Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter?

Som motvikt...

...skall jag flika in att jag såhär långt är nöjd med pikmakarns säck.
Men jag har varken plurrat eller slitit så mycket på den än.

Jag mäter in 193 cm, varav rätt mycket i ryggen. Då är det inte helt lätt att få ned standardryggsäckar i skridskoläge. Pikmakarns funkar.
 
öringen; sa:
Jag tycker bara att det läggs för mycket energi på nåt så simpelt som en rygga :)

Helt rätt!!! Har funderat en del kring detta själv. Det är bara att inse att intresset för sin utrustning inte alltid är behovsdrivet utan att det är en hobby som står helt på egna ben. Sen att man kan ha nytta av det när man åker skridskor är ju en extra bonus, liksom...
 
boe skates; sa:
Midjeremmen använder man ju främst för att avlasta ryggsäcken på höfterna när man är på den torra sidan av isen.

Det kan jag köpa, speciellt vid längre promenader.

Palle_Z; sa:
Har man en lågt sittande ryggsäck vill man nog också hänga den på höfterna, annars så kommer den svänga hela vägen från axlarna och då förfelar den något sitt syfte.

Utan att ha nå någon erfarenhet av rumpsäckarne, men jag kontaktade Pelle Cronholm ang hans konstruktion http://www.big.su.se/cyber1/skridskor/utrustning/rygga.htm (Min nuvarande ryggsäck->Titta här). Han menade att han inte upplevde detta problem. Jag antar att det reduceras i o m att man flyttar upp infästningarn för axelremmarna så att de bibehåller sin placering i midjehöjd.
 
Mera motion?

öringen; sa:
Jag tycker bara att det läggs för mycket energi på nåt så simpelt som en rygga :)

Det är just det fast tvärtom mot hur jag tolkar ditt inlägg. Dvs en dålig ryggsäck innebär att alldeles för mycket energi läggs på att skaka ryggsäcken fram och tillbaka under åkningen samt att ha vikten placerad för högt på ryggen vilket är både obekvämt och energislösande.

En välfungerande ryggsäck sparar massor av energi och ger mycket större åkglädje.

En av de bästa utrustningsinvesteringar man kan göra som långfärdsskridskoentusiast.

Thure
 
Re: Mera motion?

thureb; sa:
öringen; sa:
Jag tycker bara att det läggs för mycket energi på nåt så simpelt som en rygga :)

Det är just det fast tvärtom mot hur jag tolkar ditt inlägg. Dvs en dålig ryggsäck innebär att alldeles för mycket energi läggs på att skaka ryggsäcken fram och tillbaka under åkningen samt att ha vikten placerad för högt på ryggen vilket är både obekvämt och energislösande.

En välfungerande ryggsäck sparar massor av energi och ger mycket större åkglädje.

En av de bästa utrustningsinvesteringar man kan göra som långfärdsskridskoentusiast.

Thure

Återigen, hur tungt kan det vara med en rygga med ett ombyte + lite fika i? Så jäkla mycket energi går det inte åt till att "skaka" säcken fram och tillbaka. Har en gammal Haglöfs climber 35 L, den sitter som en smäck och nån skakning är det inte tal om :)
 
Re: Re: Mera motion?

öringen; sa:
Återigen, hur tungt kan det vara med en rygga med ett ombyte + lite fika i? Så jäkla mycket energi går det inte åt till att "skaka" säcken fram och tillbaka. Har en gammal Haglöfs climber 35 L, den sitter som en smäck och nån skakning är det inte tal om :)

Hur mycket nytta man har av en optimering beror på hur dålig ursprungsryggan var respektive vilken åkteknik man använder. Mer framåtlutad åkstil ställer betydligt större krav på bra rygga.

Med 3 kg vätska/matsäck för heldagstur samt lite extraprylar typ kameror som man vill ha åtkomliga utan att ta av säcken etc så blir det lite knepigare.

Thure
 
boe skates; sa:
Mezzner; sa:
Apropå en annan tråd om grenremmar eller ej;
det ser ut som om säcken inte har midjebälte, och kanske inte heller greremmar.

Jodå, den har både midjebälte och grenremar. Grenremmarna är en hanfotskonstruktion, den tunna vita linan som går från midjeremmen och neråt. Hanfoten gör att man får två linor över skinkorna istället för en rem i mitten....

/Bo

Just det, det var ju bara jag som var lite blind...
 
Tyg

Finns det något speciellt tyg som lämpar sig extra bra att göra skridskosäck av? På Shelby (www.shelby.fi)finns ju t ex 3-layer WPB Ripstop.
 
Hrmm, du Öringen, om du släpper tangentbordet ett tag, så får du tid att sy lite ryggsäckar. :)

/Mezzner (inte längre etta på Kottetoppen)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
KristoferBj Pikmakarns svart Långfärdskridsko 12
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
härö Pikmakarns handgjorda Långfärdskridsko 1
Pikmakarns pikar böjer sig Långfärdskridsko 10
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
tommydee Erfarenheter av Zandstra Tour Blå? Långfärdskridsko 10
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
peppe_malmqvist Dåliga erfarenheter av slipning: Alewalds Långfärdskridsko 4
Mats R Dagens erfarenheter av handbrynen? Långfärdskridsko 12
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.