Bästa maten på skridskoturen!

Re: Re: Re: Energi

Peifen; sa:
Jag brukar blåsa luft i slangen efter jag druckit klart. Då slipper man problemet med is i slangen.
Jo, jag kör samma trick, men det hindrar ändå inte att slangen blir rätt hård i kallväder. Jag skulle tro att den kan brytas bara av att plasten blir stel och spröd, men har inte riktigt velat testa att böja den på riktigt... Därför försöker jag dricka ofta (=tina upp slangen) och ha slangen isolerad med en bit rörisolering av cellplast (vet inte vad det heter, men samma jox sitter runt kopparrören i stugan).
 
Isolera Lexanflaska

Jag har köpt en ny Lexanflaska (Primus, hittar ingen länk till den) då jag tycker den verkar smartare än mina Nalgene Lexanflaskor. Dels stor öppning (lättdiskad) och del en liten öppning (lättdrucken utan spill) även om det finns risk att man tappar bort den lilla korken.

Men hur isolerar man en Lexanflaska på bästa sätt (minst värmeförlust) ? Jag har funderat på fleece 2 mm, neopren 2 mm och fiberpäls från en urvuxen Helly Hansen fiberpälströja. Avsikten är att ha Lexanflaska på utsidan av ryggsäcken för att lätt själv komma åt Lexanflaskan när jag vill dricka.

Per Brune
 
Frukostblandningen från real tycker jag är en höjdare när man inte orkar dra med sig köket men ändå vill ha varm "fika-matig-lunch". Jag vet inte om försvarets gröna påse och den civila orangea påsen har samma innehåll, men det är mitt "heta" tips. En variant som jag kör för att få mer co-co-puffs smak är att blanda i chockladpulver. Oboy går säkert också bra eftersom det fins mjölkpulver i blandningen. Vill man ytterligare modda blandningen är det smakligt att hälla ned ett litet paket russin också. Då är allt man behöver en termos med hett vatten, så räcker det till lite annat också typ kaffe och te eller en fruktsoppa.

/Samme
 
Re: Isolera Lexanflaska

Brune; sa:
Men hur isolerar man en Lexanflaska på bästa sätt (minst värmeförlust) ? Jag har funderat på fleece 2 mm, neopren 2 mm och fiberpäls från en urvuxen Helly Hansen fiberpälströja.
Tror jag sett multisportare köra med ett-två lager liggunderlagscellplast virad runt flaskan, hoptejpat med silvertejp. Ska inte vara svårt att remma fast det på säcken, jag har själv konstruerat diverse funktionabla flaskhållare. Kallas väl populärt "cozy" av de som är ute mycket på vintern, turskidare m fl?
 
Re: Energi

thureb; sa:
Som komplement har jag ibland varm buljong.
Gör du egen buljong eller köper du färdig?
...men på heldagsturer är det glastermos som gäller för att inte oxidera kaffet.
Håller med om att ståltermosarna oxiderar det omsorgsfullt bryggda kaffet så att det smakar lite surt. Men går det att köpa glastermosar fortfarande? De har ju en tendens att börja skramla ...

/Benny
 
Re: Re: Energi

bennys; sa:
Håller med om att ståltermosarna oxiderar det omsorgsfullt bryggda kaffet så att det smakar lite surt. Men går det att köpa glastermosar fortfarande? De har ju en tendens att börja skramla ...

/Benny

Hur är det med titan? Borde det inte motstå oxidation bättre?

-Palle
 
Re: Re: Re: Energi

Palle_Z; sa:
Hur är det med titan? Borde det inte motstå oxidation bättre?

-Palle

Nja, stålet fungerar som katalysator och det är kaffet som oxideras inte stålet.

Titantermos kanske kan vara något det kan jag inte bedöma själv. Titanytan är väl oxiderad i likhet med aluminium eller snackar jag i nattmössan?

Thure
 
Re: Re: Re: Re: Energi

Strykarräven; sa:
Peifen; sa:
Jag brukar blåsa luft i slangen efter jag druckit klart. Då slipper man problemet med is i slangen.
Jo, jag kör samma trick, men det hindrar ändå inte att slangen blir rätt hård i kallväder. Jag skulle tro att den kan brytas bara av att plasten blir stel och spröd, men har inte riktigt velat testa att böja den på riktigt... Därför försöker jag dricka ofta (=tina upp slangen) och ha slangen isolerad med en bit rörisolering av cellplast (vet inte vad det heter, men samma jox sitter runt kopparrören i stugan).


Körde också med rörisolering förut men det blir osmidigt, Cambelback har vinterversioner som är isolerade från början, Jag brukar sedan lägga behållaren mellan två små kuddar som jag häftat ihop med vanlig häftapparat, stoppar man sedan ner den i väskan så håller den värmen lika bra som en termos.

Om det är riktigt kallt räcker det som sagt inte alltid med att blåsa, men då är det bara att stoppa ner slangen mellan kuddarna vid behållaren så tinar den på en gång.


Mikael
 
Re: Re: Re: Re: Re: Energi

elvis1; sa:
Jag brukar sedan lägga behållaren mellan två små kuddar som jag häftat ihop med vanlig häftapparat, stoppar man sedan ner den i väskan så håller den värmen lika bra som en termos.
Har du även en kudde mellan behållaren och ryggen? Borde ju isolera mot kroppsvärmen, vilket inte är helt önskvärt? Annars är det ett bra resonemang, får se när det blir löpsäsong igen (om benhinnorna vill så!)
 
Skridskor brukar vara = en dagstur... Lev på fettet!

Eller kaffe (te) och smörgås. BEHÖVS mer är så kallar åtminstone jag det inte längre för en trevlig dag i naturen.
 
Varför späka sig?

Matsäcken kan vara den största behållningen med dagen.

Dessutom njuter i varje fall jag mer av skridskoåkningen med tillräckligt intag av vätska och näring.

Risken för skador eller dåliga beslut ökar också med närings och vätskebrist.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilmas Häl löst, bästa paket? Långfärdskridsko 0
anna.kristiansson Bästa skridskoryggsäcken Långfärdskridsko 55
rab Bästa långfärdsskridskofilmerna Långfärdskridsko 3
dom_runner Bästa butik i Stockholm? Långfärdskridsko 19
Ulebulan Bästa löshälsskridskon? Långfärdskridsko 15
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
Fjärdebrunn Bästa skridskodamasken/vattenlåset? Långfärdskridsko 2
ajn Sveriges bästa åkområde Långfärdskridsko 13
stajo Bästa rännet! Långfärdskridsko 22
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.