Skillnad privatgrupp jämfört med klubbgrupp?

CEN; sa:
fast vid Askö spelade det väl också in att det var så många åkare där samtidigt? Det skulle man kunna komma runt genom bättre samordning mellan ledarna, så att grupperna fördelas över större områden (funkar förstås inte om det är ont om åkbar is. men i så fall får man väl begränsa deltagarantalet av säkerhetsskäl).

Vet inte om jag håller med om det.
Förra helgen var det ju bra att det fanns andra grupper
i närheten när i stort sett hela gruppen låg i vattnet.
Vet inga detaljer men det verkar som om det var fallet.
 
Mezzner; sa:
Nu kanske jag går in på detaljer som är ryckta ur sitt sammanhang.

Om det visade sig vid utredningen att man inte kunde förutse att området var lämpligt, har man ju med facit i hand kunnat förstå att man m a o vid ett sådant tillfälle inte heller kan förutse att isen är säker, eller hur?

Frågan är då om förhållandena var så goda att man för att slippa den typen av händelser ska undvika all åkning på naturis, eller om det helt enkelt handlar om att flytta gränsen för vad man anser vara åkbart.

Har du läst rapporten? Utfärdsplanering görs på en prognos om hur isläget kommer att vara. Utfärdsledningen görs på hur isläget är för ögonblicket. I Askö-fallet brast det framförallt i ledning snarare än planering. All is blåste ju inte bort utan det fanns ett stabilt område. Svar: "Flytta gränsen för vad som är åkbart". Klarar inte färdledarna det får färdplanerarna flytta den gränsen.

-Palle
 
Nej, jag har inte läst utredningen utan bemötte bara inlägget ovan, och resonemanget i allmänhet, där det påstods en sak, med utredningen som referens.

Ditt "Svar:", är det din personliga slutsats eller utredningens?
 
kuma; sa:
[
Vet inte om jag håller med om det.
Förra helgen var det ju bra att det fanns andra grupper
i närheten när i stort sett hela gruppen låg i vattnet.
Vet inga detaljer men det verkar som om det var fallet.


En poäng. Olika problem med olika slags is - kräver flexibla förhållningssätt både då turer planeras och av ledarna.( Nu var det ett tag sen jag läste rapporten, men jag tror att man då ansåg att det många personer åkte på ömtålig is bidrog till händelseförloppet vid Askö).
 
newcence; sa:
Därför måste man bygga upp rutiner så att man kan täcka upp för situationer där skit händer, tar din luft slut? -Ta parkamratens regulator(munstycke med luft) Tappar du all flytkraft? -Fyll manuellt, skiter det sig? Dumpa viktbältet!
Det finns FEM sorters uppstigningar, man ska bara göra en, den normala uppstigningen, men det finns fyra reservplaner!
slut red.

Tycker det finns mycket vettigt i detta tänkande. Det är nog svårt att helt få bort risken för olycka, men har man flera olika reservplaner så ökar chansen att klara sig. Skridskon kanske borde införa ett PADI-certifikat? Låt privata skridkoskolor utföra utbildning och certifiering? Skridskonätet borde ju vara en bra centralinstans, eller Skridskoförbundet.
 
hakan_l_borg; sa:
newcence; sa:
Därför måste man bygga upp rutiner så att man kan täcka upp för situationer där skit händer, tar din luft slut? -Ta parkamratens regulator(munstycke med luft) Tappar du all flytkraft? -Fyll manuellt, skiter det sig? Dumpa viktbältet!
Det finns FEM sorters uppstigningar, man ska bara göra en, den normala uppstigningen, men det finns fyra reservplaner!
slut red.

Tycker det finns mycket vettigt i detta tänkande. Det är nog svårt att helt få bort risken för olycka, men har man flera olika reservplaner så ökar chansen att klara sig. Skridskon kanske borde införa ett PADI-certifikat? Låt privata skridkoskolor utföra utbildning och certifiering? Skridskonätet borde ju vara en bra centralinstans, eller Skridskoförbundet.
Minns dykkurserna, man övade på att "allt" kunde gå sönder. Jag var förvånad första dyken, inget strulade ju! Och rescuekursen med scenario med brutna kroppsdelar, diffusa uppgifter från fylltrattar, panikslagna i vatten osv (allt spelat).

På den isrävskurs jag gick var inte plurrövningen obligatorisk. Tycker att åtminstone sommarplurr ska ingå. Plurrövar ledarna varje år? Finns det rollspel i ledarutbildningen? Ta kontakt med dykklubbarna så kan de ligga med torrdräkt i vattnet och leka "offer". Jag har försökt plurraöva men det har varit inställt i två år...
Kanske ska man införa märken, att man får ett märke för varje övningsplurr (som kursmärken för dykare).
Jag tycker att det hos vissa finns en mytbildning runt plurrövningar, att det bara är för modiga (finns liknadnde om dykarnas rescuekurs).
 
cykelstina; sa:
Kanske ska man införa märken, att man får ett märke för varje övningsplurr (som kursmärken för dykare).
Jag tycker att det hos vissa finns en mytbildning runt plurrövningar, att det bara är för modiga (finns liknadnde om dykarnas rescuekurs).

Vet att i lumpen så får alla som vistas på is träna på att gå i en vak. I all olycka kan jag inte låta bli att le åt (fantasi)bilden av hela SSSK 13 000 medlemmar samtidigt kliva i för vakövning i stil med gamla musikalfilmer där dansarna dyker i en och en till tonerna av nån smäktande stråkkomposition.
 
Jag har ju inte åkt i organiserad eller särskilt stor grupp.

Men nåt jag tänkt lite på är om man inte brukar knyta in sig vid råkövergångar o d?

Det går säkert att göra på fel sätt, men i de flesta fall måste det vara en fördel, eftersom den som ger sig iväg på den tveksamma isen redan har ett rep om han plurrar. Det går fortare, och risken att misslyckas med kastet elimineras. I den mån plurraren skadar sig vid fallet, kan det ju också vara bra att han inte behöver ta emot en lina vid räddningen.

Och åker man under iskanten så är det ju oslagbart mycket bättre om man sitter i en lina.


Eller?
 
Mezzner; sa:
Jag har ju inte åkt i organiserad eller särskilt stor grupp.

Men nåt jag tänkt lite på är om man inte brukar knyta in sig vid råkövergångar o d?

Det går säkert att göra på fel sätt, men i de flesta fall måste det vara en fördel, eftersom den som ger sig iväg på den tveksamma isen redan har ett rep om han plurrar. Det går fortare, och risken att misslyckas med kastet elimineras. I den mån plurraren skadar sig vid fallet, kan det ju också vara bra att han inte behöver ta emot en lina vid räddningen.

Och åker man under iskanten så är det ju oslagbart mycket bättre om man sitter i en lina.


Eller?

Man försöker nog hitta en del av råken som är tillräckligt smal för att man ska kunna kliva över dem - misslyckas man med det, då avstår man från att gå över råken. Och så pikar man ordentligt i isen på andra sidan råken innan man tar klivet över.
 
hakan_l_borg; sa:
Vet att i lumpen så får alla som vistas på is träna på att gå i en vak. I all olycka kan jag inte låta bli att le åt (fantasi)bilden av hela SSSK 13 000 medlemmar samtidigt kliva i för vakövning i stil med gamla musikalfilmer där dansarna dyker i en och en till tonerna av nån smäktande stråkkomposition.

:) ....det är nog rimligare att ha en plurrningsövning med, säg, 100 plurrare åt gången. Men man skulle behöva i stort sett alla skridskosäsongens dagar för att hinna beta av alla 13000 medlemmarna.
 
pausch; sa:
Men man skulle behöva i stort sett alla skridskosäsongens dagar för att hinna beta av alla 13000 medlemmarna.
Å varför skulle man de då?
Om man får tro en del av inläggen verkar ju SSSK ha en riskbenäggenhet som gör att många säkert redan badat. Dom behöver vi inte bada igen.

De som gått iskunskapskursen har likaledes fått bada. Dra bort dom

Dra sen bort alla över 60 som inte bör bada

Dra sen bort alla icke klubbtursaktiva åkare som är med i klubben av gammal vana, för att få tillgång till israpporterna, utflyttade från stan etc. Dom behöver ju inte bada och kommer inte bada (i alla fall inte i klubbtursledda grupper)

Min hustru skulle hällre sluta åka skridskor än tvingas bada, så henne kan vi också räkna bort.

Vi som blir kvar är en mycket mindre och mer hanterbar skara. Därmed inte sagt att det är görbart ens i denna omfattning, men 13000 blir det inte

/Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mats R Skillnad på spricka och spricka Långfärdskridsko 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.