Är glapp hype?

Re: Torsionsstabilteten


En riktig klapskridsko har en distinkt känsla som känns överlägsen.

Thure


Sorry Palle, fick frispel! ;-)

Så är det alldeles säkert, uppbyggd sula/underdel av glasfiber eller motsvarande kompositmaterial. Hade ssnnolikt varit optimalt även för långfärdsskridskor men kan bli svårt kombinera en såpass vridstyv sko med möjligheten att kunna promenera med dom oxå.

Thure, den NTN bindning du testat, var det ngn prototyp med avsikt att ta fram en skridskobindning framgent eller var det en direkt överföring från telemarksvärlden?
J
 
Re: Pröva själv!

xbåt; sa:
Pröva själv är min rekommendation!
Tack för ett fantastiskt inlägg! Jag blir tacksam och rörd över arbetsinsatsen.

Jag blir så nyfiken, gick du i pension förra året och bestämde dig för att hjälpa skridskokollektivet med en gedigen genomgång av en av de stora prylfrågorna? Vad blir nästa projekt i så fall?
 
Nu svallar även känslorna hos mig! Jag skulle vilja tacka Lasse Nilsson för att du börjat skriva i långfärdsforumet! Detta stela och livlösa forum med det ena torra inlägget efter det andra har verkligen fått en rejäl knuff i rätt tiktning tack vare dig! Jag har två gånger läst något som var roligt här på forumet, båda gångerna var det du som författat. Hej.
 
Bengt F (Bengt Furenäs) skrev:[/i]
Snabbt? Nja, de flesta med konventionella Salomon / Rottefella lösningar åker förbi mig - ivarje fall i början av turen.
Roligt? JAAAA !!!! Ingen här hemma åker mer strandnära än jag ivarjefall.[/QUOTE]Ska jag tolka dig som att du är lika snabb på glapp som på SNS?

Är glapp roligare än SNS? Roligare än fast häl?

Stilla min nyfikenhet!

[/QUOTE]
Hej igen Lasse, var och snöpulsade i Karlstad i helgen och kommer nu in med ett sent svar:
SNS har jag bara fem varvs erfarenhet på Ruddalen av under en Lundhagsdemo (innan jag i protest remmade på ett par gamla eskilstuna-balck) så jag har inte mycket att sätta emot där... mina jämförelser är således mot fasthäl.
Hela grejen med glapp är väl egentligen att utmana etablissemanget, göra fingret till de stora och dyra tillverkarna (fast bara litegrann, det är ju deras grejor som är hemmasnidarnas råvara), sen ger det mig en frihetskänsla att åka i lätta, mjuka kängor där kontrollen av kantningen är total, och fortfarande väcker det ju en viss uppmärksamhet i denna landsändan...

Missade också i hastigheten att ange utrustnings-CV:
92-99 Almgrens m. hälrem - Haglöfs Alaskakängor
99-03 Almgrens m. hälrem - Dalex skidlöparpjäxor (bra vristträning !!
04 Ovannämnda Almgrens med glapp "generation 4"-bindning och Meindel Island
05- bytt till lätta fina Graningekängor

//Bengt
 
Lasse Nilsson; sa:
Oscar Höckerfelt, Ulf Silfverling och Thure Björck bidrog med intressant info i början av tråden. Finns det mer att tilllägga?
Tack Lasse, första gången man blivit inbjuden i en tråd! Det mesta är sagt av dem som kan det här bättre än jag. Vill bara uppmuntra ngn att reda ut några begrepp: För mig är glapp allt som gör att hälen glappar, klapp är skridskor med distinkt fjädring och fast montage sko/skena (som kräver verktyg att sära). Typ hastighetsskridskor eller de läckra Zandstra Longtrack:
Zanstralongtrack.jpg

Nu ser jag här att man också skiljer glapp från "skidbindning" (SNS, Rotefella etc, dock ej Tegsnäs som väl är "glapp"?) och avser då vridpunkten sko/sken (vilket ej behöver vara detsamma som fotens vridpunkt i/med skon!).

Vi har alltså 1."skidbindning" 2."glapp och 3."klapp". Stämmer det?

/Ulf

PS För övrigt tror jag åktekniken är det viktigaste, det är DÄR man gör de stora vinsterna; i snabbhet, i komfort, i känsla och skönhet! Men det är naturligtvis ett samspel mellan människa o materia.
 
När jag sökte efter Zandstra Longtrack hittade jag Mogema XC Pro, undrar hur bred en skenan är, ser rätt giftig ut och verkar hyfsat lätt (330 gram påstår Mogema).
I Smartsons test av denna skridsko säger dom: "Glider något bättre än Sweskate och med sin fartfyllda form så känns det att det går undan, men med sin påtagliga återfjädring och något klappriga gång så blir den testets Ferrari, t o m en sänkt sådan."

MogemaXC-Problades.jpg


-Palle
 
Glapp ett koncept

För mig har glappskridskons tillkomst stimulerat min produktutvecklarhjärna många timmar på kvällarna samt i prototypverkstan på jobbet. Jag har bedömt glappskridskon som ett lysande koncept för den händige som vill gå den smala vägen. Tack vare att jag inte har tummen mitt i handen kommer detta att ge mig möjligheten att få prova löshälsskridskoåkning till en rimlig slant och arbetsinsats.

Personligen tror jag inte att glappskridskon i dess nuvarande form kommer att vinna några kommmersiella framgångar. Möjligen om man hade kunnat lobba hos skotillverkarna att införa spår i sina sulor för att passa sulkammen och att detta sedermera blir till en norm. Skridskotillverkarna (producenter i allmänhet) idag vill plocka färdiga komponenter (läs skidbindningar) från hyllan för att skruva på skridskorna. Jag tror att 90% av skridskoåkarna i Sverige är nöjda med detta. Säg att 60% av skridskoåkarna fortfarande kör med fast häl och 30% av dessa kommer att byta till löshäls konceptet. Det är 18% av totala andelen skridskoåkare och 90% av dessa kommer att bli nöjda med dagens utbud. Återstoden, dvs 1.8% kan vara potentiella glappkunder. Den andra återstående 40% som redan åker löshäl, kan de tänka sig att gå över till glapp? Jag gissar på 1%. I nuläget så blir då totala andelen potentiella glappkunder, enl räkneexemplet 2.2%. Jag gör inte anspråk på att detta är någon absolut sanning men det är inte 100% fel ...

Men för den som är intresserad av millimetervetenskap i form av sidjusteringar, materialval i klys och hälstöd, bredd på skridsko efter lättning, anfangsvinklar efter kapningar med wolframkarbidsågblad, fotplaceringar samt hårda eller mjuka kängskaft så är detta intressant koncept som kommer att hålla oss varma länge under fikapauserna.

Paradoxalt eller hur Bo?
boe skates; sa:
"Detta stela och livlösa forum med det ena torra inlägget efter det andra ..."

Jag anser din slutsats är riktig Lasse:
Lasse Nilsson; sa:
Mitt övergeneraliserande svar...

Glapp: En viktorienterad och mycket åkteknisk hantverkare som kräver sköna promenader och vill ha något "unikt".

Men konceptet "Bygg din egen glappskridsko" är så bra att det platsat i en tummad Hobbexkatalog tillsammans med cykelbilen Phantom och racerbåten Flugan.

/Benny
 
Re: Glapp ett koncept

bennys; sa:
Men konceptet "Bygg din egen glappskridsko" är så bra att det platsat i en tummad Hobbexkatalog tillsammans med cykelbilen Phantom och racerbåten Flugan.

/Benny

Ja men kanske...

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35731&pagenumber=3

Jag tycker Kjells variant, utan vare sig stoppkamm eller sulpugg är intressant. Med ett i bredd ställbart främre klys (jfr kabelbindningar) skulle den innebära en stor variation när det gäller skoval. Här någonstans kan man kanske börja ana ett emryo till den flexibilitet som en kommersiellt gångbar glappskridsko skulle kräva...

/Oscar
 
Re: Re: Glapp ett koncept

bennys; sa:
Personligen tror jag inte att glappskridskon i dess nuvarande form ...

Fjärdebrunn; sa:
Jag tycker Kjells variant, utan vare sig stoppkamm eller sulpugg är intressant. Med ett i bredd ställbart främre klys (jfr kabelbindningar) skulle den innebära en stor variation när det gäller skoval. Här någonstans kan man kanske börja ana ett emryo till den flexibilitet som en kommersiellt gångbar glappskridsko skulle kräva...
/Oscar

Absolut, fast Kjells koncept är ju bara i sin linda. Vi följer det med intresse.

De gamla kabelbindningarna ledde ju också fram till en norm, NN75 och NN90 som jag tror jag den heter.

Fast frågan kvarstår: Vem är beredd att ta investeringarna? Det blir en mängd detaljer som skall produceras för att få ihop detta till en fungerande enhet till en liten grupp åkare. Skidbindningar är stapelvara och relativt billiga samt tillfredställer den stora massan. Skridskotillverkarna behöver heller inte binda sitt kapital i att lagerhålla egenutvecklade bindningar.

/Benny
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cuba Cola Är dom helt fel??? Längden.. Långfärdskridsko 7
thureb Vad är viktigt för issäkerhet hos långfärdsåkare Långfärdskridsko 26
Wibrån Vad är detta...? Långfärdskridsko 14
torpet Vad är nu detta? Långfärdskridsko 0
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
olofh kolfibern är här Långfärdskridsko 1
Ehrsa Varför är Vätterns isar så blåa/turkosa? Långfärdskridsko 8
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
the_tnt [Off Topic] Is är förrädiskt på flera vis Långfärdskridsko 1
ingeback Is är färskvara Långfärdskridsko 2
johan.dahlstrom Total nybörjare – Vad i utrustningsväg är 100% nödvändigt? Långfärdskridsko 38
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Karin H. Varför är isen hal? Långfärdskridsko 1
ulfhe Varför är isen hal? Långfärdskridsko 9
Mezzner Än en gång; hur angeläget är det med sidojustering? Långfärdskridsko 6
ingeback Det är mänskligt att glömma - men det kan få... Långfärdskridsko 25
dreamteam Nybörjare på skridskoåkning (jo det är sant) Långfärdskridsko 5
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
pby Är grenrem en bra säkerhetsdetalj? Långfärdskridsko 39
dabac Isen är mosig - när sopas vägarna? Långfärdskridsko 12
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Stadan Är du under 40 år och vill bli medlem i SSSK? Långfärdskridsko 33
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
Fjärdebrunn Vädret - är det bara att lägga ner? Långfärdskridsko 10
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
Rajjan Vikingarännets resultatlistor är uppe Långfärdskridsko 3
jens w Är en Zandstra CC-Blade värd 1400kr? Långfärdskridsko 10
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
pekvirk Skålslipning är helt ok. Långfärdskridsko 0
mfaldt När och var är det samling för nästa skridskotur? Långfärdskridsko 4
BIF Hur är långtarmen? Långfärdskridsko 1
Är Haglöfs Thule något att ha? Långfärdskridsko 3
clindh Vikingarännet är inställt Långfärdskridsko 0
Double Push, Nu kanske jag är ute på hal is men... Långfärdskridsko 2
Vad är skredstång för nå't? Långfärdskridsko 0
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
Palle_Z Glapp Generation 6 Långfärdskridsko 10
boe skates Glapp Generation 5 Carbo Långfärdskridsko 61

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.