Bästa maten på skridskoturen!

Re: Energi

thureb; sa:
Hur man dricker har också stor betydelse. En snygg träkåsa isolerar den varma drycken och ger lite extra estetisk njutning.
Respekt! Synd bara att jag inte gillar träsmaken från träkåsan. Extra estetiskt dessutom att packa den med gula kantareller i en plastburk. På vilken is plockar man bäst kantareller, och vilken tid på säsongen?

Om ni ska ha något i drickapåse på ryggen under en heldag: Glöm inte att isolera slangen ordentligt och att smådricka ofta så inte slangen fryser igen. Annars är det ett bra sätt att hålla både ryggen och drickan varm.
 
Re: Re: Energi

Strykarräven; sa:
Respekt! Synd bara att jag inte gillar träsmaken från träkåsan. Extra estetiskt dessutom att packa den med gula kantareller i en plastburk. På vilken is plockar man bäst kantareller, och vilken tid på säsongen?

Min kåsa (björk) är specialbehandlad med någon speciell träkåsgucka från Tyskland av slöjdaren så den smakar inte så mycket annat än diskret från gammalt kaffe. Jag vet inte vad guckan är kemiskt men den är mörkbrun när den torkat.

Följ länken ovan bilden på kantarellerna så får du en bildtext. Första gången jag plockat gula kantareller i december i Uppland.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-01-20 kl 16:33]
 
Re: Re: Re: Energi

thureb; sa:
Min kåsa (björk) är specialbehandlad med någon speciell träkåsgucka från Tyskland av slöjdaren så den smakar inte så mycket annat än diskret från gammalt kaffe. Jag vet inte vad guckan är kemiskt men den är mörkbrun när den torkat.
Jag antar att smaken försvinner något efter ett par hundra koppar tjärsvart kaffe, men tills dess...

Jo, nog förstod jag att kantarellerna var nånannanstans ifrån, bara fusk och båg...


...för att inte tala om att du har en träkåsa med nåt slags sameslöjdsinspirerat motiv från Tüskland! Snacka om helgerån! Jag måste kolla på Lidl om de har fått in den (för snygg är den!)
 
Stopp och belägg

Kåsan är en gåva från min hustru.

Den är gjord av en jämtländsk slöjdare som jag inte minns namnet på. Materialet är en björkvril.

Det är bara guckan på insidan som är från Tyskland.

;o) Vad tror du om mig och om min hustru egentligen. Varför skulle hon ge bort en tysk kåsa???

Guckan är bättre än hundratals kaffebehandlingar på att ta bort träsmak från kåsan.

Kåsan för övrigt köpt på svensk hemslöjd på Kungsgatan i Stockholm

Thure
 
Re: Stopp och belägg

thureb; sa:
;o) Vad tror du om mig och om min hustru egentligen. Varför skulle hon ge bort en tysk kåsa???

Guckan är bättre än hundratals kaffebehandlingar på att ta bort träsmak från kåsan.
Inte håken vet jag, det finns så många konstiga böjelser, och tyskarna brukar ju ha en fäbless för schwedische lapp-karva-kåsan mit älk-motiv uzw.

Men jag hoppas inte att din fru tog det alltför personligt. Hade jag bara vetat att det var hon som gett dig den, så hade allt sett så annorlunda ut. Jag ber ödmjukast om ursäkt.

Intressant gucka. Kan man sätta den i T-sprit och ta bort denatureringssmaken, eller kan man hälla den på skolbänken för att ta bort träsmaken därifrån också? :)
 
Hej
Jag kan varmt rekommendera POWER BAR energikakor m.m med det fyller man på energiförrådet maximalt & vikten är minimal...finns ennergikakor av alla de slag..det är bara att blanda..& inte att förglöma kaffet..!

Mvh Matte
 
Tillrättaläggande !

Palle_Z; sa:
En av GLSKs skogsmän har ovanan att alltid göra upp eld så fort det skall rastas ...
bennys; sa:
Nämnde skogsman skall tydligen vid ett tillfälle ha värmt sushi över elden också.

Nja...
Det är riktigt att förgräddade pannkakor med björnbärssylt uppfrästa i rikligt med smör i ett Trangiastekjärn på en enevedsbrasa kan få den styggaste färdledare att smälta, eller...
Och beträffande sushin - det är riktigt att jag fick en ynklig ostsmörgåsätande skara på Frisjön att dregla när jag tog fram mina ätpinnar, dukade fram små läckra makirullar som rätteligen var kalla, det var ju misusoppan jag värmde på brasan!

Nåväl, det finns ju en skridskovardag också och då brukar jag köra med en glassburk med pastasallad på fullkornspasta, grönsaker vad som finns hemma, dijonsenap, majjo, gräddfil, div. kryddor och toppat med kalamatas från Alexandras i Saluhallen. Räcker en hel dag, kostar nästan ingenting, bara att môla i sig till första-, andra- och bussåterfärds-fika. Blåbärssoppa i nalgene-lighttermos finns också med.
 
Re: Re: Energi

Strykarräven; sa:
Om ni ska ha något i drickapåse på ryggen under en heldag: Glöm inte att isolera slangen ordentligt och att smådricka ofta så inte slangen fryser igen. Annars är det ett bra sätt att hålla både ryggen och drickan varm.


Jag brukar blåsa luft i slangen efter jag druckit klart. Då slipper man problemet med is i slangen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilmas Häl löst, bästa paket? Långfärdskridsko 0
anna.kristiansson Bästa skridskoryggsäcken Långfärdskridsko 55
rab Bästa långfärdsskridskofilmerna Långfärdskridsko 3
dom_runner Bästa butik i Stockholm? Långfärdskridsko 19
Ulebulan Bästa löshälsskridskon? Långfärdskridsko 15
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
Fjärdebrunn Bästa skridskodamasken/vattenlåset? Långfärdskridsko 2
ajn Sveriges bästa åkområde Långfärdskridsko 13
stajo Bästa rännet! Långfärdskridsko 22
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.