Vänster- eller högervarv på isen

http://www.nyalt.se/artikel.asp?id=1482022 kunde man läsa:

"I skridsko åker man varven motsols" ....

Och så är det - i stort sett överallt. "Vänstervarv" kallas det också. Och det är inte så konstigt - det innebär ju egentligen bara att även på isbanorna råder högertrafik (precis som i hela vårt övriga samhälle - med undantag för järnvägarna och Stockholms tunnelbana). Detta märks lättast på långsmala banor där de två banhalvorna löper hyfsat nära varandra.

Så det jag undrar nu är: hur var det före år 1967, dvs på den tiden vi fortfarande hade vänstertrafik i Sverige? Åkte man på den tiden medsols (eller "högervarv") på isbanorna här i Sverige? För att sedan byta åkriktning i samband med högertrafikövergången 1967? Någon "oldtimer" som minns?

Hittade följande rätt roliga länk:
http://www.hn.se/m_other.php?id=292341&avdelning_1=161&avdelning_2=307&
Inom motorsporten är det tydligen vanligast att åka högervarv/medsols ....



[Ändrat av pausch 2006-02-14 kl 12:16]
 
Det är väl samma i friidrott, trav, galopp, hundrace etc. Säkert nån engelsk aristokratisk relik :)

EDIT:

Hittade lite info på ne.se. En förklaring är att "försök visar att människan har en inneboende ”dragning” åt vänster" -- något för våra politiker att tänka på -- och att vi är starkare i höger ben (och arm). Hos en medeldistanslöpare är högersteget 10-15 cm längre. Om man går på ett fält utan riktmärken avviker man ofelbart åt vänster.

I friidrottens barndom varierade löpriktningen. Britterna ville länge att man skulle springa medurs, men till OS 1908 gav man med sig. (Se där, jag visste väl att de skulle vara involverade på ett eller annat sätt ;)) Utom i Cambridge där man fortsatte med medurslöpning in på 60-talet.
[Ändrat av alven 2006-02-14 kl 12:33]
 
Australien

Om jag inte minns fel så kör man travlopp och motorlopp medurs i Australien. Det gjordes ett reportage om varför vi springer motsols en gång i programmet Stopptid efter Sportsöndag.

/Benny
 
Re: Australien

bennys; sa:
Om jag inte minns fel så kör man travlopp och motorlopp medurs i Australien. Det gjordes ett reportage om varför vi springer motsols en gång i programmet Stopptid efter Sportsöndag.

/Benny

Kanske för att de vill köra motsols även där? ;)
 
Re: Australien

bennys; sa:
Om jag inte minns fel så kör man travlopp och motorlopp medurs i Australien. Det gjordes ett reportage om varför vi springer motsols en gång i programmet Stopptid efter Sportsöndag.

/Benny

Har det inte med corioliskraften att göra:) ?

Nä, det är förstås grekerna och de Olympiska spelen som ligger bakom, tror jag. Att de sprang sin stadion moturs. Sedan tog romarna över, och på den vägen är det...

:) Kalle G, vilt spekulerande som vanligt
 
Var sitter ratten?

Vad det gäller bilar tycker jag att det skulle vara naturligare att åka i vänstervarv om bilen har ratten till vänster. Men britterna har ju ratten på andra sidan.

Min högerfot är min upphoppsfot i höjdhopp och avstampsfot i längdhopp men jag hoppar ungefär lika högt i höjdhopp med bägge fötterna.

Jag tror att jag är starkare i höger ben och därmed är det sannolikt naturligare för mig att springa i vänstervarv.

På dansbanor brukar man också rotera i vänstervarv.

Hur är det med er övriga här i den här tråden vilket ben är ert starkaste?

Högerhänta har ofta höger arm ett par cm längre än vänster.

Lite undersökningar har redovisats i http://www.sok.se/download/ 18.18ea16851076df63622800012155/utvproj_r4.pdf

Thure
 
Re: Var sitter ratten?

thureb; sa:
Hur är det med er övriga här i den här tråden vilket ben är ert starkaste?

Snabbt test med uppresning på ett ben ger vid handen att höger ben (quadriceps iaf) förefaller något starkare. Föredrar också att göra vänster-layup (dvs upphopp med hö ben) när jag spelar basket (jag är högerhänt).

:) Kalle G
 
Re: Australien

bennys; sa:
Om jag inte minns fel så kör man travlopp och motorlopp medurs i Australien.
/Benny


Detta betvivlar jag. Den australiske speedwayföraren Barry Briggs tog hem sex världsmästerskap som uteslutande körts i Europa. Hade knappast varit möjligt om han varit uppfostrad medurs.

Själv har jag alltid känt mig mer hemma i vänstervarv vare sig det gällt motorcykel eller överstegsåkning på grillor.

Torbjörn
 
Re: Var sitter ratten?

thureb; sa:
Hur är det med er övriga här i den här tråden vilket ben är ert starkaste?

Jag provade en gång att gå och blunda på en snötäckt is (tjock och säker is med tunn snö). Det blev tydliga vänsterböjar så mitt höger ben tar uppenbarligen längre steg. Kändes inte helt oväntat. OM jag går i krävande terräng tex med mmed tung ryggsäck upplever jag också att jag skjuter ifrån mer med höger benet. Troligen det samma i längdskidåkning.

/A
 
De flesta motorcyklister jag känner tycker det är lite enklare att svänga åt vänster än åt höger. Det känns mer naturligt att göra nedlägg åt vänster. Och det har inget med tävlande att göra, däremot kan det ha med gashanden att göra, att det känns avigt att gasa med armen indragen mot kroppen. Men jag tycker nog att det samma gäller både cykel och bil också och där gasar man ju inte med handen...
 
Backhandkänsla

Svänga till höger på cykel, tycker det känns lite som att slå en backhand i tennis, inte samma känsla som att svänga till vänster=forehand.

För övrigt tycker jag att Cartago borde förstöras, nej men att beteckningen höger- resp vänstervarv borde skrotas. Varför inte med- och moturs?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
monokrom Remmar eller snabbkoppling? Långfärdskridsko 18
johnliungman "Rekommanderad istjocklek" - bra eller dålig idé? Långfärdskridsko 5
N3lson Paket från Intersp*rt, St*dium eller Te*m Sp*rtia Långfärdskridsko 4
friluftsdag Rottefella R3 skate eller BC Långfärdskridsko 4
peonemas Paket I eller Paket II? Långfärdskridsko 9
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
pausch Ältaån eller Brotorpskanalen? Långfärdskridsko 12
thureb Stöphål flöde uppåt eller nedåt? Långfärdskridsko 12
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Mats R Polariserande glasögon eller inte? Långfärdskridsko 7
rsimonss Träpik eller sond? Långfärdskridsko 7
Palle_Z Dubbelknuff eller inte? Långfärdskridsko 3
dabac Kurva eller radie? Långfärdskridsko 1
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
jens w Pilot eller Profil? Långfärdskridsko 2
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
avslutatmedlemskap150217 Vikingaränn eller vikingatur? Långfärdskridsko 1
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
dexecupen Långt fram eller bak.. Långfärdskridsko 2
Fördelar med långa eller korta skridskor? Långfärdskridsko 1
Haglöfs Novalite eller Almgrens Snabben? Långfärdskridsko 3
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...