromsande snö ger bäst teknikövning. Man blir tvungen att åka rätt både var det gäller frånspark i balans.
 
Re: Hur lyckas ni få era stavar intakta?

elvis1; sa:
När jag kör på is med vanliga skidstavar så går stålpiggen sönder, den tål inte belastningen, fick rådet att köra med sommarpiggar vilket går bra så länge det inte är snö, men såvitt jag förstår så kör många med sina vanliga stavar på is, efter att jag nu har haft sönder tre par, (som tur är utbytbara piggar så är jag inte intresserad att testa igen). Hur lyckas ni få stavarna att hålla ?, mina har gått sönder även vid lågt tryck.

Mikael


PS: körning på andra växeln med stavar är det skönaste som finns (även på is).DS

Varför tror du att andra får skidstavarna att hålla bättre än du?

Sedan har ju skidstavar på is ofta en annan nackdel: eftersom piggen på skidstaven inte är så vass (i snö behöver den inte vara särskilt vass) så kan den halka på fin is.

Skaffa skridskostavar istället.
 
Re: Re: Hur lyckas ni få era stavar intakta?

pausch; sa:
[

Skaffa skridskostavar istället.


kÖr med pikar när jag åker skridskor men vid skidåkning händer det ofta att man korsar is eller hårt uhnderlag som asfalt med tunt snötäcke.

Mikael
 
Elvis, du ska skaffa riktiga racingstavar, de håller. Jag har kört riktigt hårt som träning och inga problem med skidstavar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...