Nytt löshälspaket

Re: Såga?

Anders.Appelqvist; sa:
Jag vet att detta diskuterats tidigare, men

Sågar ni av skenan för hand med ett special sågblad (volfram karbid??). Hur länge får man jobba för att få av spetsen på skenan??? Hur putsar ni till skenan efter sågningen? Med vanlig fil? Bryne?

Ja.

Tar ca 10 minuter att såga ett snett snitt genom hela skenan kortare tid om du är stark och enveten. Bra skruvstycke underlättar. Olja på skridskon kyler.

Tillputsning görs snyggast med en slipsten typ Tormek, bryne går men tar lite längre tid.

http://www.packardwoodworks.com/Mer...roduct_Code=140701&Category_Code=sharp-tormek

Finns på t ex http://www.clasohlson.se/

Thure
 
Blå Råämnen

Jag köpte två par råämnen av den tilltänkt blå skridskon, just nu inlämnat till Allinstrument på Birger Jarlsgatan för en glapp variant efter Bo Gustafssons förlaga. Jag måste säga att Skyllermarks/Devex är fantastiska att ha o göra med, alltid glada trevliga o tillmötesgående. Rekomenderar varmt att tala med dom o höra hur han har det med ämnena, tror ev att han vill hålla i ämnena så länge säsongen är igång eftersom dom inte görs i en handvändning(jag har för mig att dom körde två tillverkningar förra året)
 
Kjell/Newcence:

Du kan väl berätta lite hur det har går/gått för dig? Är spänd på hur det går och vilka instruktioner du gett Allinstrument samt hur resultatet blir.

Förstod jag dig rätt att du har köpt ett råprofil som används för att bygga Skyllermarks blå, som du ska bygga en glappskridsko utifrån BoGs konstruktion?
Hur fungerar det isåfall med ritningar, skoinpassning etc?

/undrande och intresserad
 
Jag kommer hålla tråden uppdaterad :D
Jag köpte ämnet som skyllermarks använder när dom gör sin blå skena, den är inte blåeloxerad innan den blivit bearbetad dock.
Jag gick ner till Allinstrument med ämnet, mina skor jag tänkt använda och bilder från http://www.snabelslash.com/bo efter att ha frågat Bo om lov.
Jag berättade hur det funkar med krafterna när man åker och problemen som finns, sen berättade jag hur jag ville ha delarna gjorda. Profilen sedd ovanifrån skridskon ritade jag på en pappersmall och lämnade med.
Jag hoppas på ett färdigt par i slutet av veckan tidigast och så fort jag fått dom ska jag skriva o lägga upp bilder, skickar nog en artikel till Bo och lägger ut en länk här.
 
Varför blå råämnen?

Varför använda råämnen från Skyllermarks blå om du skall bygga en glappskridsko enligt Bo G? Funkar inte vilken skridsko som helst som råämne för dessa?

MVH Ebbe
 
Jag har fått ett mycket gedignare intryck från den blå, jag kommer inte fräsa ur över skenan den här gången, men visst finns möjligheten.
 
Sågning

Har precis sågat mina blå, 51 cm . Kortat av ovanskeppet med 6cm. Väntar bara på åkbara isar. Inga problem med sågning, alla tips os ynpunkter finns i detta forum . Claes i sjöns sågblad är perfekt. Endast lite lätt på smärgeln krävs.Glappbegränsare passar iförborrade hål.//Göte larsson Lund
 
Jag är bra sugen på att sätta sågen i mina Skyllermarkare. Med glappbindningen har jag ändå fått fila upp nya slitsar för bultarna bakom de befintliga som tåbindningen har suttit i. Vet att Boe skrev att om Skyllermark kapas i spårens innerkant hela vägen fram, vilket är det naturliga blir de för veka (vridstabiliteten).

Någon mer med erfarenhet av detta?

/Oscar
 
Kolla med Bertil

Fjärdebrunn; sa:
Jag är bra sugen på att sätta sågen i mina Skyllermarkare. Med glappbindningen har jag ändå fått fila upp nya slitsar för bultarna bakom de befintliga som tåbindningen har suttit i. Vet att Boe skrev att om Skyllermark kapas i spårens innerkant hela vägen fram, vilket är det naturliga blir de för veka (vridstabiliteten).

Någon mer med erfarenhet av detta?

/Oscar

Själva skridskon flexar knappast om du har bra infästningar av glappbindingen. Ev flex torde uppstå i sko bindning i första hand. Se Bertil Stolts lösning med klämskruvar. Den har jag testat och den flexar inte.

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=17429&_large=1

Thure
 
Re: Kolla med Bertil

thureb; sa:
Själva skridskon flexar knappast om du har bra infästningar av glappbindingen. Ev flex torde uppstå i sko bindning i första hand. Se Bertil Stolts lösning med klämskruvar. Den har jag testat och den flexar inte.

Som Oscar skrev så handlar det inte om flex utan om att de inte håller. Krashade i en spricka och böjde hela skridskon. Har ännu inte böjt mina 34mm breda topplattor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.